Pitäisikö firmallesi perustaa nettisivut tai laittaa ne uuteen uskoon?

ajankohtainen-vuonna-2013Kuulutko niihin yrittäjiin joiden ”nettisivu” majailee Facebookissa, tai onko edellisestä päivityksestä on vierähtänyt ”tovi”, mutta rahaa ei oikein ole joten haussa ovat uudet edulliset nettisivut?

Nykyisen sivuston ensimmäinen ja voimakkain viesti ehkä kuuluu, että ”meillä ei oikeastaan olla nykyajassa lainkaan eikä tämä sivusto kerro meidän bisneksestä, saati asiakkaista mitään”?

Tee testi ja kysy bisneksiäsi tuntemattomalta henkilöltä osaako hän muutamassa sekunnissa sanoa mitä teet, kuka on asiakkaasi, millainen on hänen ongelmansa ja lopputulos jonka hän avullasi saavuttaa?

Jos ei osaa, pitää asialle tehdä jotain sillä lienet samaa mieltä siitä, että vanhentunut verkkosivusto on lähinnä huonoa mainosta yrityksellesi ja silkka kuluerä?

▶︎▶︎ Eipä huolta, olen hoitanut vastaavia projekteja ennekin ja voi tulla yllätyksenä, ettei se ”vie viikkoja ja maksa tonneja” kuten olet luullut. Sen sijaan se voi jopa maksaa itsensä takaisin jos se tehdään oikein.

 

Nettisivusi on joka tapauksessa ensimmäinen ja samalla tärkein osa verkkomarkkinointistrategiaasi!

Eveliina löysi kymmenessä minuutissa verkkosivuiltamme tavan parantaa klikkimainontamme tuloksellisuutta ja kahdessa viikossa tiedettiin konsultoinnin maksavan itsensä nopeasti takaisin. Näyttäisi siltä, että vuositasolla säästö tulee olemaan noin 10-12% luokkaa kokonaiskuluista. Tässä tarkasteltiin vasta ensimmäistä meidän kymmenistä hakusanoista joten luvassa on vielä lisääkin säästöjä markkinointibudjettiimme!  

Entäs sitten tämä some, eli yhteisömedia

ohjelmisto-koulutus-word-excel-photoshop-analyticsSanoiko joku, että ”siellä pitää olla” ja niinpä pistit fanisivun pystyyn Facebookiin ja perustit muutaman muun profiilin (Pahimmassa tapauksessa Facebook-sivusi on ainoa nettisivusi.)

Bisnes on kyllä aktiivinen, mutta firman Facebook-sivulla ei ole tapahtunut mitään viikkokausiin, niinkö, tai kaikki mitä jaat siellä on valikoimasi tuotekuvaa toisen perään eikä ketään oikeastaan kiinnosta?

Ei siinä mitään erikoista ole, niin on käynyt kymmenille tai luultavasti sadoille muillekin firmoille.

Sinulla on oikeastaan pari vaihtoehtoa: joko unohdat sen ”Facebookin” – ts. minkä palvelun sitten valitsitkaan – tai alat tehdä asialle jotain, sillä tämä nykyinen käytäntö on yrityksesi näkökulmasta huonoin mahdollinen. Se ei nimittäin kerro siitä, että teillä ollaan tosi kiireisiä, vaan siitä, ettei teillä hoideta asioita loppuun saakka.

Vaihtoehtoja sosiaalisessa mediassa on monia ja kaikkia niitä yhdistää se, että tarvitaan toteuttamiskelpoinen sisällönjulkaisusuunnitelma jotta niistä olisi hyötyä yritykselle ja lisäksi tarvitaan seurantaa ja mittaamista. Mielelläni autan strategian laatimisessa ja voin luvata, ettei yksityisyrittäjänkään tarvitse erikseen palkata assaria sen toteuttamiseen, eikä varsinaisesti edes venyttää työpäivää.

Toki perusduuni tulee viemään jonkin verran aikaa, mutta ylläpito yllättävän vähän kun sinulla on käytössä valmis ja testattu toimintamalli. [OptinLink id=1] Se muuten sisältyy tähän ilmaiseen kurssiinkin [/OptinLink]!

Miksi ihmeessä

Tarkoitus on sekä tavoittaa enemmän potentiaalisia asiakkaitasi, mikä tietysti johtaa yleensä myös parempaan kaupantekoon, että lisätä myyntiä nykyiseen asiakaskuntaan – kuulostamatta siltä, että yrität ”tyrkyttää” tai jotenkin ”huijata” asiakkaat ostamaan sinun palveluitasi tai tuotteistasi.

Millä lihaksilla
Tässä joitakin aikaansannoksia vuosien varrelta:

 

  • Kymmeniä WordPress -julkaisualustalle toteutettuja web-sivuja joita on helppo itsekin päivittää
  • Hakukoneoptimoituja web-sivutekstejä ja blogeja, sekä lehtiartikkeleita kahdella kielellä (tämä on nimenomaan sitä ”mediasisältöä”), mutta myös kuvaa ja videoita mukaan lukien käsikirjoittaminen, haastattelut ja editointi. Olen saanut myös naistenlehden pyytämään lifestyle-blogini siirtämisestä heidän sivustolleen, joka johtui  laadukkaasta ja kiinnostavasta sisällöstä.
  • Tuloksellista sähköpostimarkkinointia – joka on hyvin erilaista kuin se spämmi, jota meiliisi yleensä tipahtelee
  • Kohdennettujen SoMe-yhteisöjen ja -yleisöjen rakennusta ja ylläpitoa
  • Verkkolähetyksiä eli webinaareja

Lisäksi mm.

  • Messuosastojen suunnittelua, järjestelyitä ja osaston emännöintiä Suomessa ja maailmalla (ja jos sellainen on vasta suunnitteilla, voin antaa muutaman kullanarvoisen vinkin – eikä edes maksa mitään!)
  • Printtiä, mm. 200-sivuisen tuotekuvaston tekstit, valokuvaus, kuvankäsittely ja taitto, logoja, bannereita, teippauksia, konttorin sisutuksen suunnittelua…
  • Myyntikoulutuksia, ohjelmistokoulutuksia sekä kokonaisen kansalliset standardit täyttävän kahvakuulaohjaajan koulutusohjelman laatiminen Painonnostoliiton käyttöön
  • Viikonloppuseminaarin järjestelyt, markkinointi, sponsorineuvottelut ja emännöinti
  • Sekä 6 arvokisakultaa (MM, SM) ja tusinan verran muita mitaleita kahvakuulaurheilussa, urheilijana ja valmentajana, yhden urheiluseuran budjetin kymmenkertaistaminen ja yhdet SM-kisajärjestelyt sekä niiden markkinointi ja tiedotus

Urheiluhommista olen oppinut muun muassa sen, että suunnitelmallinen työ ja panostaminen suoritustekniikkaan tuottaa parhaat tulokset. Voima, kestävyys ja elastisuus (power, stamina, flexibility) pitää olla balanssissa ja itsestään täytyy pitää hyvää huolta. Edelliset teesit pätevät täysin myös yritystoimintaan: Myynnillä kasvatetaan voimaa, brändin rakentamisella kestävyyttä ja hyvät suhteet asiakkaisiin ja sidosryhmiin pitävät bisneksen joustavana. Tekniikan tavoitteena on aina tehokkuus, eli nimenomaan mahdollisimman paljon tulosta mahdollisimman vähällä kulutuksella. …Siis tismalleen vastakohta sille, mitä fitness-harjoittelussa yleensä kutsutaan ”tehokkuudeksi”, jossa siis pitäisi palaa mahdollisimman paljon energiaa mahdollisimman lyhyessä ajassa. Ajatus on periaatteessa ihan looginen, mutta varsinaisia tuloksia on turha odottaa.

Iso osa bisneksistäkin toimii juuri samalla tavalla: hukkaa resursseja tulosten toivossa.

Toivon sijaan on parempi panostaa strategiaan, vai mitä? Operoin suomenkielen lisäksi erittäin sujuvasti myös englanniksi. Vedän muuten myös kahvakuulatreenejä ja -kursseja yritysryhmille PK-seudulla (tyky-päivät tms) ja valmennan yksityishenkilöitä, joten siitäkin aiheesta voit olla yhteydessä!

Yritys

Tiski piste fi tmi
Y-tunnus 1370974-8
Kotipaikka Espoo

PS.
Jos haluat päästä itse tosi vähällä niin pidetään tunnin-parin palaveri, käydään läpi tarvittavat kuviot ja minä voin sen jälkeen hoitaa kaikki käytännön asiat puolestasi!

Olen tehnyt töitä monen kokoisille yrityksille, mm.

tw-25  tw-25 li-25  kb-25

smmsociety

Olen itse kansainvälisen Social Media Marketing Societyn jäsen.

Sen lisäksi, että seuraan päivittäin uusia tuulia, testaan myös käytännössä mikä toimii, ei vain tuolla jossain, vaan myös täällä Suomen markkinoilla. Olemme pieni kielialue ja omintakeinen kulttuuriympäristö, joten ihan kaikkea maailmalta tulevaa ei kannata ”purematta niellä”.

Lupaan kuitenkin pysytellä puolestasi ajan tasalla ja tiedottaa sinua, sekä etsiä välineitä joihin sinulla on varmasti varaa ja joilla helpotat omaa työtäsi ja yrityksesi markkinointia. Se on minun erikoisalaani ja missioni – auttaa pieniä yrityksiä, kuten myös organisaatioita ja yksityishenkilöitä pienen budjetin markkinoinnissa.

NÄIN SINÄ VOIT KESKITTYÄ OLENNAISEEN eli oman yrityksesi pyörittämiseen.

Klikkaa tästä ja täytä lomakkeeseen nimi ja sähköpostiosoite niin lähetän sinulle saman tien ensimmäisen tietoiskun! 

Eve Koivula

Eve Koivula markkinointisparraaja

Ei kiitos. Jatkan tästä blogiin.

Share
Tweet
Share
Pin
Email