tunnuskuva-markkinointiHaluatko saada lisää tietoa omista nykyisistä ja potentiaalisista asiakkaistasi, jotta voit paremmin kohdentaa markkinointiasi ja tarjota tuotteita ja palveluita joilla on varmasti kysyntää?

Kokeile näitä toimenpiteitä:

 

#1 Nykyiset asiakkaat

 

Useimmat meistä vastaamme mielellämme kysymyksiin, joten jos sinulla on jo asiakaskunta, jututa heitä. Pyydä palautetta.

Jos et voi keskustella kasvokkain, käytä välineenä sähköpostia tai puhelinta tai erilaisia verkkopalveluita; chattia, Messengeriä ja muita pikaviestipalveluita.

Yksi vaihtoehto on niin ikään tutkimuslomakkeen käyttö. Muun muassa Google ja SurveyMonkey tarjoavat siihen ilmaiset välineet.

Ota tavaksi laittaa ylös asioita joita asiakkaasi nostavat esiin, sillä niistä saat hyviä ideoita tuote- tai palveluvalikoimasi kehittämiseen, mutta myös sisältömarkkinointiin.

 

#2 Mainonta

 

Sinulla saattaa olla valmis ajatus siitä, kenelle tuote tai palvelu sopisi. Jotta saat selville herättääkö viestisi oikeasti vastakaikua siinä kohderyhmässä jolle olet sen ajatellut suunnata, voit testata ideasi toimivuutta verkkomainonnan avulla.

Varsinkin Facebook tarjoaa mahdollisuuden tarkkaan kohdentamiseen ja helppoa budjetoinnin hallintaa. Google-klikkimainosten hallinta onkin sitten haastavampaa.

 

#3 Sivuston analytiikka

 

Googlen palveluita kannattaa kuitenkin hyödyntää tutkimalla oman sivuston analytiikkaa.

Jos olet jo panostanut sivuston kävijöiden hankintaan esimerkiksi näillä toimenpiteillä, sieltä saat helposti selville muun muassa mistä sivuillesi tullaan eli mitä sosiaalisen median kanavia he käyttävät, missä kävijät asuvat (maa ja kaupunki) ja mihin ikäryhmään he kuuluvat.

Kannattaa myös tutkailla mikä on ollut kiinnostavinta sisältöä ja kauanko aikaa sivustolla vietetään. Yhdistelemällä erilaisia raportteja analytiikka kertoo niin ikään missä ns. paras ja laadukkain yleisö viettää aikaansa.

 

 #4 Kilpailijat

 

Analytiikan tuottaman tiedon pohjalta voit lähteä tutkailemaan mitä somessa tapahtuu.

Kilpailijoitten, sekä niiden toimjoiden jotka palvelevat samaa yleisöä jota itse tavoittelet sosiaalinen media voi tarjota varsinaisen tiedon aarreaitan. Jos ostajasi profilointi on vasta vaiheessa, käy ihmeessä katsomassa keitä heidän superfaninsa ovat, mikä heitä kiinnostaa, mikä heihin vetoaa, millaista kieltä he käyttävät sekä millaista sisältöä he jakavat eteenpäin ja kenelle.

 

Nykypäivänä markkinatutkimuksen tekeminen on helpompaa ja halvempaa kuin koskaan. 

Panostamalla tutkimukseen voit saada selville mistä löydät lisää asiakkaita, millainen viestintä heihin uppoaa, millaisia ongelmia he ratkovat ja mistä he ovat valmiita maksamaan. Se on erinomainen lähtökohta tehokkaalle sisältömarkkinoinnille!  

Live video -pioneeri, markkinointisparraaja ja some-asiantuntija Eve Koivula auttaa rakentamaan vahvempia, kestävämpiä ja elastisempia bisneksiä ja ihmisiä. 
Tilaa tästä Tiskivuoro
50% Complete
ilman muuta haluan tilata tiskivuoron!
Tuskin maltan odottaa sen lukemista!
- tiistaisin ilmestyvä ilmainen markkinoinnin tietopaketti. 

”Uutiskirjeessä sisältö ratkaisee. Tiskivuoro-uutiskirjeet on niin kivoja ja niillä on oikeaa lisäarvoa, että säästän jopa myöhemmäksi jos en sillä hetkellä ehdi lukea.” - Susanna Vesterinen, Ompelimo Head Over Heals

 

 

PS. Jos tunnet jonkun jolle tämä artikkeli olisi hyödyllinen, laitathan sen jakoon oheisista painikkeista!

52 Shares
Tweet
Share
Share
Pin
Email