Sosiaalinen media tarjoaa paljon vaihtoehtoja pienen yrityksen näkyvyydellePodcast-ohjelmasarjat eli ”jokamiehen radioshowt” ovat suosittuja maailmalla, mutta meillä Suomessa jääneet toistaiseksi kovin vähälle huomiolle. Podcasteilla on maailmanlaajuisesti satoja miljoonia säännöllisiä kuulijoita ja luku kasvaa koko ajan.

Äänipodcastien paras puoli on ehdottomasti se, ettei niiden kuuntelu sido aikaan eikä paikkaan. Toisin kuin videoita joiden katselu vaatii keskittymistä, podcasteja voi myös kuunnella muun tekemisen ohessa.

Jos siis sinulla on hyvä aihe jonka haluaisit saada ihmisten tietoisuuteen ja varsinkin jos videoiden tekeminen pelottaa liikaa, voisit hyvin harkita oman äänipodcastin tekemistä.

Sen avulla voit auttaa, sivistää ja viihdyttää, rakentaa brändiäsi, vahvistaa asemaasi asiantuntijana, hankkia kävijöitä blogiisi ja nettisivuillesi ja myös kerätä kävijöiden yhteystietoja omalle sähköpostilistallesi.

Olen tiivistänyt tähän kaiken olennaisen joka liittyy podcastin tekemiseen ja julkaisuun. Se kuulostaa melko tekniseltä, mutta hyvä puoli on siinä, että useimmat mainitsemani välineet vaativat käyttöönoton jälkeen hyvin vähän huomiota.

 

Kuinka teet oman podcastin

 

#1 Suunnittele ohjelmallesi konsepti

 

Aloita pohtimalla mikä on sen kohderyhmä ja aihepiiri; kuka sitä kuuntelee ja miksi. Mitä uutta voisit tarjota kuulijoille? Mitä sinä itse tavoittelet ohjelmillasi?

Lisäksi on hyvä päättää teetkö ohjelmaa yksin vai haastatteluina (vaiko kenties molempia vuorotellen), kauanko lähetys kestää ja millaisella aikataululla julkaiset uusia jaksoja.

Mitään yhtä oikeaa vastausta näihin kysymyksiin ei ole. Valitusta aikataulusta ja pituudesta on kuitenkin hyvä pitää kiinni sillä ihmiset jotka alkavat kuunnella ohjelmaasi todennäköisesti löytävät sille jonkun tietyn ajan ja tilanteen. Itse esimerkiksi kuuntelen useita ohjelmia aina istuessani autossa iltapäiväruuhkassa.

 

#2 Tuota sisältö

 

Itse ohjelman lisäksi alkuun liitetään yleensä tunnusmusiikki ja ohjelman tai sen tekijän lyhyt esittely (intro). Lopusta löytyy usein kehoitus vierailla nettisivuilla, tilata kanava, jättää arvio iTunesiin tai muu vastaava loppupuhe (outro).

Ennen introa voit myös kertoa lauseella tai kahdella mitä aiheita ohjelma tulee käsittelemään tai mainita ohjelmasi sponsorin.

 

#3 Julkaise ohjelmasi iTunesissa ja Stitcher Radiossa

 

Ohjelman julkaisua varten tarvitset:

1) Paikan jossa jaksoja säilytetään

Vaihtoehtoja ovat esimerkiksi Libsyn tai SoundCloud.

2) Ohjelman kansikuvan joka näkyy palveluissa

Se on joko jpg tai png-kuva kooltaan 1400 x 1400 pikseliä.

3) RSS-feedin josta ohjelma hakee uudet jaksot

Kun olet ladannut ohjelmasi valitsemaasi pilveen, täytä hakemuksesi täällä:

Stitcher

iTunes

Käsittelyssä menee yleensä muutama päivä jonka jälkeen ohjelmasi ilmestyy em. palveluiden listoille.

Vinkki:

Jos julkaiset Podcastisi iTunesissa, kannattaa aloittaa julkaisemalla kerralla useampi jakso. Tämä siksi, että ensimmäiset 2 viikkoa ohjelmasi löytyy uutuuksien listalta, jota selataan paljon ja joka on helposti löydettävissä. Käytä sitä hyväksesi ja koukuta kuulija heti alusta saakka seuraamaan ohjelmaasi!

 

Millaisia välineitä tarvitset podcastin tekemiseen

 

Koska kyseessä on ääniohjelma, mikrofonilla jota käytät on iso merkitys. Vaikka läppärissäsi tuntuisi olevan ”ihan hyvä” mikrofoni, kannattaa testata muitakin vaihtoehtoja. Monen ammattilaisen mielestä Blue Yeti -mikki on ollut erinomainen investointi, mutta vastaavia löytyy kyllä edullisempiakin.

Jos liität ohjelmaan introja ja outroja tarvitset leikkaamiseen jonkinlaisen softan. Macin mukana tuleva helppokäyttöinen GarageBand käy oikein hyvin, Audacity on myös ilmainen vaihtoehto. Ne molemmat hoitavat myös ohjelman äänittämisen.

Muista myös julkaista jaksot blogissasi. Tapana on ollut tehdä niistä ”shownotes” eli muistiinpanot-postaus johon liitetään vaikkapa linkit verkkosivuille joita lähetyksessä mainitaan. Esimerkiksi jenkkiläinen internet-bisnesguru Amy Porterfield on vienyt tämän vielä askeleen pidemmälle. Hänen jokaiseen ohjelmaansa liittyy ladattava materiaali; muistilista, ohjeistus tms. jonka saa haltuunsa sähköpostiosoitetta vastaan. Näin hän ohjaa podcastin kuulijoita sivuilleen ja liittymään uutiskirjelistalleen.

Mistä aiheesta sä voisit luoda podcastin? Tuu kertomaan mulle!

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.