Saatat jo tietääkin, että fanitan erilaisia valmiita työkirjoja ja pohjia, joiden avulla saan helpotettua omaa työtäni ja niitä joita teen asiakkailleni.

Täältä blogistakin löytyy esimerkki näistä pohjista, eli artikkeliohje, joka on ahkerassa käytössä.

Löysin koneeni kätköistä lisää vastaavia hyviä pohjia, joiden avulla blogiin saa melko helpolla tavalla vaihtelua. Kun nappaa käyttöön tällaisen työpohjan, sillä ei ainoastaan varmista, että tulee sanoneeksi kaiken mitä aikoi sanoa, vaan monesti näitä selatessa syntyy myös paljon uusia ideoita.

Tässä sinunkin käyttöösi yksi kirjoituspohja, jonka avulla syntyy lukijalle hyödyllistä sisältöä. (Muistathan kirjoittamisen jälkeen myös kierrättää sen mahdollisimman moneen kertaan niin saat siitä kaiken irti!)

7 vinkkiä -tekstisapluuna

Avaa artikkelisi kysymyksellä joka esittelee lukijalle sen ongelman johon tarjoat avun.

Listaa sitten vinkkisi seuraavassa järjestyksessä:

  1. Aloita toiseksi parhaalla vinkilläsi – toisella niistä, jotka eivät ole täysin loppuun kuluneita itsestäänselvyyksiä ja valmiiksi jo kaikkien tiedossa.
  2. Seuraava vinkkisi esittelee edellisen kääntöpuolen, eli on suunnilleen muotoa ”vältä kuitenkin tätä virhettä kun noudatat edellistä ohjetta”
  3. Koska paras tulos syntyy aina vain silloin kun asioita ei tehdä hampaat irvessä, seuraavan vinkin kannattaa liittyä nautintoon ja hyvään oloon.
  4. Neljäs vinkkisi voisi olla jollain tapaa humoristinen, ehkä hiukan ”kieli poskessa” kirjoitettu – jotakin epätavallista kuitenkin. Sillä saat yllätettyä lukijan ja säilytät paremmin hänen mielenkiintonsa.
  5. Viides vinkki saisi jälleen kuulostaa helpolta ja mukavalta kuten kolmaskin.
  6. Lataa kuudenteen vinkkiisi käytännön ohjeita.
  7. Jätä paras vinkkisi viimeiseksi.

Loppuun vielä yhteenveto sekä ohjeet mitä haluaisit lukijan tekevän seuraavaksi.

Jos mietit miltä tällä kaavalla laadittu teksti käytännössä näyttää, lue tämä artikkeli täällä.

Ja sitten eikun laatimaan omia listoja talteen!

Artikkeli on julkaistu aiemmin Tiskivuorossa, jonka voit tilata ilmaiseksi omaan sähköpostiisi käymällä täällä.

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.