fbq('track', 'ViewContent');

sosiaalinen-media-tunnuskuvaMonet kaltaisemme (yrittäjät) ovat perustaneet Facebook-sivun miettimättä sen tarkemmin millaisella sisällöllä siitä saataisiin seuraajille houkutteleva. Strategiaa ei ole lainkaan mietitty, on vain ajateltu, että ”somessa pitää olla”.

Alla olevat ohjeet on poimittu sinua varten Sandi Krakowskin (Forbes Top 20 Social Media Influencer, 1.1M Facebook fania) koulutuksesta johon osallistuin ja esimerkkinumerot hänen aikajanaltaan. Ne eivät ole syntyneet sattumalta, vaan Sandilla on erittäin tarkaan harkittu ja seurattu strategia.

 

Vaikka meikäläisellä yleisöpotentiaalilla noin suuriin lukuihin yltää vain 200 000 euron vuosibudjetilla

(kuten Jounin Kauppa) tai hyödyntämällä perinteisissä medioissa, esimerkiksi telkkarissa kerättyä suosiota, sisältöön liittyvät vinkit pätevät silti.

Aina ei muuten sivun tavoite ole seuraajajoukon kasvattaminen, esimerkiksi oma strategiani on toistaiseksi keskittynyt aivan muihin kanaviin.

Ylläpidän kuitenkin sivulla päivittyvää sisältöä jotta Facebookia hakukoneena käyttävät löytävät minut sieltä ja tietävät yritykseni olevan edelleen aktiivinen, sekä tarjotakseni syitä sen seuraamiseen niille jotka sinne eksyvät.

Lisäksi sivu on välttämätön jotta voin mainostaa Facebookissa.

 

Jos kuitenkin omat tavoitteesi ovat yleisön kasvattamisessa ja palvelemisessa, kannattaa pohtia näitä kolmea asiaa aina ennen kuin postaat:

 

#1 Herättääkö tämä tunteita

 

Keskiverto Facebook-käyttäjä etsii, jakaa ja kannattaa asioita, jotka herättävät positiivisia tunteita, sekä uteliaisuutta ja empatiaa. Tutkimusten mukaan tämä on tärkeää yli 80%:lle käyttäjistä.

Hän haluaa kuulua niihin jotka jakavat inspiraatiota ja motivoivat muitakin osallistumaan ilon tuottamiseen kanssaihmisille.

(Lue myös artikkelini: Kuinka markkinoidaan hyväntekeväisyyttä)

Kun olet julkaisemassa kuvaa, videota tai päivitystä, mieti millaisia tunteita sen näkeminen voisi herättää. Jakaisitko sen itse? Kenelle ja miksi?

#2 Voiko tästä olla lukijalle apua

 

Kun kohtaamme ongelman, kirjaudumme Facebookiin ja kysymme kavereiden kokemuksia, vinkkejä ja mielipiteitä. Luotamme myös helpommin lähteisiin jotka ovat jotenkin sidoksissa omiin ystäviimme, siis myös Facebook-sivuihin joita he seuraavat ja joiden materiaalia he jakavat eteenpäin.

Osaatko sanoa mihin ongelmaan sisältösi tarjoaa ratkaisua? Käykö se helposti ilmi, onko viesti selkeä? Muista, että sinulla on vain muutama sekunti aikaa tehdä vaikutus viestin vastaanottajaan.

 

#3 Saako tämä hänet reagoimaan jotenkin

 

Facebookin käyttäjät haluavat ilmaista mielipiteensä, tuoda ideoitaan esiin, keskustella ja ottaa kantaa. Esitä siis kysymyksiä ja kuuntele vastauksia, jotta opit lisää seuraajistasi.

Muista myös aina kiittää päinvastaisista mielipiteistä ja kärkevistä kommenteista, varsinkin jos ne ovat hyvin perusteltuja. Pelkkä kommentista tykkääminen riittää jos et halua ruokkia keskustelua, mutta kommenttien poistaminen on huono käytäntö joka provosoi lisää kritiikkiä.

 

Facebook-seuraajakuntasi kasvaa ja aktivoituu vain suunnitelmallisella työllä ja tuottamalla sivulle jatkuvasti uutta, mielenkiintoista sisältöä.

 

Joko olet optimoinut Facebook-sivusi tuomaan sinulle asiakkaita?

Jos et ole, lataa itsearviointilomake joka kertoo millaisin toimenpitein se onnistuu. 
(PS. Se ei maksa mitään!)

Klikkaa ja lataa nyt

 

PS. Yksi pikainen toive: jos tämä oli susta hyödyllinen - auta myös kaveria/kollegaa painamalla jotain noista jakonapeista!

 

Live video -pioneeri, markkinointisparraaja ja some-asiantuntija Eve Koivula auttaa rakentamaan vahvempia, kestävämpiä ja elastisempia bisneksiä ja ihmisiä. Tilaa täältä Tiskivuoro - tiistaisin ilmestyvä ilmainen markkinoinnin tietopaketti.

”Uutiskirjeessä sisältö ratkaisee. Tiskivuoro-uutiskirjeet on niin kivoja ja niillä on oikeaa lisäarvoa, että säästän jopa myöhemmäksi jos en sillä hetkellä ehdi lukea.” - Susanna Vesterinen, Ompelimo Head Over Heals

 

200 Shares
Tweet
Share
Share
Pin