Sinäkin lienet törmännyt tapauksiin joissa sinut on merkitty kuvaan tai postaukseen vaikkapa Facebookissa tai Twitterissä ja sait siitä ilmoituksen palvelun oman viestijärjestelmän kautta tai sähköpostiin.

Parhaimmillaan tägääminen toimii hyvänä keskustelun avauksena ja sillä voidaan herättää henkilön huomio. Huonoimmillaan tätä mahdollisuutta käytetään spämmäystarkoitukseen.

Tässä muutamia vinkkejä liittyen tägäykseen eri some-välineissä:

  • Tägäys eli merkkaus tapahtuu Twitterissä, Instagramissa ja LinkedIn:ssa kirjoittamalla @-symboli nimen tai käyttäjänimen eteen.
  • Facebookissa riittää kun kirjoittaa nimen tai jonkun sivun nimen alun niin se alkaa ehdottaa vaihtoehtoja, toisinaan jopa rasittavuuteen asti.
  • Google+ ymmärtää myös +-merkin.
  • Monet eivät tiedä, että seuraajien ja yritysten merkkaaminen kommentteihin ja kuvauksiin toimii myös Pinterestissä @-symbolin avulla.
  • Itse olen huomanut, että nopein tapa saada vastaus yritykselle lähettämääni tuki- tai yhteydenottopyyntöön on perään lähetetty tviitti johon on tägätty kyseinen yritys. Eräänkin kerran olin odottanut reklamaatioon vastausta viikon. Kyseessä oli laskutusvirhe josta pyysin rahojani takaisin. Kun avasin uuden tukipyynnön ja tviittasin perään se saatiin käsiteltyä muutamassa tunnissa.
  • Facebookissa voit omasta profiilista tägätä ihmisiä mutta sivulta vain toisia sivuja.
  • Facebook-ryhmissä keskustelusta tekee jouhevampaa se, että voit merkitä kommenttiisi toisen ryhmän jäsenen jolle vastauksen osoitat.
  • Omista Facebook-asetuksistasi voit määritellä haluatko nimesi näkyvän tägätyissä kuvissa automaattisesti vai käytkö hyväksymässä ne erikseen.
  • Merkkausta käytetään some-kilpailujen yhteydessä esimerkiksi Instagramissa niin, että osallistua voi postaamalla kuvan johon järjestävä yritys tägätään (vaihtoehtona #häsän käytölle).
  • Eräs tapa saada Instagramissa ja Facebookissa seuraajasi levittämään postaustasi ja samalla siis kasvattamaan yleisöäsi on pyytää heitä tägäämään kommenteissa joku oma ystävä jolle viesti on kohdennettu kuten Chalene Johnson tekee tässä esimerkissä. Tätä kannattaa käyttää todella harkiten ja vain satunnaisesti.

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.