Sosiaalinen media tarjoaa paljon vaihtoehtoja pienen yrityksen näkyvyydelleMietitkö miten saisit Linkedinin toimimaan haluamallasi tavalla työnhaun, asiakkaiden houkuttelun tai yhteistyökumppaneiden löytymisen välineenä?

Aloita päivittämällä Linkedin-profiilisi. Tässä sinulle käytännön vinkkejä sen tekemiseen:

 

#1 Tavoitteet

 

Mieti ensin mihin tarkoitukseen ja kenelle profiilisi on suunnattu, sekä millaisia tavoitteita sinulla on Linkedin’n käytölle. Etsitkö kenties sen avulla töitä, asiakkaita, yhteistyökumppaneita tai muita hyödyllisiä kontakteja?

Koska on hyvin eri asia kirjoittaa työnantajille kuin työn hakijoille, yhteistyökumppaneista ja asiakkaista puhumattakaan, pohdi ensin sitä, kuka profiilasi lukee ja mitä HÄN etsii.

Listaa hakusanoja joita kyseinen henkilö käyttäisi, sekä asiat jotka häntä kiinnostavat sinuun tai kokemukseesi liittyen. Käytä konkretiaa ja unohda jargon, ellei se ole sitä nimenomaista kieltä, jota löytämiseesi tarvitaan.

 

#2 Mahdollisuudet

 

Käy läpi eri osiot ja niiden tarjoamat mahdollisuudet ja tee itsellesi toimintasuunnitelma ja sille aikataulu.

Mieti, mitkä ovat kohderyhmääsi ajatellen olennaisimpia osioita ja aloita niiden täyttämisestä. Varaa päivittämiseen aikaa ja työstä rauhassa kerrallaan, mutta ota ensiksi automaattiset ilmoitukset pois päältä.linkedin-profiilin-paivitys-ohjeet

Huomaa myös, ettei sana ”Experience” rajoita osioiden käyttö pelkkään työkokemukseen ja muista hyödyntää mahdollisuus linkittää omille verkkosivuillesi julkaisut-osiosta (Publications), sillä ne ovat hakukoneoptimoinnin kannalta arvokkaita linkkejä.

Suositukset (Recommendations) ovat erinomainen lisä profiilisi vaikuttavuuteen, ja niitä kannattaa sopivan tilaisuuden tullen laatia myös omille kontakteille. Skills & Endorsements -osion merkitys on pienempi, mutta visuaalisena elementtinä tuo profiiliin väriä, joka tosin näkyy vain omille kontakteille.

Ainoa julkisessa profiilissa näkyvä kuvitus tulee (profiilikuvan lisäksi) artikkeleista joita olet julkaissut Linkedinin omalla alustalla.

 

#3 Julkaisu

 

Linkediniin mahtuu paljon tekstiä ja tilan saa myös käyttää hyväkseen. Väitetään, etteivät ihmiset jaksa sitä lukea, mikä toki pitääkin paikkansa, jos se on huonosti jäsenneltyä, tylsää ja tiivistä.

Laadi siis otsikot otsikoina ja tee tekstistä helppolukuista hyödyntämällä lyhyitä kappaleita, väliotsikoita, isoja kirjaimia ja ASCII-merkkejä. Jos mahdollista, lisää videoita, diaesityksiä ja asianmukaisia sivustolinkkejä. Jos olet kaksi- tai monikielinen ja se on lukijan kannalta oleellista, tee kuvauksistasi käännökset.

Älä ujostele myydä itseäsi ja osaamistasi!

Kun olet lähes valmis, tarkista, että olet päivittänyt myös profiilin osoitteen (public profile URL) haluamaasi muotoon, ja se, että sinut on helppo tunnistaa kuvastasi. Kuvan laatuun kannattaa ehdottomasti panostaa!

linkedin-profiilin-paivitys-ohjeet

Osoitteen muokkaukseen pääset nuolen osoittamasta ikonista. Se tulee esiin kun viet hiiren sen päälle.

 

Laita sitten ilmoitukset takaisin päälle ja tee viimeinen muutos jotta seuraajasi ja kontaktisi huomaavat profiilisi päivittyneen.

 

Kun olet valmis, laita mulle linkityspyyntö täällä. Käytä tuota sivuilta löytyvää sähköpostiosoitetta ja pistä mukaan lyhyt tervehdyksesi, että löysit minut tätä kautta!

 

PS. Yksi pikainen toive: jos tämä oli susta hyödyllinen - auta myös kaveria/kollegaa painamalla jotain noista jakonapeista!

 

Live video -pioneeri, markkinointisparraaja ja some-asiantuntija Eve Koivula auttaa rakentamaan vahvempia, kestävämpiä ja elastisempia bisneksiä ja ihmisiä. Tilaa täältä Tiskivuoro - tiistaisin ilmestyvä ilmainen markkinoinnin tietopaketti.

”Uutiskirjeessä sisältö ratkaisee. Tiskivuoro-uutiskirjeet on niin kivoja ja niillä on oikeaa lisäarvoa, että säästän jopa myöhemmäksi jos en sillä hetkellä ehdi lukea.” - Susanna Vesterinen, Ompelimo Head Over Heals

 

73 Shares
Tweet
Share
Share
Pin