Vaikka olisit itse innokas valokuvaaja, toisinaan tulee eteen niitä tilanteita, ettei omista varastoista yksinkertaisesti löydy tarinaasi – verkkosivulle, someen, mainokseen jne – sopivaa kuvitusta. Tällöin on ihan sallittua kurkistaa kuvapankkeihin ja kaivaa sieltä sopiva vaihtoehto omaan käyttöön. Kuvapankeissa löytyy runsaasti valinnanvaraa ilmaisista hirmuhintaisiin.

HUOM! On huipputärkeää tarkistaa joka ikinen kerta erikseen millaiset oikeudet kuvan käyttöön sisältyvät hintaan. Jos rikot julkaisuoikeuksia ja jäät siitä kiinni, ”en tiennyt” ei poista korvausvelvollisuutta.

Tässä 7 asiaa jotka on hyvä ottaa huomioon kuvaa valitessa:

  1. Istuuhan valittu kuva brändisi kokonaisilmeeseen?
  2. Jos aihe ja sommittelu miellyttävät silmääsi mutta värit ovat väärät, tekisikö esim. mustavalkofiltteri siitä paremmin yleisilmeeseen sopivan?
  3. Mikä on kuvan pointti? Täydentääkö se kertomaasi tarinaa vai jääkö se irralliseksi?
  4. Puhutteleeko kuva kohdeyleisöäsi? Millainen fiilis siitä syntyy ja vastaako se tavoitetta?
  5. Voitko käyttää kuvan tai osia siitä uudelleen jossakin toisessa yhteydessä? Löytyykö siitä esim. kaunis tausta johon voisit lätkäistä tekstilainauksen?
  6. Minkä mallista kuvaa etsit ja mikä on kuvaoriginaalin muoto; pysty, vaaka vai neliö? Onko saatavilla tiedostokooltaan riittävän suuri originaali jonka voisi rajata sopivaksi?
  7. Näyttääkö sama kuva tulevan vastaan vähän siellä sun täällä, onko siinä enää mitään persoonallista ja erottuvaa?

Jos käytät maksullista kuvapankkia, on viisaampaa investoida kerralla vähän enemmän ja valita mieluummin tiedostokooltaan liian suuri kuva, kuin harmitella jälkikäteen ettei se kestä suurentamista tai rajaamista ja maksaa kuvasta uudestaan.

Ilmaisia kuvia löydät Librestock.com-sivuston haulla, maksullisia tarjoavat mm. CreativeMarket, photodune, Adobe, Bigstock, Dreamstime jne. Hakusanalla stockphoto löytyy lisää.

Tämän artikkelin kuva on Pixabaysta

Kesällä pohjustetaan syksyn myynnit. Täältä saat siihen apua! 

 

PS. Yksi pikainen toive: jos tämä oli susta hyödyllinen - auta myös kaveria/kollegaa painamalla jotain noista jakonapeista!

 

Live video -pioneeri, markkinointisparraaja ja some-asiantuntija Eve Koivula auttaa rakentamaan vahvempia, kestävämpiä ja elastisempia bisneksiä ja ihmisiä. 
Tilaa tästä Tiskivuoro
50% Complete
ilman muuta haluan tilata tiskivuoron!
Tuskin maltan odottaa sen lukemista!
- tiistaisin ilmestyvä ilmainen markkinoinnin tietopaketti.

”Uutiskirjeessä sisältö ratkaisee. Tiskivuoro-uutiskirjeet on niin kivoja ja niillä on oikeaa lisäarvoa, että säästän jopa myöhemmäksi jos en sillä hetkellä ehdi lukea.” - Susanna Vesterinen, Ompelimo Head Over Heals

 

5 Shares
Share
Tweet
Share
Pin
Email