Sisältöjen miettiminen vaatii aikaa ja vaivaa, ja siksi jokaisesta jutusta kannattaa puristaa irti niin paljon mehuja kuin lähtee. Tässä esimerkissä aloitan artikkelista, mutta alta löytyy esimerkkejä myös videoiden uudelleenkäyttöön.

Katsotaan mitä kaikkea siitä vois syntyä jaettavaksi ympäri sosiaalista mediaa:

”En keksi mitään postattavaa.” ”Puuttuu ideoita.” ”En tiedä mitä jakaisin.”
Kuulostaako tutulta?

Saat asian kuntoon vartissa - kunhan eka klikkaat tästä!

Blogiartikkeli

  • Laadi siitä tiivistelmä ja jaa se Linkediniin, Instagramiin, Facebookiin, Mediumiin, sekä käytä se podcastin, YouTube-videon ja kenties myös Slidesharen kuvaustekstinä. Tietysti lähetät sen myös sun uutiskirjeen lukijoille.
  • Jos kyseessä on tietopohjainen artikkeli, siirrä se dioihin jotka tallennat Slideshareen.
  • Käytä diat videon nauhoittamisessa. Julkaise videosi YouTubessa, Linkedinissä, Facebook-sivulla, IGTV:ssä ja Vimeossa. Älä unohda FB-ryhmiä!
  • Nappaa videosta ääni omaksi tiedostokseen ja julkaise se podcastina ainakin näissä kanavissa: Apple Podcasts, Spotify, Stitcher, Deezer ja Overcast.
  • Tee artikkelista muistikartta ja hyödynnä sitä esim. kurssimateriaalina tai sähköpostilistan houkuttimena.
  • Koska artikkeli varten kannattaa aina kirjoittaa useampi otsikko, käytä ylijääneet Twitterissä tai upota ne kuvaan jaettavaksi Instagramin, Facebookin ja Linkedinin seinällä ja stooreissa sekä Pinterestissä.
  • Voit myös lainata itseäsi, eli kerätä lauseita artikkelista ja tehdä niistäkin infografiikoita, eli kuvia joihin on upotettu tekstiä.
  • Kerää useita artikkeleita yhteen eKirjaksi tai kurssimateriaaliksi. Tämä toimii myös toisin päin: pilko kirja erillisiksi artikkeleiksi.
  • Muokkaa ja/tai täydennä (vanhaakin) artikkelia ja julkaise se uudelleen omassa tai jonkun muun blogissa, some-seinällä, tai tarjoa sitä paikallislehteen.

Videot

  • Jos sulla on olemassa nauhoite; live video, haastattelu tai oppitunti, sen voi kirjoituttaa puhtaaksi ja julkaista teksteinä. Sitä voi myös täydentää lisämateriaalilla (kuten työkirja), jolloin se muuntautuu koulutusmateriaaliksi.
  • Videoista voi pätkiä lyhyitä idea- ja mainospätkiä, ja jakaa ne kaikkiin some-kanaviin.
  • Lähes kaikki mainittu materiaali soveltuu myös täkyksi uutiskirjeen tilaajille.

Entäs sitten kuvat:

  • Kun otat kuvan Instagramia varten, nappaa samasta tilanteesta useampi otos julkaistavaksi muissa kanavissa. Näin nekin seuraajat jotka seuraa sua useammassa paikassa saa eteensä tuoreen näköisen materiaalin.
  • Kuvia voit uudelleenkäyttää kollaaseina, blogin tai videoiden kuvittamisessa ja kansikuvina, stooreissa, snäpissä, e-Kirjoissa, uutiskirjeissä, luentodioissa, tai jakaa niitä asiakkaille lahjuksina tai pistää vaikka myyntiin tai ilmaisiin kuvapalveluihin – jos ne on riittävän hyviä.

Lupaatko ottaa näistä vinkeistä käyttöön vähintään ne 2, joita et ollut tullut aiemmin ajatelleeksi?

Mitä ne olivat? Tuu tänne kertoon mulle!

 

 

PS. Kenen muun pitäis lukea tää? Laitathan eteenpäin noista jakonapeista 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta. Aloita heti: kokoa oma ideabuffa ja tule mukaan Facebook-ryhmäämme.