As seen on mashable-amazon

smmsociety

HubSpot-Inbound-Certification

tw-25  tw-25 li-25 

Olen Eve Koivula

Eve KoivulaTÄTÄ TEEN: Koulutan ja sparraan TULOKSELLISTA some-markkinointia ja viestintää, autan TOIMIVAN strategian ja sisällön suunnittelussa ja opastan kuinka välineitä HALLITAAN.

Tilaa ilmainen viikottainen verkkojulkaisuni sähköpostiisi
50% Complete
ilman muuta haluan tilata tiskivuoron!
Tuskin maltan odottaa sen lukemista!

NÄITÄ AUTAN: Yritykset koosta ja budjetista riippumatta, yhdistykset ja yksityishenkilöt

NÄIN EROAN MUISTA PALVELUNTARJOAJISTA:

◉ Sisältö on tärkein osa strategiaa, välineet sittenkin sivuseikka. Mutta miksi ottaa vain toinen kun minä voin auttaa tarvittaessa molempien kanssa!

◉ Välineiden käyttöönottoopastuksia löytyy ilmaiseksi täältä nettisivuiltani, jotta koulutuksissani ehditään pelkkien perusasioiden sijaan keskittymään käytännön vinkkeihin ja ratkomaan teidän olemassa olevia ongelmianne. Periscope-kouluttajana olen Suomessa ainoa joka voi väittää nojaavansa käytännön kokemukseen, toki sen lisäksi minulla on vuosien kerryttämä, jatkuvasti päivittyvä tietotaito kaikista muistakin aiheistani.

◉ Koulutusmetodini perustuvat samoihin oppeihin joilla on valmennettu MM-kultaan yltäneitä urheilijoita. Tähtäin on siis aina huippusuorituksissa!

KOULUTUKSISTA SANOTTUA:
”Onpa kattava #periscope koulutus By @evekoivulan @TurunAMK @Taideakatemia #koulutus Vahinko, ett pitää hilpasta etuajassa….” (Taru Lehtonen, Turun Taideakatemia)

”Todella laadukasta ja mielenkiintoista koulutusta!” (Soile Timonen, Turun Taideakatemia)

”Olo oli hieman epävarma ennen ensimmäistä Periscope-lähetystä… Onneksi Eveliina tuli paikan päälle sparraamaan: saatiin vastauksia kysymyksiin ja kokeiltiin, miten homma toimii käytännössä. Tekemällä oppii juu, mutta paljon oppii myös kysymällä Eveliinalta.” (Minna Latvala, Kela)

TOIMI NÄIN: Kerro minulle millainen tarve tai ongelma sinulla, yritykselläsi tai organisaatiollasi on niin minä ehdotan käytännön toimenpiteitä. Soita 0400 230 612 tai laita meiliä eveliina@tiski.fi

Periscope | Twitter | Instagram | LinkedIn | Facebook | YouTube | Blogit | Sisältömarkkinointi | Sähköpostimarkkinointi | Podcasting | Sisällöntuotanto | Henkilöbrändäys

Voin auttaa mm. näissä
  • Haluat tietää mitkä ovat omaan tarpeeseesi parhaat some-kanavat; Facebook, Twitter, Instagram, Periscope, LinkedIn, YouTube, Pinterest vaiko kenties Snapchat tai Vine, erilaisia foorumeita ja blogeja tietenkään unohtamatta.
  • Haluat myös tietää kuinka niitä käytetään: kuinka tili luodaan ja optimoidaan, kuinka sitä päivitetään, kuinka ja millä välineillä sitä seurataan, millaista sisältöä siellä pitäisi jakaa ja kuinka usein, kuinka saat seuraajia, kuinka järjestetään some-arvontoja, kuinka mainosvälineet toimivat jne.
  • Haluat kenties jonkun auttamaan sinua sisältömarkkinoinnin suunnitelman laatimisessa, jonkun sellaisen joka kertoo sinulle mistä löydät aiheita ja ideoita joita ei ole vielä loppuun kaluttu.
  • Saattaa olla, että haluat käyttöösi valmista materiaalia niin, ettei somessa esillä olo vie aikaa kuin parin kahvitunnin verran päivässä ja silti rakennat tunnustettua asiantuntija-asemaa.
  • Haluat oppia käyttämään videoiden tekemisessä tarvittavia välineitä, videokameran lisäksi mm. Periscope, Blab, Hangout ja ruutukaappaukset, sekä editoimaan niitä ilmaisilla ohjelmistoilla. Tai haluat apua videomateriaalin suunnitteluun ja käsikirjoittamiseen tai uudelleenkäyttöön.
  • Tai ehkä haluat jonkun kasvattamaan ja ylläpitämään sosiaalisen median kanavia puolestasi, kirjoittamaan blogejasi ja uutiskirjeitäsi, editoimaan videoitasi ja käsittelemään kuviasi. Sekin nimittäin sopii kyllä!

Vedän muuten myös kahvakuulatreenejä ja -kursseja yritysryhmille PK-seudulla (tyky-päivät tms) ja valmennan yksityishenkilöitä. Olen kahvakuulaurheilun kaksinkertainen maailmanmestari, valmentanut paria muutakin tittelin haltijaa, opettanut ja kouluttanut lajia vuodesta 2011 saakka, sekä laatinut ohjaajakoulutusohjelman Painonnostoliiton käyttöön.

Ohjelmistokoulutus

Mac- ja PC –ympäristöt, iPhone

Sosiaalinen media: Facebook Power Editor ja –mainonta, Periscope, Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest, Instagram, YouTube, Google+, foorumit

Julkaisu: WordPress, Blogger, Adobe Dreamweaver (html, css)

Toimisto: Microsoft Office Word, Excel, Powerpoint, Outlook, Keynote, Google Docs, CRM

Kuvankäsittely, videot: Adobe Photoshop, Afterlight, Canva, Picmonkey, Camtasia, Overvideo, iMovie, MovieMaker, Powtoon

Taitto: Adobe Indesign

Sähköpostimarkkinointi: MailChimp, GetResponse, Aweber, Apsis

Muut: Google Analytics, Hootsuite, Buffer, Shareist, CoSchedule, Facebook Power Editor, GoToMeeting, Google Hangouts, GarageBand, Skype, MarketSamurai, Audello (podcasting), Evernote, XMind, SurveyMonkey…

Tiski.fi

Tiski piste fi tmi Y-tunnus 1370974-8 Kotipaikka Espoo

smmsocietyOlen itse kansainvälisen Social Media Marketing Societyn jäsen.

Sen lisäksi, että seuraan päivittäin uusia tuulia, testaan myös käytännössä mikä toimii, ei vain tuolla jossain, vaan myös täällä Suomen markkinoilla. Olemme pieni kielialue ja omintakeinen kulttuuriympäristö, joten ihan kaikkea maailmalta tulevaa ei kannata ”purematta niellä”.

Lupaan kuitenkin pysytellä puolestasi ajan tasalla ja tiedottaa sinua, sekä etsiä välineitä joihin sinulla on varmasti varaa ja joilla helpotat omaa työtäsi ja yrityksesi markkinointia. Se on minun erikoisalaani ja missioni – auttaa yrityksiä, organisaatioita ja yksityishenkilöitä pienen budjetin markkinoinnissa. NÄIN SINÄ VOIT KESKITTYÄ OLENNAISEEN eli oman juttusi pyörittämiseen.

Upeaa Eveliina! Me köyhänä yhdistyksenä olemme saaneet monta kullanarvoista vinkkiä sinulta. Aikoinaan Oikiksessa meille ei opetettu viestinnästä mitään. Ari Ruotsalainen

”Sisältö on yhtä mielenkiintoista, viihdyttävää ja hyödyllistä kuin puhelinluettelon keltaiset sivut”

kuinka-markkinoida-sosiaalisessa-mediassaSome-kaaoksesta jalansijan löytäminen omalle yritykselle voi tuntua työläältä urakalta: Ketä pitäisi kuunnella kun neuvojia on niin monia, kenet pitäisi huomioida, miten ihmeessä sitä ehtii olla kaikkialla kaikkien kanssa yhtä aikaa ja kuinka saada prosessissa kuluvalle ajalle ja rahoille oikeasti vastinetta.

Helpointa on koittaa mennä siitä missä aita on matalin, joten ei ole ihme, että se on myös hyvin suosittua.

Ikävä kyllä juuri siinä kohdassa peltoa ei kasva mitään.

 

Ihan ensiksi ota termit haltuun

 

Sosiaalinen media on tasa-arvoistanut markkinointia niin, että nykyisin on myös pienyrityksen mahdollista käyttää samoja välineitä kuin ison, ja vieläpä yhtä tehokkaasti ja ilman suuria budjetteja. Kyseessä ei ole rakettitiede. Oikeastaan sekin riittää alkuun, että sisäistää muutaman perustermin.

Useimmat meistä luulevat, että ”sosiaalinen media” tarkoittaa lähinnä YouTuben, Facebookin ja Twitterin kaltaisia viihteellisiä alustoja, mutta jos olet lukenut blogini niin tiedät, että se on paljon, paljon muutakin. Sisältömarkkinointiguru Jay Baer on sanonut kutakuinkin näin:

 

Sosiaalisen median myötä jokaisella firmalla on varaa ryhtyä mediamoguliksi, sillä SoMe-sisältö ei enää eroa mitenkään TV-, lehti- tai uutissisällöistä.

 

Jo vuosia sitten kävin konsultoimassa erästä huoltoalan yritystä some-markkinointiin liittyen ja kerroin, että olennaisempaa kuin se, ”miten sinne someen oikein mennään, perustetaan profiileita ja silleen” on ymmärtää termit ”sosiaalinen” ja ”media”. Mutta sitä ennen pitää ottaa vieläkin askel taaksepäin.

 

”Markkinointi”

 

Olen tehnyt markkinointia ja markkinointiviestintää ammatikseni vuodesta 1999, eli yli 15 vuotta. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun olen törmännyt siihen väärinkäsitykseen, että ”markkinointi” tarkoittaa samaa kuin mainostaminen ja jotkut firman esitteet. Se ajatus istuu vuodesta toiseen hyvin tiukassa ja nyt siitä on tullut erityisesti pienyritysten some-strategian heikoin lenkki. Tässä yksi esimerkki elokuun 2015 lopulta:

 

Koko opettavainen tarina löytyy täältä. Kannattaa lukea joskus.

Teidän netissä jakamanne materiaali on pienille yrityksille minun mielestäni 10+ arvoista tavaraa. Tapio Myllärinen

Ja tehtäköön nyt selväksi myös, että kyllä se Facebook-sivu kannattaa mieltää markkinoinniksi eikä ”puuhasteluksi”.   Tässä on yksi määritelmä sanalle:

 

Markkinointi on koko yrityksen luovaa ja kannattavaa toimintaa, jonka avulla asiakkaaksi halutut ostavat ensimmäisen kerran, vakuuttuvat ja ostavat uudestaan.

(Tuntematon)

 

Siitä luovuudesta aina niin tiedä, mutta kiinnittäisin huomiota mainintaan ”koko yrityksen”, mukaan lukien toimitusjohtaja, kahvinkeittäjä ja tsuppari. Käytännössä aivan kaikki mitä yrityksessä tapahtuu liittyy tavalla tai toisella markkinointiin.

 

”Sosiaalinen media”

 

”Sosiaalinen” tarkoittaa vuorovaikutusta ja läsnäoloa, puhumisen lisäksi myös kuuntelemista ja keskustelua. ”Media” on puolestaan sama kuin ”sisältö”. Toki teknisesti ottaen media ”välittää sisältöä”, mutta ilman itse sisältöä ei tarvita mediaakaan joten olen siksi yksinkertaistanut terminologiaa.

 

”Strategia”

 

Aika yleinen ”some-strategia” on seuraavan kaltainen.

Jopa ilman luotettavia* tutkimustuloksia uskaltaisin väittää, että 8 kymmenestä pienestä yrityksestä toimii tällä hetkellä näin:

 

#1 Profiili

 

Perustat yritykselle Facebook-sivun (varsinkin naisvetoiset firmat, joissa esiintyy eniten teknofobiaa) tai vaihtoehtoisesti profiilin kaikkiin mahdollisiin sosiaalisiin medioihin joita vain keksit (miesvaltaiset alat, erityisesti informaatioteknologiaa liippaavat).

Jos kuulut jälkimmäisiin laitat nettisivuillesi linkit näihin kaikkiin, edellisen ryhmän edustajana (pahimmassa tapauksessa) ajattelet virheellisesti, että FB-sivu korvaa kokonaan oman nettisivuston. (3 syytä varoa Facebookia)

Täräytät sivulle jonkinlaisen yleiskuva ja profiilikuvaksi firman logon. Kuvaukseen et kuitenkaan lisää mainintaa siitä, kenen pitäisi tykätä sivusta, etkä etenkään sitä MIKSI.

 

#2 Seuraajat

 

Pyydät kaverit tykkäämään sivusta (olen toistanut tätä virhettä itsekin) ja/tai järjestät ehkä kilpailun jolla haalit sivulle satunnaisia tykkäyksiä. Et mieti kampanjakokonaisuutta etukäteen, etkä tuota sivulle muuta sisältöä edes sen ollessa käynnissä.

Tiedoksi tässä kohtaa, että satunnaisista tykkääjistä on sinulle Facessa enemmän haittaa kuin hyötyä.

 

#3 Sisältö

 

Ryhdyt postaamaan sivulle noin kerran viikossa aukioloajat, silloin tällöin jonkun ”huikean tarjouksen” ja kahdesti vuodessa olemme lomalla -päivityksen.

Sisältö on siis yhtä mielenkiintoista, viihdyttävää ja hyödyllistä kuin puhelinluettelon keltaiset sivut.

 

#4 Sisällön jakaminen

 

Jos yrityksesi on olevinaan läsnä useammassa palvelussa, käytät automaatiota jakamaan yhden postauksen ympäri verkkoa profiileihin joissa ei tapahdu mitään. Todennäköisesti et vaivaudu automatisoimaan edes sen verran, että kuvat siirtyisivät kuvina profiilista toiseen. Sen sijaan vaikkapa Twitteriin ilmestyy ilman järjellistä kuvatekstiä oleva linkki josta kyseisin kuvan näkisi (vaikka tähän olisi tarjolla helppokäyttöiset, ilmaiset välineet).

Diggaan kovasti kun näytät miten kaikkialla kannattaa toimia! Ärsyttää lukea jotain ohjeita, kun ei niistä aina tajua. Paremmin mulle ainakin toimii tällaiset kuvat joissa kerrotaan mistä painat ja videot joissa opastetaan kädestä pitäen. Minni Kumpuvuori

Dragonwhite

Sinun kurssisi on erinomainen pienen yrityksen, yhdistyksen tai kuten itselläni, blogin markkinoinnin perusoppimäärä. Anne Sulander

Rinkkaputki

Kuka sellaista klikkaa, kysynpähän vaan. Klikkaisitko sinä?

Ei ihme, että kuulen jatkuvasti kommentin: ”ei se some-markkinointi oo oikein toiminut meillä”…

Ei se muuten toiminut mainitussa huoltofirmassakaan. Kokeilivat kyllä, täysin vastoin antamiani ohjeita.

*Olen tehnyt oman tutkimuksen aiheesta, mutta se ei täytä tieteellisen tutkimuksen kriteereitä. Kokonaisotanta oli rapiat 200 suomalaista alle 50 hengen yritystä ja tutkin mm. edellä mainittuja asioita.

Tehtäiskö teille nyt oikeasti toimiva some-strategia?

Hyvä uutinen on se, että koska tämä on toistaiseksi kaikkein yleisin skenaario meillä Suomessa, siitä erottautuminen ei toistaiseksi ole kovin vaikeaa.

Tutkimusten mukaan lähes jokainen aktiivi-ikäinen suomalainen käyttää jotain sosiaalista mediaa vähintään viikottain; lukee ja kirjoittaa blogeja, katselee YouTubesta videoita, seurustelee Facebookissa ja keskustelupalstoilla, postailee kuvia Instagrammiin jne.

Toisin sanoen tuottaa ja kuluttaa sosiaalista mediaa. Aamusta iltaan ja jotkut öisinkin. Vaikkei heitä puhelinluettelo kiinnosta, niin moni muu asia kyllä. Voin auttaa strategian laatimisessa sekä virtuaalisesti, että henkilökohtaisesti joten älä suotta epäröi ottaa yhteyttä!

Olen tehnyt töitä monen kokoisille yrityksille, mm.

Eveliina löysi kymmenessä minuutissa verkkosivuiltamme tavan parantaa klikkimainontamme tuloksellisuutta ja kahdessa viikossa tiedettiin konsultoinnin maksavan itsensä nopeasti takaisin. Näyttäisi siltä, että vuositasolla säästö tulee olemaan noin 10-12% luokkaa kokonaiskuluista. Tässä tarkasteltiin vasta ensimmäistä meidän kymmenistä hakusanoista joten luvassa on vielä lisääkin säästöjä markkinointibudjettiimme!   Teme Lilja

22 Shares
Tweet
Share
Share
Pin
Email