Sulla on (ihan näin hatusta heitettynä) ehkä nelisen tuhatta erilaista vaihtoehtoa keinoista viedä viestiäsi eteenpäin isommillekin ihmismassoille. Digimaailman eli nettimarkkinoinnin lisäksi löytyy lukuisa joukko perinteisempiä tapoja tapahtumista ja messuista telkkari-, lehti- ja tienvarsimainoksiin – vaikuttajamarkkinoinnista tietysti puhumattakaan. Sekin on saanut paljon uusia muotoja viime vuosina.

Yksin tai pienellä tiimillä tehdessä kaikkeen siihen ei yksinkertaisesti aika ja muut resurssit riitä vaikka eteen pompsahtaisi kuinka upeita mahdollisuuksia. On ihan pakko tehdä strategisia valintoja ja keskittyä muutamaan niistä kerrallaan, koska roiskimalla sinne tänne ei tuloksia tule. Ja jos vaikka sattuisikin vahingossa tulemaan, niitä ei voi monistaa eikä skaalata.

(Kansikuvaan päässeen Jackson Pollockin taulutkin sen todistaa – ja vaikka hän nyt oli tilanteesta pelkästään mielissään, niin kyseessä on kuitenkin poikkeuksen poikkeus.)

Älä tee tätä virhettä:

Ihan liian moni yrittäjä sortuu ajatukseen, että oma tuote tai palvelu sopii oikeastaan ihan kaikille ja jättää siksi pohtimatta kenelle se sopii parhaiten. Toisin sanoen millainen olisi se niin sanottu lempiasiakas, jollaisia hän toivoisi kaikkien olevan.

[clickToTweet tweet=”Se, että markkinointia suunnataan yhteen tarkasti rajattuun kohderyhmään ei sulje pois mahdollisuutta PALVELLA kaikkia” quote=”Se, että markkinointia suunnataan yhteen tarkasti rajattuun kohderyhmään ei kuitenkaan sulje pois mahdollisuutta PALVELLA ihan ketä vaan.”]

Sillä vaan varmistetaan, että tämä kyseinen kohderyhmä ymmärtää helposti, että viestisi on tarkoitettu juuri heille ja poistetaan esteitä ostopäätösten tieltä. Se yksi asia josta kaikki markkinointiviestinnän parissa töitä tekevät ovat suorastaan liikuttavan samaa mieltä on tämä:

Jos yrität puhutella kaikkia, et puhuttele ketään.

Täältä löytyy yksinkertainen harjoitus, joka kannattaa tehdä heti. Kun se on tehty, on aika listata kaikki erilaiset vaihtoehdot joita kenties voisit/haluaisit tehdä myyntisi edistämiseksi ja sitten tutkia, millä niistä oikeasti tavoitat nämä sun lempiasiakkaat. Vasta sitten on muiden toimenpiteiden vuoro.

Alla olevalla videolla käyn läpi ne neljä tärkeintä kysymystä kun alat miettiä sun yrityksen, brändin tai organisaation viestintäsuunnitelmaa.

<iframe style="border: none; overflow: hidden;" src="https://www.facebook.com/plugins/video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Feventiskivuoro%2Fvideos%2F1687676524618496%2F&show_text=0&width=560" width="560" height="315" frameborder="0" scrolling="no" allowfullscreen="allowfullscreen"></iframe>

Lisää kättä pidempää löytyy tämän verkkokurssin 2. modulista. – muun muassa se, mitä ovat ne 4 olennaista kriteeriä jotka lempiasiakas täyttää tai hän ei ole lempiasiakas ensinkään.

Kansikuva Flickr

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.