Olen ollut huomaavinani, että useimmille yrittäjille ideoiden vähyys on iso ongelma kun aletaan puhua sisältömarkkinoinnista.

”Kun ei me olla silleen luovia, että mennään nyt taas vaan näillä perusmainoksilla”.

Mulla on kuitenkin uutinen: idean osuus kokonaisuudesta on itse asiassa häviävän pieni, sanoisin, että siinä prosentin-parin luokkaa.

Luovuudesta on hyötyä, mutta sinnikkyydestä vielä enemmän.

Jotta omasta sisällöstä saadaan erottuvaa, tarvitaan toki idea, mutta pääasiassa sisällön tuottaminen on ihan vaan suorittamista.

Eli siis työtä.

Toisten mielestä hauskempaa kuin toisten.

Sitäpaitsi luovuttakin voi oppia ja kehittää. Taidot paranevat tekemällä. Enemmän se on kiinni omasta tahdosta ja siitä riittääkö uteliaisuus.

Jos nyt vaikka mietitään elokuvan tekoa – sisältöä sekin, ja välillä samalla markkinointiakin.

Jollekulle on syntynyt idea siitä käsikirjoituksesta, jota aletaan sitten työstää. Olen joskus jutellut elokuvantekijöiden kanssa ja kuullut heiltä, että joskus tämä vaihe sujuu aika vauhdilla, ja toisinaan taas kaikkea muuta.

Sen jälkeen aletaan etsiä oikeita ihmisiä leffantekoon, hankitaan sponsoreita, mietitään kuvauspaikkoja, soitellaan puheluita, täytellään papereita, hankitaan lupia, tehdään kuvasuunnittelua, rakennetaan lavasteita, sahataan ja maalataan, hommataan pukuja ja suunnitellaan meikkejä ja kampauksia, ommellaan ja keräillään lattialle kaatuneita pinnejä, sovitellaan, treenataan ja kuvataan, monistetaan käsiksiä, roudataan, syödään, kuvataan lisää, äänitetään reploja ja tehosteita, leikataan, korjaillaan värejä, suunnitellaan markkinointimatskuja, päivitetään Instaa, juostaan haastatteluissa (eli promotaan)…

Suurin osa siis ihan silkkaa työtä, että lopulta päästään juomaan vähän samppanjaakin ja hymyilemään kuvaajille.

Mutta toden totta, alussa oli idea…

Kirjailija John Steinbeck kuvaili niitä näin:

”Ideat ovat kuin rusakot. Ensin niitä on pari
ja kun opit käsittelemään niitä, pian sinulla on tusina”

Olen huomannut jotakin hiukan samansuuntaista itsekin.

Juttu on julkaistu aiemmin Tiskivuorossa. Tilaa se ilmaiseksi sähköpostiisi täältä.

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.