Nopealla vilkaisulla mikroblogipalvelu Twitter vaikuttaa lähinnä satunnaisten ihmisten satunnaiselta lörpöttelyltä ja on vaikea keksiä syitä miksi yrittäjä tuhlaisi siihen aikaansa.

Twitteristä löytyy kymmeniä tuhansia

Twitteristä löytyy kymmeniä tuhansia passiivisia tilejä, ”munapäitä”

Näin Suomen mittakaavassa sieltä löytyy muutama todellinen aktiivi joilla on runsaasti seuraajia ja paljon sanottavaa, mutta useimpien palveluun kirjautuneiden suomalaisten twiiteissä ei juuri sisältöä ole, jos tilit ovat edes käytössä.

Kuitenkin, ottaen huomioon kuinka hitaasti suomalaiset yritykset ovat ylipäätään syttyneet some-markkinointiin, tässä on selvästi nähtävissä paikka erottua nyt kun vielä ehtii liittyä edelläkävijöiden joukkoon. Todennäköistä nimittäin on, että Twitterin suosio kasvaa täällä meilläkin tulevina vuosina. (Muistanemme, että suomalaiset innostuivat Facebookistakin vasta jälkijunassa.) Twitter on palvelu joka kehittyy jatkuvasti. 2015 alussa sinne esimerkiksi ilmestyivät videot. Twitter myös omistaa Vine- ja Periscope -palvelut joista jälkimmäinen näyttää selvästi olevan se ”seuraava iso juttu”.

Vaikka en voi luvata pikavoittoja Twitterissä, tätä artikkelia kirjoittaessani tutkailin kymmeniä suomalaisten yritysten profiileja eri toimialoilta ja sen perusteella voi varmuudella todeta, ettei yrityksesi ole vaikea erottua siellä. Nimenomaan positiivisessa mielessä.

Olennaista on – kuten kaikissa sosiaalisissa medioissa – laadukkaan ja kiinnostavan sisällön tuottaminen ja jakaminen (twiittaa). Siihen on monenlaisia tapoja, jotka käydään läpi tämän kurssin aikana.

Näin pääset alkuun:

Perustaessasi Twitter-tiliä

  • Sinulla on käytössäsi 15 merkkiä, valitse siis @käyttäjänimesi huolella. Jos asiakkaat tuntevat sinut henkilönä, käytä omaa nimeäsi tai lempinimeä.
  • Jos taas yrityksesi on selkeästi brändätty käytä sitä tai lyhennettä joka on helppo muistaa. Tällä tarkoitan siis niitä www.meidänfirmanjärkyttävänpitkäyhdysnimihirviö.fi-tyyppisiä osoitteita joita ei kannata lyhentää vaikkapa @mfjpynh vaan mieluummin ottaa käyttöön joku toimialaa kuvaava sana.
  • Täydennä profiiliisi selkeä kasvokuva (henkilöbrändi) tai käytä firman logoa, munapäitä eivät seuraa kuin robotit, jos nekään.
  • Kirjoita myös profiilikuvaukseen selkeästi mitä yrityksesi tekee tai tai myy tai edes muutama olennainen aiheisiisi liittyvä #hashtag (eli häsä). Toisin sanoen kerro yleisöllesi miksi sinua pitäisi seurata. (Twiittaa tämä.)

Turhan usein näkee profiileja josta ei ole yrittäjälle takuulla mitään hyötyä. Käyttäjänimi ei kerro yrityksen toimialasta mitään, profiilin kuvauksessa lukee ainoastaan ”laaja valikoima, nopeat toimitukset”, eikä edes nettisivun osoitetta ole mainittu joten sellaiseen ei törmää kuin sattumalta tai jos osaa nimellä etsiä. Vielä jos kaikki päivitykset mainostavat omia tuotteita ja tulevat automaatilla suoraan Facebook-sivulta, luodaan kuvaa, ettei voisi vähempää kiinnostaa.

  • Ison esittelykuvan mitat ovat 1500×500 pikseliä ja sellaisen voit helposti luoda myös itse käyttämällä ilmaista Canva-verkkotyökalua josta löytyy valmiita pohjia.
  • Kuvan varaan ei kuitenkaan kannata brändiään Twitterissä rakentaa, koska se näkyy eri välineissä (mobiili vs. pöytäkone) eri tavalla. Kuvien perusteella ei myöskään voi tehdä hakuja.

Seuraa muita [Follow]

Löydät kiinnostavat tilit kirjoittamalla hakukenttään aiheen tai sanan joka kiinnostaa sinua. Kotimaisia tilejä on Twitterissä noin 250.000 ja itse alustasta löytyy suomenkielinen käännös, mutta palvelu ei esimerkiksi edelleenkään trendeissään (etusivun vasemmassa sivupalkissa) listaa alueemme suosituimpia #hashtageja. Lähin alue on Ruotsi. Onneksi mies nimeltä Toni Nummela on koodannut asiasta huolehtivan palvelun tänne.

  • Klikkaamalla @käyttäjänimeä näytölle avautuu profiilin yhteenveto. Siitä selviää muun muassa onko profiili aktiivinen (viimeisimmät twiitit), kontaktien määrä, sekä käyttäjän omat ja tilatut listat.
  • Erilaisilta listoilta löydät helposti lisää mielenkiintoista porukkaa. Voit myös liittyä julkisten listojen tilaajaksi ilman, että sinun tarvitsee erikseen seurata kaikkia sillä olevia tahoja.
  • Hyvä käytäntö on luoda seuraamiasi profiileita varten myös omia listoja – julkisia tai yksityisiä -joille voit antaa nimen vaikkapa aiheen mukaan. Yläpalkista oman profiilikuvan alta löytyy pudotusvalikko ”Listat ->luo uusi”. Kun sitten seuraat uusia käyttäjiä, voit liittää heidät suoraan listoillesi klikkaamalla rattaanpyörän kuvaa ja valitsemalla ”Lisää tai poista listoilta”.

Huomaat pian, että listat helpottavat huomattavasti päivitysten seuraamista silloinkin kun etusivu alkaa muuttua kaoottiseksi.

Entäs seuraavaksi?

Sen lisäksi, että twiittaat itse, voit

  1. Kommentoida muita. Lisää kommenttiin @käyttäjänimi niin se tulee huomatuksi.
  2. Tykätä eli merkitä★suosikkeja
  3. Jakaa twiittejä edelleen. Englannin kielen termi ’jaa edelleen’ eli ’retweet’ lyhenee RT-merkinnäksi, useimmiten ”RT via @käyttäjänimi”.
  4. Osallistua chatteihin (keskusteluihin) tai järjestää sellaisen itse.
  • Jos joku jakaa oman twiittisi RT-merkinnällä, on kohteliasta kiittää siitä. Myös uusia seuraajia voi kiittää, mikä ei välttämättä ole mahdollista enää siinä vaiheessa kun niiden määrä alkaa kasvaa kovin suureksi.

Jotkut lähettävät automaattisen DM- eli direct mail –viestin kaikille uusille seuraajilleen ja pyytävät vaikkapa seuraamaan heitä myös Facebookissa. Itse en näistä viesteistä pidä enkä niihin reagoi, enkä myöskään suosittele kyseistä käytäntöä. Päätän mieluummin aikanaan itse sisällön perusteella haluanko kommunikoida muilla alustoilla.

Facebookissa toki jaetaan eri tyyppistä materiaalia kuin Twitterissä, millä kenties käytäntöä voisi perustella. Toisaalta passiivisesta seuraajamassasta saattaa siellä olla jopa sinulle enemmän haittaa kuin hyötyä.

  • On hyvä tietää, että ★suosikit eivät näy omassa uutisvirrassasi vaan erillisellä välilehdellä omassa profiilissasi. Kiinnostavat ja hyödylliset twiitit kannattaakin siksi mieluummin jakaa eteenpäin omille seuraajille.
  • Twiittejä voi myös upottaa omalle nettisivulle (kuten olen tehnyt alla), samoin voit pienoisohjelmien avulla (löytyy asetuksista) julkaista erilaisia twiittivirtoja vaikkapa #hashtagin, @käyttäjän tai ★suosikkimerkinnän perusteella.

 

Pudotusvalikosta löytyvät mm. asetukset, listat ja pienoisohjelmat.

Pudotusvalikosta löytyvät mm. asetukset, listat ja pienoisohjelmat.

Millaista sisältöä jakamalla hankit suosiota Twitterissä ja miksi se on tärkeää

  • Perinteinen 80/20 on hyvä ohjenuora, eli neljä viidestä twiitistä tulisi olla jotain muuta kuin omien tuotteiden ja palveluiden mainostamista. Mieti mistä muusta yleisösi on kiinnostunut, heidän arvomaailmaansa ja elämäntilannettaan ja mistä olisi heille hyötyä tai iloa.
  • Myös yrityksesi omissa toiminnoissa voi olla runsaasti jakamisen aihetta, muutakin kuin tuote- ja hintatiedot. Esimerkiksi kahvila, lounaspaikka tai ravintola voisi twiitata aukioloaikojen ja ”uusi ruokalista julkaistu” -päivitysten lisäksi tarinoita annosten takaa, tavarantoimittajan uutisia tai vinkkejä sesongin raaka-aineen käyttöön.
  • Myös Twitter on muuttunut visuaalisemmaksi pysyäkseen kilpailussa mukana. Käytä siis kuvia ja videoita jotka tarttuvat silmään ja joista on helppo tykätä. Jos haluat helpon tavan liittää oman lausahduksen tai lainauksen kuvaan, siihen löytyy edellä mainitun Canvan lisäksi muitakin työkaluja, esimerkiksi Stencil (maksulllinen). Twitteriin ladattavien videoiden enimmäispituus on 30 sekuntia.

Markkinoinnin tarkoitus on lisätä myyntiäsi ja lujittaa asiakassuhteitasi. Muussa tapauksessa tuhlaat vain aikaasi ja rahaa.

Mitä merkitystä on seuraajien määrällä

Iso numero voi toki olla vaikuttava, silti harhaanjohtava. Olennaisinta on sosiaalinen puoli; kuunteleminen ja keskusteleminen ja se mitä tapahtuu Twitterin ulkopuolella, eli hyötyykö bisnes. Esimerkiksi eräällä mediapersoonalla on liki 60 000 seuraajaa, joista valtaosa on edellä mainittuja munapäitä joiden tileillä ei tapahdu yhtään mitään. Hänen twiittinsä aikaansaavat suhteessa todella niukasti vuorovaikutusta. Pikainen silmäys osoittaa, että kun hän twiittaa suomalaisten lempiaiheesta eli (huonosta) säästä, noin promille seuraajista reagoi. Muut aiheet eivät hetkauta sitäkään vähää.

Päinvastaisiakin tapauksia löytyy, Muumien Parhailla on vajaa 10.000 seuraajaa ja heidän päivityksillään hyvin erilainen suosio kuten näistä numeroista näkee:

Numeroista on kuitenkin hyvä tietää tämä:

Voit seurata aluksi 2000 profiilia ja sen jälkeen luku kasvaa vain jos oma seuraajamääräsikin kasvaa sen ylitse. Sinun ei kuitenkaan tarvitse seurata yhtä montaa tiliä kuin sinulla on seuraajia. Älä kuitenkaan seuraa kaikkia kahtatuhatta kerralla (Twitter pitää sitä spämminä), vaan aloita maltilla, esim. 10-15 kerrallaan päivää kohti.

Sinun ei tarvitse vastavuoroisesti seurata ketään vaan voit valita itse kulloisenkin profiilin kiinnostavuuden mukaan. Jos joku lakkaa seuraamasta sinua, sitä ei kannata ajatella epäonnistumisena. Ajattele asiaa pitkän matkan juoksuna ja pyri nousujohteisuuteen. Tässä esimerkiksi oman tilini kehityskäyrää: twitter-seuraajien-maaran-kehitys

Twitter-numeroita:

  • Profiilikuva 400 x 400 px, näkyy koossa 200 x 200
  • Yläpalkin kuva 1500 x 500 px (josta osa jää peittoon profiilikuvan taakse)
  • Uutisvirran kuvat näkyvät 2:1 koossa (esim. 440 x 220 px), mutta laajentuvat klikkaamalla
  • Upotetun videon enimmäispituus 30 sek
  • Päivitys voi olla 140 merkkiä, jonka lisäksi voit liittää siihen kuvan tai linkin. Syksystä 2016 alkaen nämä eivät enää kuluta käytössä olevaa merkkimäärää.
  • Tutkimusten mukaan #hashtagien eli häsien ihanteellinen määrä on 2
  • Uusi tili voi seurata enintään 5000 tiliä. Sen ylityttyä marginaali on 10% ylöspäin (esim. 5000 seuraajaa = enintään 5500 seurattavaa).

Kolme tapaa hankkia seuraajia

        1. Jaa kiinnostavaa sisältöä. Kuten sanottu, älä ainoastaan promoa omaa bisnestäsi ja spämmäile twiittivirtaa tuotekuvilla vaan mieti mitkä muut aiheet voisivat kiinnostaa (tulevaa) yleisöäsi.
        2. Seuraa muita ja osallistu keskusteluihin. Olemalla avulias, sosiaalinen ja kiinnostava ihmiset löytävät profiilisi ja liittyvät seuraajiisi. Vaikuttaja-asemassa (influencer) voit käyttää kanavaa tiedottamiseen, siihen päästäksesi pyri ensin verkostoitumaan ja ylläpitämään keskustelua.
        3. Markkinoi profiiliasi myös Twitterin ulkopuolella. Laita nettisivuille painike seuraamista varten, mainitse asiasta uutiskirjeessä, painata käyttäjänimesi käyntikorttiin ja laskulomakkeeseen ja liitä linkki email-allekirjoitukseesi.

Lopuksi: Twitter on nopeatempoinen kanava, joten pidä huolta siitä, että seuraat sitä useamman kerran päivässä. Muutama minuutti kerrallaan riittää hyvin kun noudatat valmista suunnitelmaa ja käytät apuna teknologiaa. Muun muassa Hootsuite, Twitterin oma TweetDeck ja Buffer ovat työkaluja siihen tarkoitukseen. Jos joku mainitsee sinut tai esittää kysymyksen, siihen odotetaan reagointia viimeistään parin päivän (ei esim. viikon) viiveellä. 

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.