Onko suunnitteilla oman Facebook-ryhmän perustaminen ja ylläpito, mutta kaipaat vielä vinkkejä ja ohjeita miten sen kanssa toimitaan? Keräsin sulle muutaman lähteen joiden avulla voit laatia suunnitelmat ja pidät ryhmäsi hallinnassa.

Muistathan, että kaikki tässä mainitut lähteet ovat ajan tasalla juuri nyt, artikkelin kirjoittamispäivänä, muttei ehkä kovin pitkään tästä eteenpäin. Facebook muuttaa ihan kaikkea kaiken aikaa; sääntöjään, hallintavälineitä, toiminnallisuuksia, algoritmia jne. ja oma hommasi on pysytellä kärryillä niistä.

Tämä asia ei tule muuttumaan kuitenkaan missään vaiheessa:

Ihan ensiksi selkiytä itsellesi ja tuleville jäsenille kenelle Facebook-ryhmäsi on tarkoitettu ja mikä on sen tavoite.

Nämä linkit ovat englanninkielisiä.

Kuinka Facebook-ryhmä perustetaan

Millaisia mahdollisuuksia ryhmäsi ylläpidon hallinnasta löytyy

Esimerkki ryhmän säännöistä

101 sisältöideaa ryhmän postauksia varten

Ryhmän hallinta ei ole teknisesti erityisen haastavaa, paljon hankalampaa on aktivoida ihmiset ja saada heidät osallistumaan keskusteluihin. Kun mietit oman ryhmän toimintaa, kannattaa käyttää aikaa tutustumalla olemassa oleviin ryhmiin ja pohtia mikä saa heidät innostumaan. Useimmiten sun täytyy ylläpitäjänä olla keskustelun aloittaja pikemmin kuin moderaattori – poikkeuksia toki on.

Ryhmä vaatii aikaa ja sitoutumista, mutta kaupallisenkin ryhmän voi perustaa rajatuksi ajanjaksoksi, esimerkiksi osaksi virtuaalista- tai live-tapahtumaa kuten haastetta, tuotejulkaisua tai koulutusta. Voit siis aloittaa myös pienesti ja pienemmällä sitoumuksella.

Aktiivisia ryhmän jäseniä voi ja kannattaa kontaktoida jos heiltä löytyisi kiinnostusta (ja aikaa) osallistua sen ylläpitoon myös virallisemmin. Älä kuitenkaan odota, että kukaan tekisi sitä täysin vastikkeetta.

Varaudu myös siihen, että Facebook poistaa ryhmistä ilmaisuuden sillä niin voi käydä koska tahansa.

Joko sulla on idea omaa ryhmää varten?

Onko sun brändi ja viestintä ihan leväällään? Täältä saat apua! 

 

PS. Yksi pikainen toive: jos tämä oli susta hyödyllinen - auta myös kaveria/kollegaa painamalla jotain noista jakonapeista! 💛

 

Live video -pioneeri, markkinointisparraaja ja some-asiantuntija Eve Koivula auttaa rakentamaan vahvempia, kestävämpiä ja elastisempia bisneksiä ja ihmisiä. Tilaa täältä Tiskivuoro - tiistaisin ilmestyvä ilmainen markkinoinnin tietopaketti.

”Uutiskirjeessä sisältö ratkaisee. Tiskivuoro-uutiskirjeet on niin kivoja ja niillä on oikeaa lisäarvoa, että säästän jopa myöhemmäksi jos en sillä hetkellä ehdi lukea.” - Susanna Vesterinen, Ompelimo Head Over Heals

 

Share
Tweet
Share
Pin
Email