tunnuskuva-sisaltomarkkinointiPienessä yrityksessä tai muutaman hengen organisaatiossa jonka strategiaan kuuluu näkyminen sosiaalisessa mediassa, kaikkien pitää jakaa sisällöntuotannon vastuuta.

Kun omat kanavat on päätetty ja sisältösuunnitelmat tehty, ennen kuin lyöt ne lukkoon kannattaa vielä yhdessä käydä läpi seuraavat asiat joiden avulla sieltä saatuja tuloksia voidaan parantaa merkittävästi.

#1 Uskalla puhua muustakin kuin työstä

Varsinkin yrityksissä joiden tuote- tai palveluvalikoima omasta mielestä sopii kaikille ja kaikkiin tilanteisiin tämä on hankalaa.

Mieluiten sitä pidettäisiin fokus niissä omissa jutuissa, mutta tulos on vähän samanlainen kuin juhlissa joissa lapseton työnarkomaani puhuu työstään kotiäidille joka jauhaa takaisin lapsistaan. Kun kumpikaan si saa toisen aiheesta mitään otetta, niin lopulta siinä ne kaksi ikävystynyttä tuhlaavat huomiota ja aikaa toisiinsa saamatta niille mitään vastinetta.

Somessa ikävystynyt tosin vain häipyy samantien, eikä edes kohteliaisuudesta kuuntele lausetta loppuun.

[clickToTweet tweet=”#sisältömarkkinointi ei ole sitä kun kaksi ikävystynyttä tuhlaa toisiinsa huomiota ja aikaa” quote=”#sisältömarkkinointi ei ole sitä kun kaksi ikävystynyttä tuhlaa toisiinsa huomiota ja aikaa” theme=”style2″]

 

#2 Vedä kuitenkin sisällön aihepiireille mieluummin tiukat kuin suurpiirteiset rajat

Teitpä hommia sitten yksin tai ryhmässä, tutustu yleisöösi niin, että tiedät mistä he ovat kiinnostuneita, mitä he arvostavat ja millä näistä aiheista on yhtymäkohtia siihen mitä itse teet(te) tai omiin arvoihinne.

Tehtävänanto on työkalu joka auttaa teitä näiden linjausten toteuttamisessa.

#3 Nauti tekemisestä

Valitse julkaistavalle sisällölle sellainen muoto jota on kiva tehdä – vaikka se olisi aluksi ehkä hiukan epämukavaakin (jos olet lukenut Tiskivuoron nro 5/17 tiedät miksi ajattelen tässä kohtaa seinäkiipeilyä…).

Videot syntyvät nopeasti, mutta jos puhuminen on pakkopullaa ei jäljestä tule hyvää. Kirjoittaminen on hitaampaa, mutta ei luonnistu kaikilta. Kielioppikin ehkä jännittää. SIlti lyhytkin teksti voi kertoa kaiken olennaisen eikä sitä ole pakko väkisin venyttää.

Sitten on tietenkin vielä kuvakerronta johon työkalut löytyvät melkein kaikilta taskusta, mutta vaativat usein hiukan opettelua.

Apua valintaan löydät vaikkapa täältä.

#4 Hyödynnä kavereita keksipalkalla

En missään nimessä kannusta ketään koskaan ehdottamaan bloggareille tai tubettajille yhteistyötä ruokapalkalla ellei aloite tule heiltä itseltään. Silti verkosta löytyy runsaasti sisältömarkkinoinnin staroja jotka vaikuttavat hyvin tyytyväisiltä lähes pelkästä rapsuttelustakin. Tässä heistä yksi:

Kuten alussa sanoin, jokaisen tulee kantaa vastuuta. Näitä karvaisia vapaamatkustajia pyörii nytkin tosi monessa konttorissa…

Älä silti unohda, että ”tosi-TVkin” on aina käsikirjoitettua ja jälkikäteen tiivistettyä tarinaa tilanteista joissa äärimmäisen harvoin tapahtuu mitään mikä suorana lähetyksenä jaksaisi kiinnostaa katsojaa.

#5 Älä stressaa

Jos olet päättänyt julkaista uutta materiaalia joka ikinen arkipäivä ja sinulta jää joku päivä välistä, turha siitä on stressiä ottaa. On joka tapauksessa fiksua aloittaa maltilla, katsoa paljonko aikaa ja muita resursseja todellisuudessa kuluu, kun jonkunhan ne ”oikeatkin työt” täytyy hoitaa…

#6 Viilaa toimenpidesuunnitelmaa sitä mukaa kun opit uutta

Ensimmäinen suunnitelma on aina epätäydellinen ja itse asiassa niin ovat kaikki seuraavatkin. Siksi kannattaa välillä arvioida miltä osin sitä on todellisuudessa noudatettu ja mitä kannattaisi viilata.

Otetaanpa esimerkki: Kun työkalujen hallinta paranee, alkaa säästyä aikaa. Tällöin täytyy päättää käytetäänkö se johonkin ihan muuhun, samoissa kanavissa kuin nyt vai pitäisikö miettiä valikoiman laajentamista. Jos pääkanavaksi on valittu Instagram, sen ylläpitoon ja yleisön kasvattamiseen voisi liittyä seuraavat toimenpiteet:

  • kuvan ottaminen ja käsittely, kuvatekstin kirjoittaminen, #häsien valinta ja julkaisu
  • tarinan käsikirjoittaminen ja julkaisu
  • vuorovaikutus, eli kommentointi toisten kuviin ja omiin kommentteihin vastaaminen
  • mainostaminen
  • seurannan toimenpiteet

Tämän rinnalla voidaan päivittää omaa Facebook-sivua, käyttäen samaa materiaalia.

Kun sitä aikaa taas on, aletaan luodaan sinne omaa sisältöä; videota, kuvaa tai tekstiä, tai kuratoidaan sitä muualta hyvistä lähteistä. Jos taas se tuntuu vievän liikaa aikaa, arvioidaan millaisia tuloksia toimenpiteet ovat tuottaneet ja valitaan sen perusteella karsittavat asiat.

#7 Ota tavoitteeksi saada ihmiset hyvälle tuulelle

Sen sijaan, että aivomyrskyäisit ideoita joilla saisit jonkun tuotteen tai palvelun myytyä, keskity tuottamaan hyväntuulisuutta. Sellainen sisältö lisää luottamusta ja sitä myöten ostohaluja enemmän kuin jatkuva omien juttujen mainostaminen.

Minä neuvon tuottamaan jonkinlaista jaettavaa sisältöä joka päivä, ja tekemään sen siinä vaiheessa kun mikään ei varmasti ole ehtinyt pilaamaan päivääsi.

Voit sitä ennen lukea, katsoa tai kuunnella jotakin inspiroivaa tai itseäsi hymyilyttävää –  joka voi sijaita somessakin, kunhan pidät itsesi poissa tulenaroilta alueilta. Sähköpostejakaan ei monesti kannata avata ennen kuin päivän hyvä työ on hoidettu.

Näin sen sävy säilyy juuri oikeanlaisena ja kaupanpäällisiksi omakin mieli positiivisena ja optimistisena.

Sisältömarkkinointi on pitkän aikavälin taktiikka jonka laatu ja sujuvuus paranee tekemällä ja kokeilemalla. Ilman suuria budjetteja ja perinteisten medioiden (erityisesti telkkarin) vetoapua tunnettuuden kasvu vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä eikä pikavoittoja yleensä nähdä. Jos yritystoimintasi on tarkoitus jatkua pitkään, se kyllä kannattaa sillä sen avulla rakentuu pitkäkestoisia ja antoisia asiakassuhteita.

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.