tunnuskuva-bloggausJos luulit, että pelkkä hakukoneoptimointi riittäisi pitämään verkkosivustosi hakujen kärjessä, luulit väärin. Seuraava pakollinen toimenpide on mobiilikäyttökokemuksen parantaminen.

Amerikkalaisen Akamain teettämä tutkimus paljasti jo vuosia sitten, että 47% verkkosivujen vierailijoista olettaa sivuston latautuvan selattavaksi alle kahdessa sekunnissa ja 40% klikkaa pois sivustolta jos siinä kestää pidempään kuin kolme.

Kyseisessä tutkimuksessa (2009) tutkittiin verkkokauppasivustoja ja niiden kävijöitä ja kävi ilmi, että varsin yleinen sivun latautumisaika oli niinkin pitkä kuin 6,9 sekuntia, eli yli triplasti se mikä on asiakkaiden oletuksena.

Iso osa potentiaalisista tai jopa vanhoista asiakkaista on ehtinyt siinä ajassa jo kyllästyä moneen kertaan ja painunut muualle.

Sivuston hitaus tuppaa siis olemaan suoraan pois myyjän katteista

…ja kyllähän meistä varmaan jokainen tunnistaa kärsimättömyyden joka ei rajoitu pelkästään verkkokauppojen tutkailuun vaan kaikkeen surffaukseen; uutissivustojen selaamiseen, blogien lukemiseen ynnä muuhun.

Mobiilikäytön yhä vain lisääntyessä saattaa pinna olla nykyisin vieläkin lyhyempi ja siksipä ongelmaan on sorvattu ratkaisua sellaisista teknologioista kuin Facebook Instant Articles ja Google AMP (joka tulee sanoista Accelerated Mobile Pages Project). Niiden avulla sivuston latausnopeus moninkertaistuu samalla kun datasiirto pienenee murto-osaan.

Koska käyttäjän positiivinen fiilis on sekä Googlelle että Facebookille kaikki kaikessa, ne lähettävät mielellään liikennettä optimoiduille sivuille.

Käytännössä nämä teknologiat riisuvat sivuston koodista kaiken ylimääräisen – joka ei aina ole sivuston omistajan tai kehittäjän mielestä ollenkaan turhaa kuten vaikkapa blogin sivupalkit, brändielementit, jotkut scriptit sekä WordPress-lisäosat eli plugarit. Ne myös käyttävät standardoitua sivuleveyttä ja lataavat koodia järjestyksessä sivun yläosasta alaspäin.

Kyseessä EI siis ole nettisivujen ulkoasun mobiiliresponsiivisuus vaan tämä on aivan eri juttu.

Facebookin Instant Articles on heidän oma projektinsa, mutta Googlen AMP on avointa lähdekoodia ja useiden tahojen yhteisyritys. Mukana on mm. suuria mediataloja kuten BBC, Time, Huffington Post ja Daily Mail, sekä sosiaalisista medioista ainakin Twitter, Linkedin ja Pinterest.

Eroja näissä kahdessa ovat mm.

  • Facebook Instant Articles liitetään sekä sivuusi että blogiisi josta se hakee artikkelit editointia ja/tai julkaisua varten, Google AMP liitetään omaan blogiin tai muuhun nettisivustoon.
  • Pika-artikkelit sijaitsevat fyysisesti Facebookin palvelimella koska Facebookhan ei tahdo, että ihmiset poistuvat sieltä lainkaan. Google AMP puolestaan ”suodattaa” sisältösi mobiiliystävälliseksi, mutta sitä käydään kuitenkin lukemassa omalla sivustollasi.
  • Kuka tahansa voi ottaa Google AMP:n käyttöön, mutta FB:ltä haetaan ensin julkaisulupa käyttämällä vähintään kymmentä valmista tekstinäytettä.
  • Google AMP:n käyttöönotto on varsin mutkatonta varsinkin WordPressillä rakennetulla sivustolla, mutta Facebook Instant Articles vaatii aikamoista jumppaamista – joskin vain kerran.

Facebook ei ole ilmoittanut suosivansa sen omalla alustalla julkaisemiesi artikkelikopioiden näkyvyyttä seuraajien aikajanoilla, mutta Googlen osalta on hyvä tietää, että sivustot joilla AMP on käytössä nousevat jatkossa paremmin esiin hakutuloksissa kunhan hakukoneoptimointi on muutenkin hallussa. Huhu kertoo, että ilman sitä sivusi tipahtaisi automaattisesti vähintään toiselle sivulle vaikka se olisi tähän saakka ollut kympin sakissa.

Toisin sanoen mobiilikäytön optimointi ei kohta ole blogille ja verkkosivulle enää mahdollisuus vaan välttämättömyys.

Ole yhteydessä jos tarvitset tähän apua. Tietoni löytyvät sivuston yläpalkista.

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.