Sosiaalinen media tarjoaa paljon vaihtoehtoja pienen yrityksen näkyvyydelleInstagram-vinkkejä on blogiin toivottu lisää. Koska omakin työinsta oli aivan retuperällä ja päätin tehdä asialle jotain (eli suunnitelman), kokosin vaiheista siinä sivussa oppaan jonka voit ladata käyttöösi täältä.

Ei maksa mitään.

Oppaan kohdassa #5 puhutaan omasta tyylistä, ja siihen liittyen tässä muutama vinkki joiden avulla sitä voi lähteä kehittämään. Täältä löydät graafiseen ohjeistukseen liittyvän vanhan artikkelini josta voisi niin ikään olla apua.

Instagramissa vahvimmin pärjäävät tilit jotka suhtautuvat vakavuudella brändäykseen.

Tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä tulee säännöllinen julkaiseminen, mutta aikalailla yhtä tärkeää on panostaminen kuvien laatuun ja siihen, että omalla tilillä on joku juju – tunnistettava tyyli.

Kolmas asia on kuvien selkeys – täytyy muistaa, että niitä katsellaan pääasiassa pieneltä ruudulta, joten kannattaa keskittyä asiaan kerrallaan eikä liittää kuvaan paljon pieniä yksityiskohtia.

Amatöörien postaamia kuvia joissa he näyttävät (joskus aika muovisilta) huippumalleilta on muuten käsitelty aika paljon. Facetune, VSCO ja Snapseed (iOS, Android) ovat erittäin suosittuja sovelluksia bloggareiden ja insta-julkkisten keskuudessa. Kun opettelee niistä vain muutamankin niksin liittyen valotuksen korjaamiseen saa kuviinsa jo uudenlaista virtaa.

Värimaailma

Kuvituksen yhtenäinen värimaailma on hyvä vaihtoehto tyylin rakentelussa. Sitä voi ylläpitää esimerkiksi käyttämällä järjestelmällisesti samoja filttereitä. Vinkkejä löydät täältä.

Suomalaisista Instagrammaajista by Pias tekee tämän todella kauniisti, joskin puuterista linjaa rikkomaan on viime aikoina ilmestynyt myös videoita.

Instagramin sisältöjä tutkiessa on tämän muutaman vuoden takaisen jutun mukaan havaittu, että sävyltään siniset kuvat saavat aikaan keskimäärin enemmän vuorovaikutusta kuin muut sävytykset. Tämä tieto saattaa olla vanhentunutta – mene ja tiedä. Saattaisi olla hyväkin uutinen, koska meillä Suomessa sinisävyisten kuvien ottaminen luonnonvalossa on ainakin helpompaa kuin monessa muussa paikassa…

Kaikki kuvaajat muuten suosittelevat juuri luonnonvalossa kuvaamista, mikä meilläpäin saattaa välillä tuottaa aikamoisia haasteita…

Ammattikuvaaja ja Insta-kouluttaja Jasmine Star antaa tässä haastattelussa vinkiksi, että kuvissa kannattaa suosia kontrasteja, mikä kuulostaa hyvinkin järkevältä, sillä silmähän etsii kuvia selatessa jotakin tarttumakohtaa.

Niin tai näin – kannattaa miettiä millaisten värien keskellä kuvastoaan pääasiassa tuottaa ja lähteä siitä liikkeelle.

Sommittelu

Itse kuvan sommittelussa kannattaa nähdä hiukan vaivaa, sillä kiinnostavimmat kuvat syntyvät värien lisäksi liikkeestä ja vaihtelevista kuvakulmista. Lintuperspektiivi on hyvin suosittu, mutta sekin saattaa olla hankala toteuttaa jos sinulla ei ole kuvaajakaveria joka on valmis kiipeilemään puolestasi vaikkapa kahviloiden tuoleilla ja pöydillä.

Voi olla, että joskus tarvitsisit myös lisälinssin tai järkkärisäädöt puhelimeesi saadaksesi aikaan haluamasi vaikutelman. Ne eivät isoja investointeja vaadi.

Jos tahdot nähdä miltä profiilisi alkaa kokonaisuudessa näyttää kun kuvia kertyy sinne enemmän, tähänkin löytyy välineet. Edellä mainitun VSCO:n lisäksi Planoly ja Unum ovat sovelluksia joissa voit hallita kokonaisnäkymää ja tarkistaa ennen julkaisua, että kuvasi näyttävät hyvältä rinnakkain. Yksi vaihtoehto on ylläpitää salaista tiliä jolla voi testailla kaikenlaista.

Suodattimien käyttö

Kolmas tyylivinkki liittyy filttereihin, joita omaksi yllätyksekseni löytyi sovelluksesta enemmän kuin kuvittelin. Suunnitelmia tehdessä niitä kannattaa testailla omiin kuviin ja valita itselleen rajattu määrä joita sitten käyttää harkiten.

Loput voi laittaa pois näkyvistä menemällä suodattimien hallintaan (löytyy viimeisenä rivissä). Niitä voi myös siirtää raahaamalla juuri haluamaansa järjestykseen.

Lue myös ammattikuvaajilta poimitut vinkit laadukkaampiin kuviin täältä Instagram-postauksestani (ja kun olet jo siellä, jätä myös lyhyt tervehdys, joohan!)

Jos tahdot syvemmän katsauksen erilaisiin Instagram-tyyleihin joilla erotutaan massasta, käy täällä.

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.