Olet varmasti nähnyt upeita Instagram-tilejä, joiden kuvituksessa kulkee sellainen selkeä punainen lanka. Että aina kun omaan kuvavirtaan ilmestyy sen tietyn instagrammaajan kuva, tiedät välittömästi kenestä on kyse.

Kuten vaikka tämä mun lempiesimerkkini:

Kun kyse on yrityksen IG-tilistä, niin tällaiset kuvat on yleensä perusteellisesti suunniteltu ja harkittu, eikä niitä postailla hetken huumassa. (Siihen käytetään tarinoita.)

Niitä samoja brändättyjä kuvia voi kuitenkin käyttää monessa muussakin paikassa: omilla nettisivuilla, uutiskirjeissä, kaikissa some-kanavissa, käyntikorteissa, blogikuvituksena, videoiden kansikuvina, mainoksissa, esitteissä, kirjan kantena

Olen itse buukannut kerran kuvaussession ammattivalokuvaajan kanssa, ja vaikka sain monta onnistunutta kuvaa omaan käyttööni, niin pakko tunnustaa, että jälkikäteen on harmittanut kun olin niin huonosti valmistautunut etukäteen. Hetken miettimisellä olisin saanut takuulla enemmän irti niistä satasista jotka kuvaajalle maksoin.

Muista siis ennen brändin kuvaussessiota:

  • Kerää itsellesi ensin fiilistaulu joko Instagramissa tai Pinterestissä kuvista, joiden tyylistä tykkäät. Jos aiot käyttää ammattilaista, voit samalla kartoittaa niistä sopivia kuvaajia.
  • Mieti millaista tunnelmaa haluat kuvien viestivän ja missä miljöössä niitä otetaan. Vuodenajasta ja kuvauspaikasta riippuu millaista kalustoa kuvaaja tarvitsee.
  • Harkitse myös rekvisiitan eli propsien käyttöä ja kuvaamista useammassa asussa, kampauksessa ja/tai meikissä. Esimerkiksi naisen on varsin helppo vaihtaa paitaa, lisätä huulipunaa ja sitaista tukka kiinni kesken kuvauksenkin – ja näyttää ihan erilaiselta.
  • Mieti (ja harjoittele) myös valmiiksi erilaisia poseerauksia, jotta niitä ei tarvitse kuvaustilanteessa alkaa improvisoimaan.
  • Viesti kuvaajalle millaisesta keikasta on kyse ja pyydä tarjous. Tarkista kuvien käyttöehdot ennen kuin sovit aikataulun ja yksityiskohdat.
  • Kuvauspäivänä pakkaa valitut propsit, vaatteet ja muistilista mukaan – tai lähettyville, jos kuvataan omassa toimistossa – ja nauti päivästä!

Jos sulta uupuu ideoita yksityiskohtien suhteen, nappaa täältä valmis muistilista brändikuvaustasi varten

 

PS. Kenen muun pitäis lukea tää? Laitathan eteenpäin noista jakonapeista

 

Live video -pioneeri ja some-markkinoinnin sparraaja Eve Koivula auttaa rakentamaan vahvempia, kestävämpiä ja elastisempia bisneksiä ja ihmisiä. Tilaa täältä Tiskivuoro - tiistaisin ilmestyvä ilmainen markkinoinnin vinkki- ja uutispläjäys.

”Uutiskirjeessä sisältö ratkaisee. Tiskivuoro-uutiskirjeet on niin kivoja ja niillä on oikeaa lisäarvoa, että säästän jopa myöhemmäksi jos en sillä hetkellä ehdi lukea.” - Susanna Vesterinen, Ompelimo Head Over Heals

 

44 Shares
Share
Tweet
Share
Pin
Email