Kuinka varmistat että markkinointiviestisi puhuttelee vastaanottajaa

Kuinka varmistat että markkinointiviestisi puhuttelee vastaanottajaa

Sinun täytyy ensinnäkin tietää kenelle viestisi kohdennat ja sitten puhua asioista joita hän tahtoo ja arvostaa. Sen sijaan, että käsittelisit viesteissäsi tuotetta, palvelua tai prosessiasi, käy läpi mahdollisia seurauksia ja hyötyjä.

Kuluttaminen ja ostopäätökset tehdään usein tunteella ja perustellaan järkisyin. 

Kun perustarpeet eli nälkä, jano ja asuminen on saatu tyydytettyä, ne täyttävät kolmea tarvetta:

  1. voiman/vallantunne (power)
  2. saavutukset (accomplishment)
  3. yhteenkuuluvuuden tai hyväksynnän tunne (affiliation).

Nämä, sekä niiden kääntöpuolet, toisin sanoen vallantunteen menettämisen pelko, epäonnistumisen pelko ja ulkopuolisuus toimivat päätöksenteon ja toiminnan motivaattoreina. 

Otetaanpa esimerkki: personal trainer -palvelusi auttaa pudottamaan painoa liikunnan ja ruokavalion keinoin.

Olet itse supertimmissä kunnossa ja mielelläsi täytät Instagram-tilisi poseerauskuvilla ja rahkaresepteillä. Kerrot nettisivuillasi kuinka ennen sinulla oli 25 kiloa ylipainoa ja huono itsetunto ja nyt elämä hymyilee.

Asiakkaita ei kuitenkaan ole jonoksi saakka.  

Kuvat ehkä vetoavat heihin, joilla tavoitteet ovat saman kaltaiset kuin itselläsi, eli pitkälti ulkonäköön liittyviä. Mutta jos tarkoituksesi on vedota asiakkaisiin, joille liikapaino aiheuttaa konkreettisia ongelmia, viestintää pitää muokata heitä varten.

Siirrä siis maininta siitä, kuinka "palvelu sisältää treeniohjelman, 10 tapaamiskertaa ja ruokavalio-ohjeet" pois viestin keskiöstä ja mieti millaiset asiat motivoivat eri ihmisiä, esimerkiksi näin:

  • Jos asialle ei tehdä mitään, voi vaarana olla terveyden menettäminen (vallantunne-)
  • Onnistumisen myötä on mahdollista saavuttaa status henkilönä joka voi neuvoa asiassa muita (vallantunne+)
  • Epäonnistuminen tuottaa häpeää ja arvostelua (saavutus-)
  • Tavoitteen saavuttamisella saa ihailua (saavutus+)
  • Fyysiset rajoitteet estävät tekemästä asioita joita tahtoo, esimerkiksi liittymästä joukkueeseen (hyväksyntä-) 
  • Fyysisten rajoitteiden poistuminen lisää mahdollisuuksia tehdä asioita ja kuulua joukkoon (hyväksyntä+)

Mitä useampia näistä näkökulmista viestisi sisältää, sitä helpommin vetoat uusiin asiakkaisiin. Omat tuloksesi voivat toimia kannustimena, mutta vielä enemmän heitä kiinnostaa mitä he siitä hyötyvät.

Jos tarvitset lisää vinkkejä markkinointiisi, käy osoitteessa tiski.fi

To view or add a comment, sign in

Explore topics