Instagram on viimein tehnyt sen, mitä kaikki sitä ammatikseen käyttävät ovat toivoneet: päivityksiä voi jatkossa ajastaa ja julkaista automaattisesti.

Tähän mennessä siis prosessi on mennyt niin, että postausten hallintaohjelma antaa muistutuksen, joka pitää avata, jonka jälkeen pitää tarkistaa, että Instagramissa varmasti oli valittuna oikea tili, jonka jälkeen ajastettu postaus teksteineen liitetään Instaan ja julkaistaan. (pheeew)

Vaan eipä enää!

Jatkossa lataat matskut ohjelmaan joka hoitaa loput. Itse käyt vain tsekkaamassa keskustelun, vastaamassa ihmisten kysymyksiin ym. (sitä kutsutaan vuorovaikutukseksi ja/tai sitoutumiseksi. Engagement, sanovat amerikkalaiset.)

Vähänkö tämä helpottaa aktiivi-instaajan elämää ja varsinkin niiden, joilla ei sitä aikaa ole ihan hukattavaksi saakka! (…mikä onkin yksi yleisimpiä syitä olla hyödyntämättä tätä kanavaa omassa markkinoinnissa.)

Kuinka Instagram-automaatio toimii

Automaation mahdollisuus löytyy jo tai tulee lähitulevaisuudessa löytymään Instagramin yhteistyökumppaneiden sovelluksista. Niitä ovat ainakin Hootsuite, Agorapulse, Iconosquare, Planoly, Sprout Social ja Tailwind. Kaikkia näitä voi siis käyttää myös tietokoneella, eikä pelkästään mobiililaitteilla, eli kuvia ja tekstejä ei esim. tarvitse välttämättä siirrellä eestaas pilvitallennuksen kautta tai näpytellä niillä onnettomilla kännykän näppiksillä. Kätevää!

Pari rajoitusta tässä kuitenkin on ainakin näin alkajaisiksi: Tämä toimii ainoastaan yritystileillä kuten moni muukin Instagramin ominaisuuksista (millä on tietysti niin ikään puolensa ja puolensa…). Toisekseen, systeemit ei postaa useiden kuvien karuselleja.

Siitä, että onnistuuko tarinan ajastus ei ole vielä tässä vaiheessa tietoa, sillä tämän tekstin julkaisuhetkellä ainoa joka on saanut homman alkuun on Hootsuite jossa ei moista ominaisuutta ole ollutkaan. (Kerron sen kyllä ainakin Tiskivuoron lukijoille jos/kun sellainen mahdollisuus paljastuu!)

Tämä tulee siis helpottamaan ajankäyttösi suunnittelua huomattavasti, eli tekosyyt luistaa Instagramin käytöstä vähenevät jälleen. Jos et tiedä mitä sun pitäisi noin muuten tehdä, niin tässä on sulle työjärjestys:

  • Tee ensin pohjatyöt, täältä saat ohjeet.
  • Päätä mistä aihepiireistä aiot tuottaa sisältöä.
  • Päätä montako postausta julkaiset viikossa.
  • Yhteismäärä esim. kuukaudessa jaetaan aihepiirien määrällä, jolloin selviää montako kuvaa per aihe tarvitset.
  • Suunnittele koska ja missä kuvat otetaan ja kuka sen hoitaa. Mieti millaisia propseja niihin tarvitaan.
  • Järkkää kuvaus, käsittele kuvat julkaisukuntoon, laadi niihin tekstit ja ajasta julkaisu.

…ja seuraa blogia ja Tiskivuoroja, joissa tämän helmikuun teemana on nimenomaan Instagram!

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.