Facebook Live, Periscope, YouTube, Instagram Live – kyllä se vaan niin on, että live video on tullut jäädäkseen sosiaaliseen mediaan ja ehkä jotain tarttis tehdä. Sunkin.

Jos edelleen pähkäilet sopisiko se sulle (tai mitä muita, parempia vaihtoehtoja voisi olla), käy testaamassa omat luontaiset taipumuksesi täällä olevalla pikatestillä ja lataa sen jälkeen vinkkiopas täältä.

Saatat samalla oppia pari-kolme muutakin asiaa omista vahvuuksistasi!

Jos sitten intoudut live-lähetysten tuottajaksi, tässä jokunen käytännössä havaittu vinkkini ajalta jolloin raivasin Suomessa (ja Periscopessa) päivittäin tietä näissä uusissa some-kanavissa.

21 Live video -vinkkiä ekaa (tai seuraavaa) lähetystäsi varten:

#1 Aseta ensin lähetyksellesi selkeä tavoite, eli pohdi etukäteen mitä tahtoisit sen katsojan tekevän seuraavaksi. Se auttaa sua pitämään mielessä mitä kaikkea lähetyksen aikana täytyy käsitellä ja rakentamaan sisältöä siten, että tämä tavoite voi myös täyttyä.

#2 Paras syy ideoida ja suunnitella lähetyksiä etukäteen on se, että rytmiä ja esitystapaa on vaikea muuttaa jälkikäteen. Suunnittelu vähentää myös turhaa jännittämistä.

Lue täältä 3 vinkkiä jotka auttavat pääsemään eroon mahdollisesta esiintymispelosta.

#3 Otsikko on se jonka perusteella uudet ihmiset joko kiinnostuvat tai sitten eivät. Sen eteen on siis nähtävä hiukan vaivaa. Toisinaan lähetyksen sisältö muuttuu sitä tehdessä niin, ettei alkuperäinen otsikko enää vastaa sisältöä. Facebookissa voit muuttaa sitä helposti jälkikäteen, samoin YouTubessa.

#4 Niissä kanavissa joissa on mahdollisuus jakaa lähetys omalle seuraajakunnalle kannattaa asiasta mainita ainakin kerran-pari lähetyksen aikana.

#5 Kuten jo mainitsin, mieti etukäteen mistä aiot lähetyksessä jutella ja hiukan sitäkin, miten saisit katsojan mielenkiinnon säilymään loppuun saakka. – esimerkiksi millainen ”salaisuus” voisi paljastua vasta lähetyksesi lopussa?

#6 Älä oleta, että katsoja tietää kuka olet ja miksi sua pitäisi kuunnella. Esittele itsesi aina ja joka kerta muutamalla lauseella ainakin alussa ja myös kesken lähetyksen siinä tapauksessa että huomaat uusia katsojia saapuvan langoille. Samasta syystä kannattaa välillä kertailla myös lyhyesti sitä mitä olet aiemmin sanonut. Sano samalla, että jälkilähetyksestä voi käydä katsomassa yksityiskohdat.

#7 Päätä etukäteen miten aiot suhtautua kesken lähetyksen esitettyihin kysymyksiin – etenkin niihin jotka eivät liity aiheeseesi mitenkään sekä (kanavastasi riippuen) joskus melko epäasiallisiinkin kommentteihin. Vastailetko siis lähetyksen kuluessa vaiko vasta lopussa, kuka monitoroi kysymyksiä jne. Jos et vastaile kysymyksiin kesken lähetyksen, kerro siitä kohdan #6 yhteenvetojen yhteydessä.

Sun kannattaa myös suunnitella mitä aiot tehdä materiaalillesi lähetyksen jälkeen.

5 tapaa kierrättää live-video:

#1 Lataa video koneelle ja leikkaa siitä eri mittaisia pätkiä julkaistavaksi Instagramissa, Twitterissä, Facebookissa, YouTubessa ja/tai omassa blogissasi.

#2 Koosta usean lähetyksen parhaista paloista yksi video. Katso Mari Smithin esimerkki.

#3 Ota hyvistä kommenteista kuvakaappauksia ja jaa lainauksina somessa. Voit myös liittää useita kuvia yhdeksi videoksi esim. Flipagram-sovelluksessa.

#4 Napsi lähetyksestä puhtaaksikirjoitettuja tekstipätkiä julkaistavaksi esim. blogissa ja upotettuna kuviin.

#5 Irrota videosta ääni ja lataa verkkoon podcastina.

Monesti ongelmana on, ettet keksi mitään sanottavaa. Tässä jokunen näkökulma testattavaksi.

Mistä aiheista lähetyksiä syntyy

#1 Tuotejulkistus tai -esittely  Näytä katselijoille miltä tuotteesi näyttää, kuinka se on pakattu, kuinka se toimii käytännössä ja mitä sanottavaa (testi)asiakkaillasi siitä on.
Julkaise ennakkotilausmahdollisuus tai alennuskoodi joka on voimassa vain rajoitetun ajan ja vain lähetyksen katsojille.

#2 Kulissien takana – Päästä katsojat kurkistamaan tuotantolinjaa, tapahtuman suunnittelua tai muita toimintoja sekä ihmisiä joita yrityksestäsi ei normaalisti näy ulospäin. Sovi kuitenkin asiasta etukäteen niiden ihmisten kanssa joita aiot näyttää lähetyksessä ja kerro heille mitä sillä tavoitellaan, jotta et haaskaa heidän aikaansa tai katsojan.

#3 Toimialan uutiset  Kerro oma näkökulmasi ja kysele 
katsojilta mielipiteitä ja fiiliksiä siihen liittyen.

#4 Haastattelu  Jututa asiakkaita, yhteistyökumppaneita ja oman toimialasi muita asiantuntijoita suorissa lähetyksissä.

#5 Uutiskirje  Avaa tulevan tai juuri ilmestyneen uutiskirjeesi sisältöä suorassa lähetyksessä ja kerro mistä sen voi tilata.

#6 UKK  Vastaa usein kysyttyihin kysymyksiin, vaikka yhteen per lähetys. Upota videot jälkikäteen verkkosivuillesi vastaavan tekstisisällön yhteyteen.

#7 Äänestys  Kysy katsojilta (eli asiakkailta ja potentiaalisilta sellaisilta) mielipidettä esimerkiksi uuden tuotteen nimi-, väri- tai pakkausvaihtoehtoihin liittyen.

#8 Opetustilanne  Kaikki edellä mainitut ovat aiheita joiden lähetysaikaa ei kannata yrittää venyttää kymmentä minuuttia pidemmiksi. Opetustilanteet, luennot yms – miksi niitä haluatkin kutsua – ovat sitten eri juttu. Ne ottavat sen ajan jonka ottavat.

Huolehdi siitä, että niissä on selkeä takeaway, eli kannusta katsoja toimintaan ja kerro millainen palkinto siitä seuraa.

Ja viimeinen vinkki: Muista laittaa välittömästi lähetyksen jälkeen ylös kaikki sen aikana esiin nousseet kysymykset ja mieleen tulleet ideat joista voisit koostaa seuraavia lähetyksiä.

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.