tunnuskuva-bloggausEivätkö artikkelisi kiinnosta lukijoita?

Sisältömarkkinointiin liittyvän tiedon keräämiseen ja analysointiin keskittynyt BuzzSumo-verkkopalvelu, joka on analysoinut kasapäin ”How to”, eli näin-teet -postauksia ja kirjoitti aiheesta artikkelin jonka suomennos on jotakuinkin ”Täydellinen Näin Teet -Artikkeli ja Mitä Olemme Oppineet 1,6 Miljoonasta Esimerkistä”.

Tässä tiivistelmä kyseisestä blogista:

Vaikka erilaiset listaukset ovat kirjoittajien parissa suositumpia kuin opastavat (How to) artikkelit, jälkimmäisiä kannattaa suosia koska ne sekä leviävät helpommin sosiaalisessa mediassa, että pönkittävät julkaisijan asemaa aiheen asiantuntijana.

Opastavan asiantuntija-artikkelin kirjoittaminen ei ehkä ole yhtä helppoa kuin listausten tekeminen, sillä ne yleensä vaativat taustatyötä ja -tutkimusta, jotta lopputulos olisi lukijan kannalta mahdollisimman hyödyllinen.

Työ kuitenkin kannattaa, sillä yrityksesi blogissa julkaistujen artikkeleiden hyötyjä ovat esimerkiksi

  • sivistät yleisöäsi sen sijaan että tyrkyttäisit vain omia tuotteistasi
  • autat ratkaisemaan konkreettisia ongelmia, sekä
  • niität mainetta ja tulet tunnetuksi fiksuna ja avuliaana asiantuntijana

Sisältömarkkinoinnin edelläkävijä Jay Baer on sanonut:

”Myymällä tuotteen teet kyllä rahaa tänään,
mutta elinikäisen asiakassuhteen luot olemalla aidosti avuksi.” (twiittaa tämä)

Julkaisemalla hyödyllisiä blogiartikkeleita ja oppaita voit toimia juuri niin.

 

Kuinka kirjoitat täydellisen ”Toimi Näin”-artikkelin

 

1. Tee lista kysymyksistä joita asiakkaasi esittävät

  • Juttele heidän kanssaan ja suorita asiakaskyselyitä
  • Tutki sosiaalisen median eri kanavia ja lue keskusteluja (Quora, blogit, foorumit)
  • Analysoi materiaalia jota asiakkaasi jo jakaa somessa

Jututa myös henkilökuntaasi joka tällä hetkellä vastailee kysymyksiin, löytyykö yhtäläisyyksiä?

 

2. Valitse kysymyksistä ne, joihin sinulla on tarjota paras vastaus

 

Mieti erityisesti seuraavia mahdollisuuksia:

  • Onko sinulla tarjota täydennystä tai kokonaan uusi näkökulma jos olemassa olevaan vastaukseen, esimerkiksi jos käytössäsi on uusia tutkimustuloksia?
  • Voisitko kerätä yhteen vinkkejä saman alan eri asintuntijoilta?
  • Kuvalliset ohjeet ja videot leviävät somessa kuin häkä. Kuinka voisit pukea tarjoamasi ohjeet kuvitettuun muotoon?

 

3. Käytä hyväksi havaittua rakennemallia artikkeleiden pohjana

 

Suosituimpia englanninkielisiä artikkeleita yhdistää mm. seuraavat seikat

  • artikkelin pituus on yli 3000 sanaa
  • tyypillisesti ohjeet esitetään numeroituina steppeinä
  • kuvamuotoiset listat (infografiikat) ovat erityisen suosittuja esiteltäessä työkaluja ja prosessien kuvaamisessa

Postaukset noudattavat seuraavanlaista kaavaa:

  • ohjeet ovat loogisessa järjestyksessä ja numeroituja
  • kappaleet ovat lyhyitä, väliotsikot mahdollistavat sisällön nopean hahmottamisen
  • esimerkkejä on runsaasti, samoin vinkkejä siihen, millaisia työkaluja kannattaa käyttää
  • kerrotaan kuinka ohjeita voi soveltaa käytäntöön
  • artikkeliin on liitetty täydentäviä kuvia ja videoita

Alkuperäinen BuzzSumo-artikkeli lisäohjeineen löytyy täältä.

 

PS. Yksi pikainen toive: jos tämä oli susta hyödyllinen - auta myös kaveria/kollegaa painamalla jotain noista jakonapeista!

 

Live video -pioneeri, markkinointisparraaja ja some-asiantuntija Eve Koivula auttaa rakentamaan vahvempia, kestävämpiä ja elastisempia bisneksiä ja ihmisiä. 
Tilaa tästä Tiskivuoro
50% Complete
ilman muuta haluan tilata tiskivuoron!
Tuskin maltan odottaa sen lukemista!
- tiistaisin ilmestyvä ilmainen markkinoinnin tietopaketti.

”Uutiskirjeessä sisältö ratkaisee. Tiskivuoro-uutiskirjeet on niin kivoja ja niillä on oikeaa lisäarvoa, että säästän jopa myöhemmäksi jos en sillä hetkellä ehdi lukea.” - Susanna Vesterinen, Ompelimo Head Over Heals

 

88 Shares
Tweet
Share
Share
Pin
Email