kuinka-alkuun-sahkposti-markkinoinnissaTuskailetko oman visuaalisen ilmeesi saamisessa yhtenäiseksi? Tarvitsetko apua tai työkaluja valintojen tekemiseen?

Tästä artikkelista löydät 12 vinkkiä ja työvälinettä joilla helpotat oman graafisen ohjeistuksen tekemistä.

Sitä ennen kuitenkin tämä: Sain sähköpostilla palautetta jossa pohdittiin uskottavuuteeni littyviä asioita.

Pidän äärettömän arvokkaana kaikenlaisia kommentteja koska ne kertovat siitä, että välität. Sen sijaan, että viestini ei herättäisi minkäänlaisia tunteita näit vielä vaivaa lähettääksesi palautetta minulle saakka.

Suuri kiitos siitä!

Viestissä siis kyseenalaistettiin kuinka voin opettaa sosiaalista mediaa kun itsekin julkaisen pelkkää sillisalaattia ja varsinkin kuvitukseni on ihan mitä sattuu.

Tässä vastaukseni: Olen varsin tietoinen siitä, että kuvallista viestintääni pitäisi terävöittää ja yhtenäistää, mutta en toistaiseksi ole priorisoinut sitä kahdesta syystä.

Ensimmäinen on se, ettei minulla ole yhden naisen yrityksessä ollut siihen riittävästi aikaa.

Jos olet lukenut tämän artikkelini tiedät jo, että meillä ihmisillä on erilaiset luontaiset oppimismetodit ja itse olen kinesteettis-auditiivinen yksilö. Kirjoittaminen on siis minulle helppoa, kuvittamiseen joudun keskittymään aivan toisella tavalla ja se vie minulta enemmän aikaa. Vaikka olen tehnyt graafista suunnittelua jopa päätoimisesti monta vuotta ja pidän valokuvaamisesta, visuaalinen viestintä ei sittenkään ole vahvinta aluettani.

Toistaiseksi olen siis käyttänyt aikani muuhun (kuten siihen, että omien asiakkaitteni ilme olisi viimeistelty), mutta minulla on kyllä oma graafinen ohjeistus työn alla. Sen avulla tästä tulee tietysti paljon helpompaa ja sujuvampaa.

Listasin visuaalisen markkinoinnin manuaalin elementit alle, jotta voit ne siitä halutessasi kopioida omaan käyttöösi.

 

Toinen syy on tämä:

Nykypäivänä erilaisten ärsykkeiden määrä on jo niin suuri, että viestinnän ja markkinoinnin pitää olla todella voimakkaasti erottuvaa, kekseliästä ja innovatiivista – kutakuinkin täydellistä – tai sitä ei kuulemma kannata tehdä ollenkaan.

Sanoisin tähän, että vai niin.

Mikä näitä lausujia yhdistää ovat isot tiimit ja resurssit ja se, että heidän asiakkaidensa yleisöt ovat usein aika pirstaloitunutta porukkaa. Kun yhteisiä nimittäjiä on kovin vähän, viestistä on aika hankala saadakin yksilöä puhuttelevaa. Niissä tapauksissa kuningasideaa vähemmällä ei todellakaan kannata lähteä liikkeelle. Sinä ja minä jotka tunnemme kohdeyleisömme paremmin selviämme vähemmilläkin resursseilla ja paineilla. Näin sen itse koen:

 

Valmis ja julkaistu blogi tai uutiskirje on aina parempi kuin se täydellisen loistava ja viimeistelty joka ei koska lähde koneeltasi maailmalle koska kritiikin tai keskinkertaisuuden pelko estää sinua painamasta julkaise-nappia.

 

onnistu-yhteisomediassa-paul-rand-quote

  (Kannattaa ehkä kerrata tästä artikkelistani myös se Maxwell Maltz -lainaus)

Graafinen ohjeistus eli visuaalisen markkinoinnin manuaali

Graafinen ohjeistus ja valmiit mallit ovat keino pitää visuaalinen ilme yhtenäisenä ja helpommin tunnistettavana. Ohjeistukseen voit sisällyttää:

#1 Tekstityypit eli fontit

#2 Ohjeet logon käytöstä eri tilanteissa

Oman logosi lisäksi muista tehdä ohjeistus myös sosiaalisen median ikoneiden ja kasvokuvien (avatar) käytöstä.

#3 Värikoodit

#3 Muodot

  • Käytätkö kuvituksessa aina neliskanttista kuvaa tai niistä tehtyjä kollaaseja?
  • Suositko kehyksiä?
  • Toistuuko kuvissa aina joku tietty muoto: pallo, kolmio, sydän, kukkakuvio, nuoli, palapelin pala, taitettu kulma…

socialmediaexaminer-kuvaesimerkki#4 Kuva-aiheet ja tunnuskuvat

  • Tämä esimerkki on SocialMediaExaminer-blogista. Kannattaa käydä katsomassa kuinka siellä on ilme rakennettu. Kiinnitä huomiota varsinkin yhtenäiseen kuvitustyyliin sekä jokaisen artikkelin alussa oleviin pikkukuviin, jotka kuvaavat artikkelin sisältöä.
  • Vastaavasti voit miettiä tyylin valmiiksi eri some-profiileiden kansikuviin, mainoksiin, lainauksiin jne.
  • Kuvia varten kannattaa tuottaa eri kokoisia valmiita pohjia. Canva-verkkosoftasta niitä löytyy aika paljon ja sen business-versioon, jonka hinta on reilun kympin kuussa, voi laittaa kaikki edellä mainitut asetukset valmiiksi.
  • Käytätkö dioja tai word-dokumentteja? Tee tai teetä niistäkin valmiit pohjat.

#5 Muuta

  • Liitä ohjeistuksen mukaan #häsät, @käyttäjänimet, iskulauseet, lainaukset…
  • Haluatko kuviin tiettyjen värien lisäksi myös tiettyjä suotimia? Esimerkiksi Instagram tarjoaa käyttöösi 23 erilaista valmista filtteriä.
  • ..jne.

 

PS. Yksi pikainen toive: jos tämä oli susta hyödyllinen - auta myös kaveria/kollegaa painamalla jotain noista jakonapeista! 💛

 

Live video -pioneeri, markkinointisparraaja ja some-asiantuntija Eve Koivula auttaa rakentamaan vahvempia, kestävämpiä ja elastisempia bisneksiä ja ihmisiä. Tilaa täältä Tiskivuoro - tiistaisin ilmestyvä ilmainen markkinoinnin tietopaketti.

”Uutiskirjeessä sisältö ratkaisee. Tiskivuoro-uutiskirjeet on niin kivoja ja niillä on oikeaa lisäarvoa, että säästän jopa myöhemmäksi jos en sillä hetkellä ehdi lukea.” - Susanna Vesterinen, Ompelimo Head Over Heals

 

67 Shares
Tweet
Share
Share
Pin
Email