Kuten olen joskus aiemmin blogissa maininnut, tänä päivänä lähestulkoon jokainen meistä on jo henkilöbrändi. 2010-luvulla brändäys ei nimittäin ole sitä mitä me sanotaan ihmisille vaan se mitä meistä sanotaan.

Brändiä ei siis enää voi hallita, mutta keskustelua voi omilla valinnoilla pyrkiä ohjailemaan haluttuun suuntaan. Sittenkin: ei ne sanat vaan ne teot – niistähän ne ihmisten puheet syntyy vai kuinka.

Oman brändin rakennus lähtee liikkeelle samoista asioista kuin minkä tahansa muunkin brändin, nimittäin tavoitteista.

näin kirkastat tavoitteet

Muistan omilta teinivuosiltani kuinka toisille oli päivänselvää mitä heistä tulee isona ja toisilla taas ei ollut asiasta hajuakaan. Itse kuuluin – ja kuulun edelleen – jälkimmäiseen ryhmään.

Voin siis kuvitella kuinka hankalaa se voi olla jos ideoita ei ole yhtään (eipä meillä ainakaan koulussa kukaan opettanut tota unelmointia) tai sitten niitä on niin paljon, ettei niistä osaa valita.

Tähän olen saanut loistavan vinkin Marie Forleolta (tämä sama aihe käsiteltiin jokunen viikko sitten Tiskivuorossa). Hän esittelee tämän jutun Chase Jarvisin tekemässä videohaastattelussa täällä (video alkaa oikeasta kohdasta ja osio kestää muutaman minuutin)

Tehtävä kuuluu:

Kirjoita kolmen vuoden päähän tähän päivään sijoittuva päiväkirjamerkintä, jossa kuvaat mahdollisimman tarkkaan ja yksityiskohtaisesti tilannetta jossa sinä TAHTOISIT olla: missä olet ja kenen kanssa, mitä teet, mitä ympärilläsi tapahtuu, miltä siellä näyttää ja tuoksuu, mitä kuuluu työkuvioihisi, mitä perhe-elämässä tapahtuu, millaista on arki ynnä muuta. Kerro myös miltä tämä kaikki sinusta tuntuu.

Kirjoita siinä muodossa kuin oikeasti olisit siinä päivässä.

Kun laadit tällaisen selkeän kuvan tulevaisuudesta jossa haluaisit nähdä itsesi, voit ryhtyä miettimään millä sen toteutat:

Mitä pitäisi tapahtua, jotta x,y tai z voisi olla mahdollista? Kuinka siihen pääsee? Mitä uutta sun pitää oppia jotta se tapahtuu? Keneltä tai mistä voisit saada apua?

Voit myös helpommin päättää onko joku vastaan tuleva mahdollisuus tai tarjous sellainen johon kannattaa tarttua sen perusteella viekö se asioita haluamaasi suuntaan vai ei.

Mulle itselleni hankalinta tässä oli se osuus jossa vaan laitetaan asioita ylös, täysin niitä karsimatta tai miettimättä mikä on realistista ja mikä ei. Ensimmäiseksi aloin piirrellä aikajanoja, että ”tää ei nyt kyllä mahdu kolmeen vuoteen mitenkään”, kun olisi pitänyt vaan päästää sanat ulos ja paperille.

Se realismivaihe on toki tärkeä, mutta sen ei kannata antaa rajoittaa unelmiaan liikaa niin kauan kun niiden toteutuksessa on kyse omasta toiminnasta eikä siellä lue jotain sen suuntaista, että ”21.4.2020 olen juuri voittanut lotossa 21 miljoonaa” joka taas on kiinni pelkästään sattumasta.

Valmista ei tosiaan välttämättä tule kertaheitolla, mutta kannattaa muistaa myös, että kyse on isommasta asiasta kuin oli vaikkapa kodissamme tehty keittiöremontti – ja sitäkin suunnitelmaa värkättiin pitkään ja hartaasti. (Lopulta saatiin kyllä täydellinen lopputulos, jossa harmitti vain se, ettei sitä saanut pakattua mukaan kun asunto myöhemmin myytiin.)

Eli ei kannata lannistua jos ei ihan heti saa aikaiseksi täysin viimeisteltyä tulevaisuuden visiota!

Huomaa myös, että tänään laatimasi visio saattaa hyvinkin päivittyä moneen kertaan matkan aikana kun asiat alkavat toteutua.

Laadi suunnitelma

Edellisen perusteella on helppoa täydennellä seuraavia kohtia, eli arvioida

  • keiden kanssa sun pitäisi alkaa rakentaa suhdetta
  • missä he ovat, mitä touhuavat ja mitä annettavaa sulla on näille ihmisille
  • millaisia ihmisiä vedät luontaisesti puoleesi
  • keitä katsot ylöspäin ja miksi
  • mitä tahtoisit heiltä oppia.

Tutki brändejä jotka ovat mielestäsi kiinnostavia ja inspiroivia ja poimi niistä ideoita. Mieti myös mikä on niiden pohjimmainen viesti ja sanoma, millaisia arvoja niihin liittyy ja keitä ne puhuttelevat.

Pääset henkisesti helpommalla kun ymmärrät, ettei ole väärin eikä pinnallista ajatella julkista minäänsä tuotteena ja niitä joille omaa viestiä kohdennetaan kuluttajina.

Se ei poista susta aitoutta, mutta auttaa määrittämään rajoja sille mitä julkaisee vaikkapa somessa ja mistä puhutaan vain kasvotusten tosiystävien ja perheen kesken.

Hyödynnä omia luontaisia vahvuuksiasi ja hyväksy se, ettet voi olla kaikkea kaikille. Erikoistu juttuihin joista tahtoisit tulla tunnetuksi ja muistetuksi.

[clickToTweet tweet=”Brändäys ei enää ole se mitä sanomme kuluttajalle vaan se mitä he sanovat toisilleen.” quote=”Brändäys ei enää ole se mitä sanomme kuluttajalle vaan se mitä he sanovat toisilleen.”]

Mieti kenen mielipiteellä on oikeasti merkitystä, jos olisit vaikka ravintola, kuinka tahtoisit hänen kuvaavan sua tuotearvostelussaan sekä toimitko sen arvoisesti:

”Aivan loistava, enemmän kuin tähtensä arvoinen” vs. ”Tuli tunne että yritettiin tehdä hienompaa kuin osattiin”

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.