tunnuskuva-sisaltomarkkinointiJos käytät kuvia viestinnässäsi, jossain vaiheessa iskee ehkä halu saada niihin hiukan lisää mielenkiintoa tai ”särmää”, tai sitten vain pyrkiä parantamaan kuvien laatua. Tässä jokunen käytännön vinkki siihen, mitä voit tehdä itse kuvaustilanteessa.

Sain juuri luettua ekan kerran Lauri Laukkasen Camp Creative -opuksen, joka muistutti siitä, että kuvan suunnittelua voi lähestyä jakamalla se. seuraaviin tekjiöihin: henkilöhahmo ja/tai esine, kuvauspaikka, valo ja tunnetila.

Käyttämällä ylimääräisen minuutin-pari niiden tarkistamiseen – mitä kuvan taustalla näkyy ja voidaanko sitä rajata pois, mistä suunnasta valo tulee, pitäisikö kuvaan lisätä joku esine joka täydentää sitä tai yllättäisi katsojan jne – voit varsin helpolla tavalla saada kuvastasi ”paremman”.

Voit myös:

#1 Vaihtaa kuvakulmaa – Sen sijaan, että kuvaisit kohdetta suoraan edestä laskeudu maan tasalle, kiipeä ylös, nosta kamera kohti taivasta tai käännä sitä 45 astetta.

#2 Lisätä kuvaan kokoeroja – suuri vastaan pieni toimii usein loistavasti. Mieti siis miten lisäisit niitä omiin kuviisi: Käyttäisitkö etualalla ehkä jotakin esinettä?

#3 Lisätä maisemaan henkilön. Jos muita ei ole itsesi lisäksi paikalla, käytä vitkalaukaisua ja mene itse kuvaan.

#4 Kuvata vastavaloon jolloin kuvauskohteestasi muodostuu siluetti.


#5 Tsekata onko ympärillä heijastavia pintoja joiden kautta kuva voisi piirtyä tai monistua, kuten peili, vesilammikko tai aurinkolasit.

#6 Harkitse uudelleen minkä osan kuvasta tulee olla skarppi. Epätarkkuus voi myös lisätä arvoituksellisuutta ja samalla kuvauskohteen kiinnostavuutta.

#7 Maailma on täynnä mielenkiintoisia graafisia muotoja ja tekstuureita. Tämän Moskovan kaupungin lisäksi sellaisia löytyy lähempääkin.

 

#8 Rajaa kuva ”tiukemmin” – kaikki mikä ei tuo kuvaan lisäarvoa joutaa pois. Mieti mikä kuvainformaatiosta korostaa kuvauskohdetta ja mikä vain häiritsee keskittymistä.

#9 Lisää kuvaan rekvisiittaa. Jakkaran tai sateenvarjon sijasta se voi olla vaikkapa dinosaurus.

 

 

Kuva, jonka Jorge Saenz (@jorgesaenzpy) julkaisi

Mitkään edellä mainituista eivät kaipaa älypuhelinta kummempaa välineistöä. Jos sinulla on sellainen, voit harjoitella sillä koska tahansa ja missä tilanteessa vaan. Lisää vinkkejä parempiin kuviin löydät täältä ja täältä.

Millaisia ideoita sinulle heräsi omia kuviasi varten?

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.