somefi-tunnuskuvaNäin Facebook valitsee postaukset joita näemme uutisvirrassa

Facebook on julkisesti kertonut millaisin perustein se näyttää erilaisia päivityksiä käyttäjien aikajanoilla. Jos haluat yrityksesi tai organisaatiosi sivun näkyvän niiden joukossa, kannattaa pitää mielessä seuraavat asiat.

Jokainen päivitys saa Facebookilta numeroarvon jota se kutsuu termillä ”relevancy score”. Tätä tarkastellaan nimenomaan sisällön kuluttajan (eli se ollaan me Facebookin käyttäjät) näkökulmasta seuraavin kriteerein:

• Kuka päivityksen on tehnyt ja kuinka läheinen suhde käyttäjällä on tähän henkilöön. Toisin sanoen henkilöt joita on tägätty perheenjäseniksi tai ystäviksi ovat FB:n silmissä merkityksellisempiä kuin tuttavat, erilaiset omat listaukset tai seuratut sivut.

On siis todennäköisempää, että sivusi päivitys ilmestyy seuraajan silmiin jos sen jakaa hänelle läheinen henkilö kuin jos jakaja olet sinä sivun omistajan ominaisuudessa.

• Mikä on päivityksen aihe ja mitä sanoja siitä löytyy. Facebook träkkää sekä suosikkisanoja (kuten onnea, onnittelut jne), että negatiivisia sanoja (tykkää ja jaa jne) joista seuraa näkyvyyden heikkeneminen. Esimerkiksi hyvin suositut kisat joissa on paljon t&j-merkintöjä näkyvät vain jos niitä jakavat läheiset ystävät ja silloinkin melko harvoin.

Tästäkin syystä ihmiseltä ihmiselle (H2H) -muotoinen keskustelu jossa viljellään ihan normaalia kieltä on toimialasta riippumatta aina parempi vaihtoehto kuin pönöttely tai jargon.

• Missä muodossa sisältö on tuotettu, eli onko kyseessä teksti, kuva, video, live video vai linkki ja millaisen vastaanoton kyseinen postaus on muilta saanut. FB nostaa siis voimakkaammin esiin sisältötyyppejä joihin lukija on aikaisemmin reagoinut.

• Yhden sisällöntuottajan (joka voi olla vaikka Iltalehti tai mikä tahansa) alkaessa selvästi dominoida uutisvirtoja sen numeroarvoa pudotetaan jotta fiidimme säilyisivät monipuolisina.

5 asiaa joihin sinä sisällöntuottajana voit vaikuttaa ovat:

1. Kirjoita otsikoita joilla herätät lukijan kiinnostuksen ja laadi sisältö vastaamaan otsikossa annettuja lupauksia ja niin laajaksi ja mielenkiintoiseksi, että tyypit viihtyy sen parissa riittävän pitkään.

Jos nimittäin otsikkosi klikkaaja palaa saman tien takaisin Facebookiin on se yleensä merkki klikkien kalastelusta jota FB rankaisee minimoimalla sivusi orgaanista näkyvyyttä. (Kannattaa muuten tilata mun uutiskirje jos haluat oppia kirjoittamaan tehokkaampia otsikoita – ihan vaan pikku vinkkinä!)

2. Älä yritä edes kiertoteitä tehdä postauksistasi mainoksia maksamatta Facebookille niiden näkyvyydestä.

3. Tarkenna yleisöä jolle postaus on tarkoitettu lisäämällä siihen kiinnostuksen kohteita. (Tämä ominaisuus täytyy valita sivun hallinnan asetuksista jotta saat vaihtoehdot näkyviin – katso kuvat alta.) Sillä parannat osumatarkkuutta oman seuraajakuntasi keskuudessa.

kuinka-rajaat-facebook-yleisoa

4. Rohkaise seuraajiasi tilaamaan sivun päivitykset. (Ja tee niistä oikeasti kiinnostavia plus julkaise niitä säännöllisesti!)

5. FB nostaa erittäin voimakkaasti esiin live-videoita joten aina kun sinulla on mahdollisuus sellaisen lähettämiseen käytä se hyväksesi. Jos tarvitset apua strategian suunnitteluun ja toteutukseen, autan mielelläni.

>>Keskivertokäyttäjän uutisvirtaan tarjotaan satoja postauksia tunnissa ja niistä läpi pääsee vain pieni osa. Silti noudattamalla Facebookin antamia ohjeita parannat huomattavasti mahdollisuuksiasi myös päivitysten orgaanisen näkyvyyden suhteen.

Artikkeli on julkaistu aiemmin Tiskivuorossa. Tilaa se ilmaiseksi täältä.

Joko olet optimoinut Facebook-sivusi tuomaan sinulle asiakkaita?

”En keksi mitään postattavaa.” ”Puuttuu ideoita.” ”En tiedä mitä jakaisin.”
Kuulostaako tutulta?

Saat asian kuntoon vartissa - kunhan eka klikkaat tästä!

 

PS. Kenen muun pitäis lukea tää? Laitathan eteenpäin noista jakonapeista 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta. Aloita heti: kokoa oma ideabuffa ja tule mukaan Facebook-ryhmäämme.

 

578 Shares
Share
Share
Tweet
Pin
Email