Oletko jossain vaiheessa lannistunut vähäisestä innostuksesta Facebook-arvontaasi kohtaan ja ajatellut, ettet siksi aio järjestää sellaista enää, tai jättänyt mokomat väliin kuultuasi toisten huonoista kokemuksista?

Et ole yksin sillä monelle yrittäjäkollegallesi on käynyt niin. Siksi ehdotan alla olevia vinkkejä jotta ensi kerralla menee paremmin. Lohdutuksen sana nimittäin tulee tässä: epäonnistuminen ei ole sitä, että yrittää eikä hommat mene kuten strömsössä vaan se, että lyö kerrasta hanskat naulaan.

Ne on meinaan strömsössäkin joutuneet toistamaan aika monta ottoa, että ollaan saatu lähetyskelpoista tavaraa filmille asti.

”Se oli taas metrin verran eteenpäin sanoi mummo kun naamalleen meni.”

Mutta takaisin aiheeseen:

Näin syntyy suosittu Facebook-arvonta

#1 Tutustu Kohderyhmääsi

Aloita Facebook-arvonnan suunnittelu ihmisistä joita yrität tavoittaa: mitä heidän päiväänsä kuuluu ja millaisilla asioilla sinä voisit siihen osallistua. Mikä heitä kiinnostaa? Mitä he kaipaavat? Mieti arvontapalkintosi sen mukaiseksi.

Tunne – ei tuote – edellä.

#2 Kirkasta tavoitteet

Kun alat laatia arvonnan sääntöjä, pohdi millaisia tavoitteita kisallasi on ja kirjaa ne ylös. Tarkista, että toteutuksella nämä tavoitteet voidaan myös saavuttaa.

#3 Selkiytä säännöt

Huolehdi myös siitä, että kilpailusi noudattaa Facebookin sääntöjä. Muun muassa se, että postauksesi jakaminen olisi edellytyksenä osallistumiselle on näissä säännöissä kielletty. Sen sijaan on esimerkiksi sallittua pyytää vastauksia yksityisviestillä.

Facebookin sääntöjen rikkominen saattaa johtaa jopa sivusi sulkemiseen ilman varoitusta ja niiden uudelleen auki saaminen on aina todella työläs prosessi – jos onnistuu lainkaan. Selitykseksi ei riitä, että en tiennyt, koska tuollahan se lukee.

#4 Tee osallistumisesta helppoa

Älä vaadi ihmisiltä liikoja. ”Vastaa yhdellä sanalla” ja ”Äänestä A, B tai C” -tyyppiset vaihtoehdot madaltavat kynnystä osallistumiseen.

Eräs kivoimmista kisoista joihin olen itse ottanut osaa oli laatia kuvateksti vahvoja tunteita herättävään kuvaan. (Jos käytät tätä vaihtoehtoa, pidä huolta siitä ettet riko kuvan tekijänoikeuksia.)

#5 Promoa, promoa, promoa

Laadi selkeä suunnitelma siitä kuinka markkinoit arvontaasi. Usein starttivaiheessa kannattaa mm. laittaa mainostamiseen jokunen euro joka esim. kohdennetaan olemassa olevaan seuraajakuntaan tai muuhun oikeaan kohderyhmään jotta homma lähtee reippaasti liikkeelle.

Markkinoi myös Facebookin ulkopuolella: pidä arvontasi esillä myös myös uutiskirjeessä ja kaikkialla muualla joka päivä koko sen ajan kun osallistuminen on mahdollista.

Vastausten lisääntyessä myös postauksen näkyminen lisääntyy ja sana leviää.

Sisäpiiriläisten vinkki

Siihen jaetaanko postauksesi edelleen vaikuttaa eniten se, miltä se saa jakajan näyttämään omissa piireissään. Voisitko tehdä siitä kivaa ja kannattavaa vaikkapa lupaamalla lahjoittaa kolmannelle taholle (esim. hyväntekeväisyyteen) jonkun ylimääräisen palkinnon?

Jos toimit näin, niin tee se ehdottomasti hyvällä maulla ja valitse kohde jota pidät muutenkin esillä tai joka selvästi liittyy yrityksesi toimintaan.

Feikkiys nimittäin paistaa kyllä somessa läpi kaikesta mitä teet.

Arvonnan järjestämisessä pätee sama kuin kaikessa muussakin markkinoinnissasi: hyvin suunniteltu ei ole puoliksi tehty, mutta tulee varmemmin valmiiksi. Samoin se tuottaa varmemmin tuloksia.

Vaikka ensimmäisestä arvonnasta saadut tulokset eivät täyttäisi tavoitteita, saat arvokasta tietoa siitä mikä toimii ja mikä ei. Hyödynnä se niin voit parantaa tulosta kerta toisensa jälkeen.

Artikkeli on ilmestynyt aiemmin Tiskivuorossa. Tilaa se itsellesi ilmaiseksi täältä

Joko olet optimoinut Facebook-sivusi tuomaan sinulle asiakkaita?

”En keksi mitään postattavaa.” ”Puuttuu ideoita.” ”En tiedä mitä jakaisin.”
Kuulostaako tutulta?

Saat asian kuntoon vartissa - kunhan eka klikkaat tästä!

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.