Minulta kysytään usein, että kuinka saisin nettisivuille kävijöitä ja blogilleni lukijoita. Vastaukseni tuskin yllättää ketään, sillä se kuuluu näin:

Markkinoi sitä.

Mainitsin aiemmassa Kuinka suosittu blogi syntyy -artikkelissa, että sinun on panostettava myös sisällön promoamiseen eikä pelkästään sen tuottamiseen. Koska sinulla tuskin on ylenmäärin aikaa kaiken ”oikean työn” ohessa, kannattaa ensin harkita erilaisia vaihtoehtoja ja luoda sitten niiden pohjalta strategia.

Olen listannut tähän muutamia hyviä vaihtoehtoja joilla saat liikennettä sivuillesi ja jotka eivät vaadi kohtuuttomasti rahaa tai aikaa:

#1 Käytä klikkimainontaa

Jos haluat välittömiä tuloksia, mainosta blogiasi Googlessa, YouTubessa, Pinterestissä, LinkedIn:ssa, Facebookissa tai Instagramissa. Facebook-mainonta varsinkin on erityisen edullinen vaihtoehto jos ohjaat liikennettä sieltä blogiin sen sijaan, että pyytäisit heti vastineeksi rahaa.

Valtaosa sen käyttäjistä ei nimittäin ole siellä shoppailutarkoituksessa vaan aivan muista syistä.

#2 Lähetä kutsu sähköpostissa

Toinen tapa saada välittömästi kävijöitä verkkosivuille on tiedottaa uudesta artikkelista omaa sähköpostilistaa. Listan kerääminen ja meilien lähetys ei maksa sinulle mitään ja se kannattaakin aloittaa samana päivänä kun perustaa sivut.

Tee uutiskirjeen tilaamisesta lukijalle helppoa ja kannattavaa ja rakenna suhdetta tilaajiisi pikkuhiljaa.

 

analytics-liikenne-some-vs-sahkopostimarkkinointi-uusi

Tästä kaaviosta näet kuinka eri tavalla uutiskirjeen tilaajat (Mailchimp-liikenne) käyttäytyvät verrattuna muihin sivukävijöihin. Sitoutumisen aste on siis hyvin toisenlainen, eli juuri se mitä toivotaan.

 

Niin ikään kaikkiin yrityksestä lähteviin henkilökohtaisiin sähköposteihin kannattaa liittää allekirjoitus jossa on maininta blogista. Jos henkilökuntaa on paljon, sisällytä se muihin tervetulopaketin ohjeisiin yhdessä some-ohjeistuksen kanssa.

#3 Jaa kutsuja sosiaalisessa mediassa

Sen lisäksi, että lisäät sivuillesi some-jakonapit, rakenna sosiaalisen median kanavissa yleisö jonka voit ohjata sivuillesi ja blogiisi.

◉ Selvitä ensin missä kanavissa kohdeyleisösi viettää aikaansa, mitä kysymyksiä se esittää ja millainen sisältö sitä kiinnostaa. Hyödynnä tätä tietoa omassa markkinoinnissasi, toisin sanoen tuota sisältöä joka vastaa kysymyksiin ja jonka jo tiedät olevan houkuttelevaa.

◉ Analysoi säännöllisesti mistä sivuillesi tullaan ja millainen materiaali toimii parhaiten jotta voit tuottaa sellaista lisää. Jaa hyvät ja hyödylliset artikkelit uudelleen.

◉ Muista myös optimoida some-profiilisi puhuttelemaan oikeita ihmisiä sekä liittää niihin olennaiset linkit.

Mitä erilaisiin keskusteluryhmiin ja foorumeihin tulee, tarkista aina säännöistä voitko pyytää ihmisiä vierailemaan blogissasi. Jos se on sallittua, sitä varten on joko varattu paikka allekirjoituksessa (foorumit) tai mahdollisesti erillinen ketju (Facebook-ryhmät, LinkedIn-ryhmät jne).

Voit toki vastailla kysymyksiin keskusteluketjuissa, mutta jaa linkkejäsi harkiten, eli vain silloin kun sisältö todella vastaa kysymykseen eikä sen kopiointi keskusteluun ole mielekästä.

Vaihtoehtoisesti voit kyllä hyvin bongailla ketjuista tärkeitä ja olennaisia kysymyksiä, erityisesti niitä joihin vastaaminen vaatii syvempää tietämystä tai -käsittelyä ja jotka askarruttavat monia. Vastaa niihin vaikkapa perusteellisin videoin ja artikkelein tai vaikka kokonaisella kirjalla, webinaarilla tai verkkokurssilla ja palaa sitten keskusteluun mainitsemaan, että sellainen on saatavilla.

#4 Lisää orgaanista liikennettä hakukoneoptimoinnilla

Hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization, SEO) on pitkän tähtäimen taktiikka. Sen tavoitteena on lisätä sivujen löydettävyyttä Googlessa ja muissa hakukoneissa, eli koettaa saada omat sivulinkit mahdollisimman korkealle hakutuloksissa, mieluiten viiden ensimmäisen tuloksen joukkoon ja vähintään ensimmäiselle sivulle. Kaikkihan me tiedämme, että harvoin sitä tulee kaivauduttua sen syvemmälle kun etsimme verkosta jotakin.

periscope-ohjeet-kuinka-periscope-toimii

Oma blogini ja videoni löytyvät varsin hyvin ainakin Periscope-hakusanoilla

 

Rankingiin vaikuttavat itse sisällön lisäksi mm. sivuston ikä, kuinka paljon muut sivustot linkittävät sinne ja millainen asema ko. sivustoilla on, kauanko sivujen lukemiseen käytetään aikaa sekä tietenkin se päivittyykö sivustosi säännöllisesti. Kuten kuvakaappauksestakin voi päätellä, olennainen osa hakukoneoptimointia ovat sivustot kuten YouTube (sekä SlideShare) ja niissä julkaistu materiaali joka linkittyy takaisin blogiin.

Sisältö siis kannattaa siksikin pyrkiä kierrättämään mahdollisimman monessa paikassa.

Myös sillä on merkitystä millaisia hakuja sivustoasi etsivä henkilö on aikaisemmin tehnyt. Google pyrkii nimittäin niiden perusteella päättelemään tarkoittaako hakulauseke ”kuusi palaa” kenties tulessa olevaa puuta, palapelin paloja, kotimatkalla olevaa kuuden hengen seuruetta vai jotain muuta. Google on tänä vuonna julkaissut dokumentin joka käy ilmi mitä kaikkea hakukoneiden algoritmeihin liittyy. Jos haluat perusteellisemman katsauksen löydät sen täältä. Pumaskassa on kokonaiset 160 sivua kuivahkoa asiaa.

Minimimäärä SEO-toimenpiteitä jokaiselle sivustolle ovat:

◉ Tuntea ne sanat joilla omia palveluita haettaisiin, viljellä niitä sisällöissä ja käyttää myös erilaisia taivutusmuotoja. Hakurobottien kannalta olennaisimmat lauseet sijaitsevat tekstin alussa ja lopussa.

◉ Käyttää hakusanoja erityisesti otsikoissa, väliotsikoissa ja sivun osoitteessa. WordPress-sivustolle voi asentaa lisäosan jonka avulla optimointia hallitaan. (Kun itse teen nettisivuja asiakkailleni huolehdin myös lisäosien asennuksesta ja käyttökuntoon laitosta jos niin halutaan, sekä opastan niiden käytössä.)

◉ Käyttää hakusanoja myös kuvien nimeämisessä.

◉ Linkittää sivuston sisällä tekstistä toiseen aina kun ne sisältävät olennaista lisätietoa.

 

verkkoliikenne-toukokuu-versus-marraskuu-uusi

Tämä kaavio kertoo kuinka sisältömarkkinointi käytännössä toimii. Aloitin some-blogin kirjoittamisen kesäkuussa 2015. Puolessa vuodessa se oli lisännyt verkkosivujeni hakuliikennettä yhdestä kävijästä (!) KOKO KUUSSA keskimäärin 22:een uuteen kävijään päivässä. Muut 1440 eri kävijää ovat tulleet sivuille somesta, uutiskirjeestä sekä maksetun mainonnan kautta. (Marraskuun toteutunut mainosbudjettini oli muuten megalomaaniset 7,38 euroa.) Yhden ihmisen yrityksenä resurssini ovat todella rajalliset, sekä taloudelliset, että erityisesti ajankäytöllisesti. Markkinointia on siis todella tehtävä suunnitelmallisesti, että ehdin tehdä myös ”niitä oikeita töitä” – oman bisneksen markkinointi ei suinkaan ole minun päätyöni, sen opettaminen on.

#5 Muista myös verkon ulkopuolinen maailma

◉ Markkinoi blogia käyntikorteissa, kuiteissa, työpaidoissa, liikkeen oven pielessä ja seinällä.

◉ Jaa tulosteita blogin artikkeleista messuilla ja muissa yleisötapahtumissa sekä kassalla ja respassa.

◉ Lähetä niitä tuotetoimitusten mukana tai kirjekuoressa etanapostina ja liitä mukaan kutsu lukea blogista lisää.

◉ Verkostoidu muiden yrittäjien kanssa jotta voit pyytää heitä jakamaan blogilinkkiäsi omille yleisöilleen joita se palvelee. Käytä pyyntöjen tekemiseen kahvittelutaukoja, puhelinta, sähköpostia tai some-yksityisviestittelyä.

◉ Mainitse blogisi myös jos sinua haastatellaan radiossa, TV:ssä tai lehdissä.

Kuten huomaat, voit valita useita toimivia tapoja hankkia liikennettä ja kävijöitä nettisivulle ja blogiin, kunhan huolehdit ensin, että sisältö on laadukasta ja kiinnostavaa ja sitä halutaan lukea ja jakaa. Jos tarvitset apua sen tuottamisessa, sitä löytyy täältä.

PS. Joko seuraat?

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.