tunnuskuva-bloggausGoogle-haku on nykyisin lähes kaikkien ensisijainen valinta kun etsimme verkosta jotakin. Harvemmat kuitenkin hyödyntävät sen edistyneitä hakutekijöitä koskaan.

Joko sinä tiedät kuinka edistynyt Google-haku toimii?

Alla olevassa videossa näytän muutaman vaihtoehdon kuinka eri vaihtoehtoja voi käyttää. Niillä pääset hyvin tämän välineen tehokäyttämisen alkuun.

Testaa myös listaamiani ehdotuksia ja katso millaisia vastauksia niillä saat.

Mieti samalla kuinka voisit hyödyntää niitä parantaaksesi ja tehostaaksesi omia Google-hakujasi!

google-advanced-search-ohjeet

Google-hakusivu löytyy täältä

Täällä ovat listattuna videolla mainitut ”operaattorit”

 

Kokeille vaikkapa näitä Google-hakuja:

Ensimmäinen esimerkki, huomaa * (asteriski) eli ”villi kortti” -merkki teatteri-sanan edessä. Sitä käytetään jotta haku löytää kaikki teatteri-päätteet sivujen osoitteista. Kokeile myös vaihtaa inurl-tekstiä, esim. intitle antaa erilaisen hakutuloksen.

esimerkki1

Toinen esimerkki:

esimerkki2

Kolmas esimerkki:

esimerkki3

Neljäs esimerkki:

esimerkki4Viides esimerkki:

esimerkki5

Kiinnitä huomiota miltä hakuparametri näyttää tuloksissa niin opit pian kirjoittamaan näitä suoraan myös Googlen ”perushakukenttään”!

kuinka-toimii-google-edistynyt-haku

Muun muassa näitä tiedostomuotoja voi hakea Googlesta: pdf, flash (.swf), Autodesk Design Web Format (.dwf), Google Earth (.kml, .kmz), Microsoft Excel (.xls, .xlsx), Microsoft PowerPoint (.ppt, .pptx), Microsoft Word (.doc, .docx). Katso video niin tiedät kuinka tätä tietoa voidaan käyttää lailliseen varastamiseen!

 

PS. Yksi pikainen toive: jos tämä oli susta hyödyllinen - auta myös kaveria/kollegaa painamalla jotain noista jakonapeista!

 

Live video -pioneeri, markkinointisparraaja ja some-asiantuntija Eve Koivula auttaa rakentamaan vahvempia, kestävämpiä ja elastisempia bisneksiä ja ihmisiä. 
Tilaa tästä Tiskivuoro
50% Complete
ilman muuta haluan tilata tiskivuoron!
Tuskin maltan odottaa sen lukemista!
- tiistaisin ilmestyvä ilmainen markkinoinnin tietopaketti.

”Uutiskirjeessä sisältö ratkaisee. Tiskivuoro-uutiskirjeet on niin kivoja ja niillä on oikeaa lisäarvoa, että säästän jopa myöhemmäksi jos en sillä hetkellä ehdi lukea.” - Susanna Vesterinen, Ompelimo Head Over Heals

 

51 Shares
Tweet
Share
Share
Pin
Email