Olen joka kerta yhtä hämmentynyt huomatessani, ettei yrityksen verkkosivuille ole asennettu lainkaan Googlen analytiikkaa – onhan se ilmainen työkalu joka antaa valtavan määrän tietoa sivuston käyttäjistä – siis niistä olemassa olevista ja mahdollisista uusista asiakkaista.

Tämä yhden koodinpätkän asentamisen laiminlyönti ei siis ole mitenkään tavatonta pienemmissä yrityksissä, että jos se on jäänyt sulta tekemättä, älä huoli – et ole lainkaan yksin asian kanssa. Hoida se kuitenkin heti kuntoon, koska muuten et saa selville mm. näitä alla olevia asioita sivustosi liikenteestä.

Muista toki myös, ettei seurannalla sellaisenaan tee mitään ellei siitä saatavia raportteja ikinä lueta ja siitä saatuihin faktoihin reagoida jotenkin. Tässä artikkelissa käyn läpi muutaman perusasian joista voit aloittaa. Multa saa tarvittaessa myös henkilökohtaista apua näihin.

Tässä ovat kysymykset joihin kannattaa etsiä vastauksia:

Keitä sivustolla käy?
Mistä he tulevat?
Mitä he tekevät?
Millaisiin tuloksiin se johtaa?

Ensimmäiseksi kaiva esille Yleisö-raportti, joka kertoo sellaiset tärkeät asiat kuin minkä ikäistä kävijäjoukko on, kumpaa sukupuolta he edustavat, missä he asuvat ja lukevatko he sivuja pöytäkoneilla vai mobiililaitteilla. Toisin sanoen mikä osa kävijöistä on edes potentiaalisesti sitä oikeaa kohderyhmää jota tavoitat.

Tästä raportista selviää myös mikä osa kävijöistä on uusia ja mikä vanhoja ja kauanko sivuilla vietetään aikaa.

Lue sitten Hankinta-raportti, joka kertoo mistä kävijät tulivat; hakukoneen tuomina, somesta, mainoksista jne.

Opettele käyttämään UTM-linkkejä joiden avulla tämän raportin sisältö tarkentuu, sillä se erottelee kävijät erilaisiksi alaryhmiksi. Esimerkiksi Facebookista voidaan klikata sivullasi olevaa painiketta, maksettua mainosta tai jakamaasi julkaisua joitka kaikki johtavat samalle sivulle. Ilman UTM-merkkausta analytiikka laskee nämä kaikki vain ”Facebook”-liikenteeksi, joten muuten et saa selville mikä siellä Facessa oikeastaan toimiikaan parhaiten.

Kolmas raportti on Käyttäytyminen, toisin sanoen mitä sivuja luetaan, mille saavutaan ja miltä poistutaan. Muutamilla suhteellisen yksinkertaisilla toimenpiteillä raportteihin saa tiedon myös mm. siitä mihin poistutaan – sun Facebook-sivulle, ulkopuoliseen verkkokauppaan jossa sun tuote on myynnissä jne.

Neljäs raportti Konversiot kertoo onko kävijä toiminut kuten on toivottu – mutta vain siinä tapauksessa, että Analyticsiin on luotu Tavoitteita. Niitä luodaan kohdasta Järjestelmänvalvoja / Näytä / Tavoitteet ja yksinkertaisimmillaan tavoite voi olla se, että kävijä on päätynyt jollekin kiitos-sivulle; kiitos tilauksesta, kiitos kun jätit yhteydenottopyynnön, kiitos palautteesta jne.

Sun pitäisi siis sivuston omistajan ominaisuudessa päättää jo etukäteen mitä haluat kävijän tekevän seuraavaksi ja suunnitella sisältö sen mukaan. Jos et seuraa tätä asiaa, kaikki sivustollesi tehtävät muutokset ovat pelkkää hakuammuntaa.

Tässä siis ovat ekat stepit analytiikan ihmeelliseen maailmaan. Eli eikun rohkeasti katsomaan mitä löytyy!

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.