Espoossa 14.2.2017

 

Jos sulla on Instagram-tili yrityksesi tai organisaatiosi nimissä tai rakennat omaa henkilöbrändiäsi, luultavasti haluaisit sen myös parantavan näkyvyyttä. Vai olenko ihan väärässä?

Tätä ei kuitenkaan saavuteta jos tiliä eivät seuraa kuin kaverit ja kuvat eivät tuota ihmisissä mitään reaktioita. Nykyisinä algoritmiaikoina joka tapauksessa harvemmat ihmiset näkevät kuvasi, sillä Instagram-käyttäjän syötteeseen mahtuu kerralla ainoastaan 200 kuvaa, vaikka seurattavia tilejä voi olla kerralla 7500. Suhdeluku on siis aika onneton, noin 2,5 % – mutta linjassa emo-Facebookin kanssa. 

Tässä on 3 asiaa jotka voit itse tehdä heti oman näkyvyytesi eteen:

 

nimilista-instagram#1 Fiksaa käyttäjänimesi 

Asetuksissa (/Muokkaa profiilia) ylimmäisenä löytyy Nimi-rivi, johon mahtuu 30 merkkiä pitkä kuvaus. Tämä on se teksti joka näkyy harmaalla käyttäjänimen alla kun otat vaikkapa näkyviin luettelon jonkun seuraajista. (Katso kuva.)

Tämän rivin tiedot löytyvät myös suurennuslasilla tehtävissä hauissa, joten varsinkin jos sulla on jo tilin nimenä (kuvassa mustalla tekstillä) oma nimi, sitä on harvinaisen turha tässä toistaa.

 

Ajattele tätä mieluummin otsikkona, jonka avulla voisit saada ihmiset kiinnostumaan seuraamisestasi, tai jos sulla on heille jotakin muuta tiedotettavaa, kirjoita se tähän. 

Nimi-rivin tekstiä voi nimittäin muuttaa ihan koska huvittaa!

 

#2 Lisää #häsiä

 

Suomalaiset eivät selvästikään ole tottuneet käyttämään #häsiä, mutta niiden avulla saat kuvasi useampien ihmisten näkyville ja tietoon.

Häsiä voi kuvaa kohden julkaista enintään 30. Joidenkin IG-experttien mielestä 8-12 on hyvä määrä, toiset suosittelevat käyttämään ne kaikki. Joka tapauksessa tulokset voivat olla esim. että kuva kerää 79 tykkäystä tilillä jolla on (oli siinä vaiheessa) alle 80 seuraajaa.

Tässä tapauksessa kyseessä on uusi ”testilaboratorioni” Tiski.fi, jonka starttivaiheessa en halunnut käyttää henkilökohtaista Facebook-verkostoani saadakseni ”pesämunan” seuraajia. Ensimmäisen viikon aikana kuitenkin seuraajamäärä ponkaisi reippaasti yli sadan ja koostui pääasiassa juuri sellaisista tyypeistä joiden kanssa tahdon Instassa kommunikoida.

 

Ovatko ne kaikki tykkäykset aitoja?

 

Eivät suinkaan, sillä erilaisten seurailu-, tykkäily- ja kommentointirobottien käyttö on hyvin suosittua puuhaa. Silti ne ovat – ainakin toistaiseksi – signaali näyttää kuva myös useammalle Instagram-käyttäjälle ja ”oikeillekin” seuraajille. SIksi niitä kannattaa käyttää hyväksi niin kauan kunnes Instagram sen kieltää.

 

#3 Tägää ja geotägää

 

Tägäykset ovat postauksiin liitettäviä @käyttäjänimi-merkintöjä. Kun postaat laadukasta sisältöä, niitä kannattaa hyödyntää, jotta suosimasi brändit voivat huomata sut. Niistä nimittäin menee tieto myös tägäämällesi tilille.

 

Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun tällaisista tilanteista on alkanut hedelmällinen yhteistyö.

 

Vastaavasti kun joku tägää sut postaukseen jonka eteen on selvästi nähty vaivaa, on vähintäänkin kohteliasta jättää käynnistään merkiksi tykkäys tai kiittävä kommentti. Spämmipostaukset on tietysti asia erikseen.

Geotägääminen tarkoittaa kuvan yhteyteen liitettävää sijaintia, joka on yksi tapa lisää tulla löydetyksi Instagramista – varsinkin jos sinulla on kivijalkakauppa tai kiinteä toimitila josta päivität. Näin ei ole tarpeen joka kerta käydä erikseen katsomassa profiilistasi missä se sijaitsee (koska siellähän se toki lukee, eikö!).

Voit myös käyttää harkiten ja hyvällä maulla myös maamerkkejä joita etsitään Instasta – kun ne ovat jollakin tavalla yhteydessä itse tuotteeseen. Tämä pätee myös verkkokauppiaisiin.

Esimerkkinä voisivat olla uimapuvut, joita on tägätty Allas Sea Pool -sijaintiin. Jos puvut on kuvattu siellä, aina parempi. Silti joka tapauksessa jos kuvasi ovat laadukkaita ja viimeisteltyjä, ne erottuvat positiivisella tavalla Instagramin näyttämissä kokoelmissa.

 

Alla olevalla lomakkeella voit tilata itsellesi ilmaisen Strateginen Instagram -oppaan joka auttaa sua näkyvyyden kehittämisessä 8 askeleen avulla. 

Useimmilta tuppaa unohtumaan niistä vaiheet 1-4. 

Löydät oppaasta myös 52 valmista sisältövinkkiä. 

Lataaminen ei velvoita sua mihinkään, mutta samalla tilauksella saat sähköpostiisi tiistaisin ilmestyvän markkinointi- ja some-aiheisen verkkojulkaisuni. 

”Uutiskirjeessä sisältö ratkaisee. Tiskivuoro-uutiskirjeet on niin kivoja ja niillä on oikeaa lisäarvoa, että säästän jopa myöhemmäksi jos en sillä hetkellä ehdi lukea. – Susanna Vesterinen -”

 

(PS. Spämmiin mulla on nollatoleranssi!)

 

 

[wdi_feed id=”2″]
Eve Koivula