fbq('track', 'ViewContent');

tunnuskuva-markkinointiJos et ole tyytyväinen markkinoinnin tuloksiin se luultavimmin johtuu siitä, ettei sähköpostimarkkinointi vielä kuulu kuukausittaisiin toimenpiteisiisi. Sen hyötysuhde hintaan verrattuna (ROI) voi kuitenkin olla todella huikea, kun se tehdään fiksusti. Aloita siis sinäkin nyt!

 

Mikä on sähköpostimarkkinoinnin tarkoitus?

 

Mikäli suoramarkkinointiguru Dan Kennedya on uskominen
(ja miksipä ei olisi, onhan miehen kampanjoilla tahkottu miljardeja), se on

”…nostaa esiin yrityksesi parhaita ominaisuuksia, palkita uskollisimpia asiakkaita, houkutella kiinnostuneet maksaviksi asiakkaiksi ja muuttaa kerran ostaneet kanta-asiakkaiksi.”

Löydät blogistani useita kehoituksia tilata ilmainen opas ja/tai uutiskirje. Kerron tässä Linkedinissa julkaistussa artikkelissa miksi näin on ja miksi sinunkin pitäisi tehdä niin, mutta periaatteessa siis kyse on mahdollisuudesta markkinoida palveluitani – sekä ilmaisia, että maksullisia – sinulle sähköpostitse.

Sähköpostilla viestimisen etuja ovat muun muassa:

 

1. Se ei maksa juuri mitään

 

Ainoa pakollinen investointi on aika jonka käytät viestien miettimiseen ja työstämiseen, sillä lähettämiseen löytyy jopa kokonaan ilmaisia palveluita.

Lisäksi on joka tapauksessa edullisempaa pysytellä vanhojen asiakkaiden mielissä, palvella heitä paremmin ja perusteellisemmin ja tuottaa sitä kautta lisämyyntiä, kuin hankkia kokonaan uusia.

 

2. Kaikilla on se

 

Kaikki eivät innostu sosiaalisista medioista, mutta luultavimmin voit laskea yhden käden sormin tuntemasi henkilöt joilla ei ole sähköpostiosoitetta.

 

3. Sinä päätät

 

Esimerkiksi Facebookissa käytetään laskentakaavoja jotka päättävät millaista sisältöä sinä, kaverisi ja sivusi tykkääjät näkevät, mutta omat vaikutusmahdollisuutesi ovat hyvin rajalliset. Vaikka latoisit niin sanotusit taaloja tiskiin, et välttämättä edelleenkään pysty kovin tarkkaan mainosten kohdentamiseen, koska FB päättää senkin kenestä tai mistä tulee riittävän merkittävä ”kiinnostuksen kohde”.

Sähköpostisi ei ole sidottu merkkimäärään kuten mainoksesi ovat, eikä kukaan sanele millainen %-osuus kuvastasi voi olla tekstiä.

Voit viihdyttää, sivistää, tarjota elämyksiä ja myydä. Kun itse kirjoitat ja lähetät sähköpostin, sisältöön liittyvät päätökset ovat kokonaan omiasi.

Sinä päätät myös tahdin ja lukumäärän.

Jos mietitään vaikka Facebook-päivityksiä tai twiittejä; ne lisääntyvät aikajanalla nopeammin kuin ehdit silmiä räpäyttää, eikä sellaisessa kukaan pysy perässä. Niiden myötä meistä ihmisistä on tullut keskittymiskyvyttömiä.

Sähköpostien lukemiseen käytetään kuitenkin edelleen aikaa jos vain sisältö on riittävän kiinnostavaa. (Twiittaa tämä.)

 

4. Se on sinun

 

Toisin kuin Facebook-fanisivusi kontaktit jotka omistaa Facebook, keräämäsi sähköpostit joiden omistajat ovat antaneet sinulle luvan pitää yhteyttä ovat todellinen vahvuus ja voimavara, sinun yrityksesi omaisuutta.

Pidä huolta, että käytät sitä harkiten ja olet saamasi luottamuksen arvoinen!

 

5. Tiedät mikä toimii

 

Kun käytät sähköpostimarkkinointiin tarkoitettua ohjelmaa saat sieltä tarkat tiedot siitä, millaiset viestit toimivat ja millaiset eivät: oliko otsikko niin kiinnostava, että se houkutteli avaamaan meilisi, mikä tuotetarjous kiinnosti yleisöäsi ja niin edelleen.

Voi testata otsikoita, pituutta, linkkien määrää ja sijoittelua, personointia, lähetystiheyttä jne, eikä se maksa sinulle yhtään enempää.

 

6. Mahdollisuuksia on monia

 

Välillä meilisi ovat ajankohtaisia ja kiireellisiä, osa tuottamastasi sisällöstä ei välttämättä vanhene koskaan ja haluat toimittaa sen kaikille uusille kontakteillesi. Automatisointi vähentää käsityötä ja säästää kallista aikaasi.

Voit lähettää automaattivastauksia, ajastaa viestejä pidemmälle aikavälille, sekä kierrättää ja uudelleenkäyttää niitä. Voit jopa määritellä viestien järjestyksen ja sisällön sen perusteella, kuinka edelliseen reagoitiin.

 

7. Viesti kulkee ihmiseltä ihmiselle

 

Sähköpostiviestit tarjoavat asiakkaallesi hienovaraisen tavan pitää yhteyttä sinuun, koska kaikki eivät kuitenkaan halua esittää kysymyksiään tai mielipiteitään julkisesti Facebook-sivulla. Sähköposti on siihen paljon henkilökohtaisempi vaihtoehto.

 

Kenties tärkein syy siihen, miksi aloittaisit NYT on se, että tutkimusten mukaan yli puolet yrityksistä ei edellenkään hyödynnä tätä kanavaa lainkaan. Laadukkaalle sisällölle on kuitenkin aina tilaa ja tilausta niin yhteisömedioissa kuin ihmisten sähköpostilaatikoissakin! 

Tässä artikkelissa kerron, mitä EI kannata tehdä!

 

PS. Yksi pikainen toive: jos tämä oli susta hyödyllinen - auta myös kaveria/kollegaa painamalla jotain noista jakonapeista!

 

Live video -pioneeri, markkinointisparraaja ja some-asiantuntija Eve Koivula auttaa rakentamaan vahvempia, kestävämpiä ja elastisempia bisneksiä ja ihmisiä. Tilaa täältä Tiskivuoro - tiistaisin ilmestyvä ilmainen markkinoinnin tietopaketti.

”Uutiskirjeessä sisältö ratkaisee. Tiskivuoro-uutiskirjeet on niin kivoja ja niillä on oikeaa lisäarvoa, että säästän jopa myöhemmäksi jos en sillä hetkellä ehdi lukea.” - Susanna Vesterinen, Ompelimo Head Over Heals

 

58 Shares
Tweet
Share
Share
Pin