Olen jäsenenä sosiaalisen median ammattilaisista koostuvassa verkkoyhteisössä jota ylläpitää Social Media Examiner. Männäkeskiviikkona jäsenistöllä oli tilaisuus esittää kysymyksiä suoraan sen perustajalle Michael Stelznerille, kuulla hänen mietteitään, sekä muun muassa ennustetta siitä mitä ensi vuonna tulee tapahtumaan.

Toimitusjohtajana hänen oma roolinsa (ja vahvuutensa) on numerodatan analysointi ja johtopäätösten vetäminen, ja sen lisäksi hän kerää käytännön kokemuksiin perustuvaa tietoa laajasta verkostostaan. Miehen mielipiteet eivät siis ikinä ole ihan vaan hatusta vedettyjä.

Tässä pari esiin noussutta asiaa jotka sunkin kannattaa ottaa mietinnän alle, jos et ole vielä ottanut:

Joku viikko takaperin Facebook testasi pienessä mittakaavassa kahta erilaista lukijasyötettä joista toiseen oli erotettu kaikki Facebook-sivujen tuottama sisältö. Siihen piti erikseen klikata itsensä jos tahtoi nähdä minkä tahansa seuraamansa sivun juttuja.

Jos sivun ylläpitäjä tahtoi julkaisunsa samaan rimpsuun kavereiden tekemien postausten kanssa, sinne pääsi mainostamalla.

Facebook ei yleensä testaile mitään muuten vaan, eli vaikka tämä muutos ei astunut voimaan vielä, niin kannattaa lähteä oletuksesta, että kohta astuu.

Toisin sanoen nykyinen prosentin-parin orgaaninen näkyvyys omien seuraajien keskuudessa tippuu nollaan tai melko lähelle sitä. (Esimerkkinä mainittiin SMExaminerin oman sivun näkyvyys; hyvänä päivänä se on jossain 30 000 hujakoilla, vaikka seuraajia on puolisen miljoonaa. Pudotusta parin vuoden takaisesta on 90 %.)

Siellä toisessa feedissä kisaat myös kaikkien muiden tykättyjen sivujen kanssa näkyvyydestä – niitähän voi niin ikään olla satoja.

Tästä seuraa ainakin se, että jos sulla on nyt ollut munat yhdessä korissa niin se saattaa olla kohta nurin.

Tarkoittaa tietysti sitä, että jos olet tähän mennessä laittanut kaikki paukut yhteen kanavaan (=Facebook-sivu) ja laiminlyönyt sekä oman sivustosi kehittämisen, että sähköpostimarkkinoinnin, plus jättänyt testaamatta muita vaihtoehtoja, tilanne ei hyvältä näytä – ainakaan ilman mainosbudjettia.

Ja sitten taas se video…

Michaelilta kysyttiin mitä hän nyt tekisi toisin, jos olisi starttaamassa 8-vuotiasta SMExamineria uudelleen, listalle nousisi videoiden – varsinkin YouTuben – strateginen hyödyntäminen. Hänelle ei ole ollut helppoa kameran edessä oleminen, mutta tekemällä – ja varsinkin live-lähetyksistä – oppii kyllä. (Tämän voin allekirjoittaa täysin.)

Blogien lukeminen on jatkuvassa laskussa siinä missä videoiden kulutus nousee, varsinkin nuorempien sukupolvien keskuudessa. (Ja onhan se meillä Suomessakin huomattu, että lukutaito on ikävä kyllä rapautumassa.)

Olen itse jo ryhtynyt toimenpiteisiin näiden tietojen perusteella. Oletko sinä?

 

PS. Yksi pikainen toive: jos tämä oli susta hyödyllinen - auta myös kaveria/kollegaa painamalla jotain noista jakonapeista! 💛

 

Live video -pioneeri, markkinointisparraaja ja some-asiantuntija Eve Koivula auttaa rakentamaan vahvempia, kestävämpiä ja elastisempia bisneksiä ja ihmisiä. Tilaa täältä Tiskivuoro - tiistaisin ilmestyvä ilmainen markkinoinnin tietopaketti.

”Uutiskirjeessä sisältö ratkaisee. Tiskivuoro-uutiskirjeet on niin kivoja ja niillä on oikeaa lisäarvoa, että säästän jopa myöhemmäksi jos en sillä hetkellä ehdi lukea.” - Susanna Vesterinen, Ompelimo Head Over Heals

 

7 Shares
Share
Tweet
Share
Pin
Email