Sosiaalinen media tarjoaa paljon vaihtoehtoja pienen yrityksen näkyvyydelleOnko sinun yrityksesi Facebook-seinä kovin yksitoikkoista luettavaa? Tiedätkö millaisia vaihtoehtoja sinulla on tehdä Facebook-päivityksistäsi mielenkiintoisempia jotta seuraajasi haluaisivat niitä myös seurata, kommentoida ja jakaa?

Tässä on lista erilaisista postausmuodoista joita voit liittää omaan julkaisusuunnitelmaasi.

 

Linkki

 

Linkkipostaus tarkoittaa sellaista päivitystä joka on jaettu vaikkapa tästä blogista käyttäen somen jakonappeja tai sitten ”kopipeistaamalla” (eli kopioimalla ja liittämällä) tilapäivitykseen sivuosoite, eli tavallisimmin http://-alkuinen linkki.

Jos olet pohtinut miksi toisinaan linkin kanssa näytettävä kuva ei liity lainkaan itse juttuun, se johtuu siitä, ettei linkitettävän sivun metatiedoissa ole asiaan kiinnitetty huomiota.

Oletuksena Facebook poimii tällöin artikkelista otsikon joka usein on aivan liian pitkä mahtuakseen postaukseen, artikkelin ensimmäisen lauseen joka useinkaan ei kuvaa itse sisältöä vielä kovinkaan hyvin, sekä ensimmäisen sivun koodista löytämänsä kuvatiedoston joka voi olla ihan mikä tahansa sivustollasi julkaistu kuva. Hyvin usein se on logo, jonka tiedostokoko tuppaa olemaan aina liian pieni ja näyttää siksi kammottavalta.

On joka tapauksessa hyvä käytäntö kirjoittaa linkin mukaan oma kommentti ja kertoa siinä mikä linkin takana olevassa jutussa on se olennainen tai mielenkiintoisin asia jonka vuoksi se kannattaa käydä lukemassa.

facebook-paivitys-selitykset

Linkki ja kuva

 

Kun kopipeistaat seinällesi linkin voit erikseen valita siihen liittyvän kuvan myös omista kuvatiedostoistasi.

 

Video

 

Videot ovat erittäin suosittua sisältöä myös Facebookissa. Niitä sekä katsellaan että jaetaan paljon.

Aikaisemmin oli tapana julkaista video YouTubessa ja jakaa se Facebookissa, kunnes FB alkoi ylläpitää videokirjastoja omilla palvelimillaan. Sen jälkeen näiden linkkien näkyvyys romahti koska Facebook suosii vain sen sisällä julkaistuja sisältöjä.

Kun siis tuotat videoita, lataa ne aina suoraan Facebookiin ennen jakamista. Niiden sisältöä suunnitellessa muista, että videot alkavat pyöriä automaattisesti selaajien aikajanoilla, mutta ääntä ei kuulu ellei niitä erikseen laiteta päälle.

 

Live-video

 

Facebook Live mahdollistaa suorien videolähetysten tekemisen ja lähettämisen omaan profiiliin, sivulle, ryhmiin sekä tapahtumiin. Toisin kuin muut sivupäivitykset, jos teet live-lähetystä FB lähettää tiedon siitä kaikille tykkääjille. Samoin jos käytät ominaisuutta tapahtuman tai ryhmän sisällä, kaikki niihin liittyvät kontaktit saavat siitä ilmoituksen.

Tätä kirjoittaessa (toukokuussa 2016) Live on siis ehdottomasti paras tapa kasvattaa Facebook-näkyvyyttä ja vieläpä täysin maksutta.

 

Kuva

 

Tutkimusten mukaan ihminen prosessoi kuvan välittämää tietoa 60 000 kertaa nopeammin kuin tekstiä joten aina kun vain mahdollista, sitä kannattaa hyödyntää myös omassa viestinnässä. Kuvia myös jaetaan herkemmin kuin tekstimuotoisia postauksia.

Erilaisia kuvavaihtoehtoja joita kannattaa hyödyntää ovat

  • valokuvat
  • piirrokset
  • graafit
  • animoidut giffit
  • muistikartat eli mindmapit
  • infografiikat
  • kuviin liitetyt lainaukset
  • kollaasit
  • kuvakaappaukset

Tietysti sinun kannattaa myös liittää Facebook-sivu ja Instagram-tili toisiinsa jolloin julkaiset Instakuvasi automaattisesti myös sivulle.

▶︎ Käy poimimassa täältä Facebook-sivuni muistiinpanoista lisävinkit työvälineisiin ja hakemistoihin!

 

Teksti

 

Tekstimuotoisen postauksen ei tarvitse olla pelkkä lyhyt tiedote seinällä vaan se voi hyvin olla myös pitkä, muistiinpanona (Notes) tallennettu artikkeli. Jos julkaiset sellaisen sivullasi, voit lisätä siihen myös muotoiluja eli esim. väliotsikoita ja kuvia kuten blogiin. Henkilökohtaisessa profiilissa ja ryhmissä muistiinpanon muotoiluominaisuuksia ei ole.

▶︎ Muistathan, että päivityksiä voi myös maustaa erilaisilla kuvamerkeillä.

 

Mitä postauksella voi tehdä sen julkaisun jälkeen?

 

▶︎ Voit mainostaa sitä. Tee se kuitenkin käyttämällä power editoria, äläkä tuhlaa rahojasi klikkaamalla ”mainosta julkaisua” -nappia.
▶︎ Voit kiinnittää sen sivun yläreunaan jotta kaikki sivulle saapuvat näkevät sen.
▶︎ Voit laittaa linkin talteen klikkaamalla aikakoodia hiiren oikealla näppäimellä (Mac: ctrl + hiiri) ja valitsemalla kopioi linkin osoite. Näin löydä postauksen helposti vielä silloinkin kun se on jo valunut seinällä alaspäin uusien päivitysten tieltä.
▶︎ Voit muokata julkaisua ja lisätä siihen kommenttejasi, tai sitten poistaa tai piilottaa sen seinältä. Kuvia ei valitettavasti voi jälkikäteen vaihtaa.
▶︎ Jos julkaisit videon, voit napata siitä upotuskoodin ja laittaa sen näkymään myös vaikkapa blogissasi.

 

 

Saitko listalta uusia ideoita joita aiot alkaa hyödyntämään lähitulevaisuudessa omalla Facebook-sivullasi? Jätä kommentti!

Joko olet optimoinut Facebook-sivusi tuomaan sinulle asiakkaita?

”En keksi mitään postattavaa.” ”Puuttuu ideoita.” ”En tiedä mitä jakaisin.”
Kuulostaako tutulta?

Saat asian kuntoon vartissa - kunhan eka klikkaat tästä!

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.