Sosiaalinen media tarjoaa paljon vaihtoehtoja pienen yrityksen näkyvyydelleKäytkö oman alasi tapahtumissa ja tapaamisissa ja mietit miten voisit kasvattaa verkostojasi niiden avulla? Tässä on sinulle jokunen idea pohdittavaksi.

Ne vaativat aina hiukan etukäteisvalmisteluita ja pohjatöitä joten kannattaa siirtää niistä parhaat omalle työlistalle jo hyvissä ajoin ennen itse tapahtumaa.

Ennen tapahtumaa

#1 Osallistu tapahtuman markkinoimiseen levittämällä sanaa omissa verkostoissasi. Kun kiinnität järjestäjien huomion hyvällä tavalla he usein vastavuoroisesti jakavat sinun päivityksiäsi eteenpäin.

#2 Avaa keskustelu ihmisten kanssa joiden tiedät osallistuvan samaan tapahtumaan. Se käy helposti tapahtumaa varten perustetun ryhmän kautta. Jos sellaista ei ole, voit sen luoda itsekin.

#3 Twitterissä käytä lista-ominaisuutta ja luo tapahtuman #häsää käyttäjistä oma listansa jota muutkin voivat tilata. IFTTT:n avulla se käy helposti.

#4 Kysy järjestäjältä pidetäänkö ennen, jälkeen tai tapahtuman ohessa Tweet chat. Jos sellainen on tulossa, osallistu siihen. Jos ei ole voit ehdottaa sellaisen hostaamista itsekin.

#5 Sinun ei tarvitse olla ”joku” viestittääksesi kenelle tahansa alan staralle. Luo persoonallisia viestejä nauhoittamalla lyhyitä videoita joissa kerrot kuka olet, miksi odotat innolla heidän tapaamistaan ja kuinka itse voisit mahdollisesti olla heille avuksi tai hyödyksi.

#6 Valmistele kysymyksiä joita voit esittää tapaamillesi ihmisille.

#7 Valmistele myös oma esittelysi jolla saat uteliaisuuden herätettyä. Vastapuoli kysyy aina mielessään saman kysymyksen: ”Miksi minua pitäisi kiinnostaa tämä?” Vastaa siihen.

21-ideaa-somenakyvyys#8 Ota käyttöön Evernote Premium, sillä sinne voit skannata ihmisten käyntikortit eikä niistä tarvitse enää keräillä pahviversioita. Kortin yhteyteen voit kirjata ylös kaiken muunkin mitä kannattaa muistaa vielä tapaamisen jälkeenkin.

Tapahtuman aikana

#9 Jututa ihmisiä ja napsi heidän kanssaan kuvia postattavaksi Instagramiin, josta ne voi helposti jakaa eteenpäin Facebookiin, Twitteriin ja Pinterestiin.

#10 Pyydä ihmisiltä kommentteja ja tee niistä kuvalainauksia.

#11 Kun osallistut paneeleihin, luentoihin ja workshopeihin, kirjaa ylös muistiinpanoja. Koosta niistä parhaat palat jaettavaksi somessa.

#12 Käytä Instagramin Repost-sovellusta ja Twitteriä ja jaa edelleen muiden tuottamia päivityksiä tapahtumasta.

#13 Muista aina tägätä oikeat ihmiset kuviin ja lainauksiin.

#14 Huolehdi siitä, että sinulla on käytössä sovellus (kuten Hootsuite) joka kerää aiheen päivitykset yhteen paikkaan helposti selattavaksi ja jaettavaksi.

#15 Tuota lyhyitä yhden kysymyksen videohaastatteluja Snapchatiin, Instagramiin ja Twitteriin.

#16 Tee Periscopessa tai Facebook Live -sovelluksella pidempiä haastatteluja tapahtumassa tapaamiesi ihmisten kanssa.

#17 Lataa videot myös YouTube-kanavalle ja jaa linkit Pinterestissa ja Linkedinissa.

#18 Tallenna tapahtuman #häsät ja muut muistiinpanot Evernoteen tai Muistikirjaan josta voit helposti kopioida niitä käyttöön.

#19 Huolehdi myös siitä, että sinulla on puhelintasi varten vara-akku saatavilla. Sovellukset tuppaavat viemään paljon virtaa.

Tapahtuman jälkeen

#20 Lähetä kiitosviestejä uusille kontakteille ja liitä mukaan lyhyt yhteenveto asioista joista keskustelitte. Käytä välineenä sähköpostia tai sosiaalisen media viestimisvälineitä kuten Snapchatia, Messengeria, Instagramin yksityisviestejä tai WhatsAppia. Voit hyvin mainita mistä muista välineistä sinut löytää ja kutsua heitä sopiviin Linkedin, Facebook tai Slack -ryhmiin ja Tweet chateihin.

#21 Julkaise blogissasi, Linkedin Publisherissa ja/tai Facebook Notesissa yhteenveto tai mieluummin perusteellisempi katsaus tapahtuman aiheisiin. Jos lainaat siinä asiantuntijoita, laita heille viesti jossa kiität heitä erikseen ja kerrot lainanneesi heitä. Kysy myös haluavatko he linkin jonka he voisivat laittaa edelleen jakoon omalle yleisölleen. Useimmiten vastaus on myöntävä.

Lisää haastatteluvideoihisi uutta materiaalia, editoi ja jaa ne uudelleen sopvissa kanavissa.

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.