Sosiaalinen media tarjoaa paljon vaihtoehtoja pienen yrityksen näkyvyydelleHäsä eli #hashtag lienee sinullekin tuttu käsite. Se on sana jonka eteen on liitetty #-merkki, sana joka muuttuu linkiksi kun se liitetään sosiaalisen median päivityksen mukaan, eli sana jonka avulla voi helposti tehdä hakuja joissakin some-kanavissa.

Häsän tuli luoneeksi Chris Messina vuonna 2007 tviitattuaan kysymyksen ”how do you feel about using # (pound) for groups. As in #barcamp [msg]?” (mitä olisit mieltä jos käytettäisiin #-merkkiä ryhmästä).

Verkosta löytyy erilaisia vakiohäsiä kuten

  • #FF (followfriday), jonka avulla Twitterissä jaetaan perjantaisin suosituksia seurata omia suosikkeja
  • #TBT (throwbackthursday) jolla merkitään arkistojen kätköistä kaivettuja kuvia, mainoksia jne.
  • #OOTD (outfitoftheday) jolla muotibloggarit merkkaavat Instagramissa päivän asu -päivitykset

Lisäksi jokaisella TV-ohjelmalla, tapahtumalla ja trendillä, valveutuneista yrityksistä puhumattakaan on tietenkin omat häsänsä, joita käytetään brändäykseen, yleiseen keskusteluun, mielipiteiden esittämiseen ja vaihtoon, oman viestin levitykseen, kilpailuosallistumisiin, alekuponkeina jne. tai tässä Johanna Janhosen sanoin:

 

johanna_janhonen_hashtag-diaesitys

Johannan koko SlideShare-esitys löytyy klikkaamalla kuvaa

 

Näin #häsiä käytetään

  • Häsät ovat vakiintuneet käyttöön Twitterissä, Instagramissa ja Google+:ssa. Pinterestissä ja Facebookissakin niitä näkee, tavallisesti Instasta jaetun kuvan yhteydessä, mutta näissä kanavissa niitä ei kannata erikseen viljellä kuin ehkä osana monikanavaista kokonaisviestintää. Tästä esimerkkinä voisi olla oma #tiskivuoro-häsäni – verkkojulkaisuni ”somejatke”.
  • Häsät ovat #muuten erityisen käteviä kun haluat käyttää hyväksesi IFTTT-reseptejä postausten jakamiseen somessa.
  • Kun valitset yrityksesi tai organisaatiosi käyttöön omaa #brändihäsää tai #tapahtumahäsää tarkista ensin ainakin Twitteristä ja Instagramista joko sitä on käytetty ja missä yhteydessä.
  • Jos valitset useasta sanasta koostuvan häsän #KirjoitaKaikkiSanatYhteen #tai_käytä_alaviivoja_niiden_erottamiseen. Koita tehdä häsästäsi mieluummin lyhyt kuin pitkä, sillä ainakin Twitterissä se syö kokonaismerkkimäärää. Käytännössä kirjainkoolla ei ole merkitystä, somekanavat tunnistavat häsät kyllä. Silti selkeyden vuoksi ja luettavuuden parantamiseksi voit hyvin liittää häsääsi lyhenteitä, sekä isoja ja pieniä kirjaimia. Esimerkiksi #SMMSociety on lyhenne sanoista Social Media Marketing Society.
  • Vaikka Instagramissa voit liittää kuvan mukaan jopa 30 häsää, niin ei yleensä kannata tehdä – varsinkaan jos jaat kuvan suoraan myös Facebookissa. Käytä mieluummin muutamaa tarkkaan valittua ja laita tarvittaessa lisää kommentteihin jotka löytyvät myös Instan haulla, mutta eivät tee kuvaustekstistäsi hämmentävää, kieliopitonta mössöä.
  • Twitterissä suositeltu häsien määrä on 1-3.

Tässä vielä mun suosikkipoikien loppukevennys:

 

 

Lue myös:

Tolkkua Twitteriin – kuinka ja miksi, sekä miten saat seuraajia

Mitä Instagramissa markkinoivan pitää tietää

Twitterin häsätrendejä seuraavat Pinnalla-sivusto ja Suomi-Twitter.

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.