Facebook Messenger – facen mese – on erillinen sovellus joka lienee jo valmiiksi sullekin tuttu. Siihen voi erillisen palvelun kautta liittää automaattiviestejä – botteja – jotka ovat maailmalla tällä hetkellä se juttu, mutta joita meillä Suomessa on toistaiseksi otettu käyttöön varsin vähän.

Mutta ihmiset viettävät jo valmiiksi paljon aikaa Facebookissa, ja yhteydenottokanavana Messenger on mutkaton ja helposti saatavilla. Siksi se soveltuu hyvin pienenkin yrityksen käyttöön – toki vain jos sitä seurataan aktiivisesti ja viesteihin vastataan säällisessä ajassa.

Facebook Messenger Bot on vastaus tähän. Se on edullinen ja kätevä, jos vain sitä käytetään oikein.

Käytännössä (ro)bottiin voidaan laatia valmiita viestejä, joita se lähettää vastaanottajalle sen perusteella mitä heidän viesteissään lukee ja/tai miten he vastaavat edelliseen viestiin. Niillä ei voi korvata henkilökohtaista kontaktia, mutta botti kelpaa hyvin kyllä täydentämään markkinoinnin ja asiakaspalvelun niukkoja resursseja.

Sinuun päin yhteyttä ottaneille kontakteille voit sitten mm. lähettää lisätietoja (uudesta) tuotteesta tai palvelusta joka saattaisi kiinnostaa heitä, tai tiedottaa tapahtumista. Voit kerätä sitä kautta lisätietoja keskustelukumppanistasi ja käyttää tietoa myynnin apuna.

Välineissä löytyy useita vaihtoehtoja, joista ManyChat on suosituin.

Sen testaaminen ei maksa mitään ja se kerää kontakteistasi valmista ”meililistaa”. Kun listan koko ylittää 500, on otettava käyttöön maksulliset ominaisuudet. Listalle voi myöhemmin lähettää viestejä ihan samaan tapaan kuin sähköpostillakin ja halutessaan siltä on yhtä helppo poistua.

ManyChatia voi käyttää samaan tapaan kuin uutiskirjeiden lähetysohjelmaa, eli ajastaa viestit lähtemään tietyin väliajoin. Niihin voi liittää kuvia, linkkejä ja painikkeita ja kontakteja voidaan tägien avulla segmentoida kiinnostusten mukaan. Sen voi myös upottaa omalle WordPress-sivustolle.

Muista, että kun yhdistät tämän botin Facebook-sivuusi se alkaa toimia saman tien, eli siitä eteenpäin saamiisi viesteihin lähtee vastaus automaattisesti.

Muita vaihtoehtoja ovat esim. Botsify, ChattyPeople ja Sequel.

Jos pelkäät että viestinnästäsi katoaisi Messenger Botin myötä inhmillisyys, voin lohduttaa kertomalla, että Amerikansiskot ja -veljet ovat raportoineet, että ihmiset ovat kyllä nopeasti tajunneet chättäilevänsä robotin kanssa perusjuttuihin liittyen.

Eikä mikään estä sua istahtamasta näppiksen taakse jatkamaan viestittelyä jos lisäkysymyksiä nousee esiin – senkin kyllä vastapuoli huomaa ja tunnistaa kun/jos näin käy!

Onko sun brändi ja viestintä ihan leväällään? Täältä saat apua! 

 

PS. Yksi pikainen toive: jos tämä oli susta hyödyllinen - auta myös kaveria/kollegaa painamalla jotain noista jakonapeista! 💛

 

Live video -pioneeri, markkinointisparraaja ja some-asiantuntija Eve Koivula auttaa rakentamaan vahvempia, kestävämpiä ja elastisempia bisneksiä ja ihmisiä. Tilaa täältä Tiskivuoro - tiistaisin ilmestyvä ilmainen markkinoinnin tietopaketti.

”Uutiskirjeessä sisältö ratkaisee. Tiskivuoro-uutiskirjeet on niin kivoja ja niillä on oikeaa lisäarvoa, että säästän jopa myöhemmäksi jos en sillä hetkellä ehdi lukea.” - Susanna Vesterinen, Ompelimo Head Over Heals

 

Tweet
Share
Share
Pin
Email