Silloin tällöin kysellään vinkkejä mediakortin kokoamisesta yhteistyökumppanuuksia varten, joten on aika tarttua aiheeseen.

Tässä siis listaa asioista joita siinä voisi mainita – siis ne asiat jotka mainostajaa kiinnostavat. (Ja jos huomaat, että unohdin jotakin – jätähän kommenttia niin lisätään!)

Blogisi kuvaus ja tarkoitus

Tiivistä korkeintaan pariin lauseeseen mitä aiheita blogisi käsittelee, kenelle se on kohdennettu ja mitä hyötyä/iloa sen seuraamisesta on lukijalle – mitä konkreettista siitä on saatavissa irti.

Kuvauksen pitää kuulostaa sinulta ja siihen kannattaa liittää maininta siitä, mikä tekee siitä erottuvan satojen tai tuhansien samaa aihepiiriä käsittelevien blogien joukossa.

Kirjoittajakuvaus

Jotta yhteistyökumppani voisi käyttää suoraa tekstilainausta, esittele itsesi kolmannessa persoonassa (eli sen sijaan että kirjoittaisit minä olen, kirjoita Eve on). Muista kenelle teksti on laadittu – mitä myyt ja kuka on ostaja. Voit mainita esimerkiksi seuraavia asioita:

  • Blogisi taustat, sekä mikä saa sut kirjoittamaan aiheistasi uudelleen ja uudelleen
  • Onko sulla joku relevantti muodollinen pätevyys
  • Julkaistaanko juttujasi jossakin muualla
  • Palkinnot ja/tai kunniamaininnat sekä muut mielestäsi mainitsemisen arvoiset ”saavutukset”
  • Asuinpaikkakuntasi (hämmästyttävää kuinka hankala tätä asiaa on löytää blogeista jotka kuitenkin myyvät yhteistyömahdollisuuksia)
  • Joku henkilökohtainen asia tai pari liittyen esimerkiksi perheeseesi, asemaasi, arvoihisi tai harrastuksiin

Kokemuksia työskentelystä kanssasi

Jos olet jo tehnyt julkaisijayhteistyötä, voit pyytää asiakkaalta lyhyen lausunnon liitettäväksi mediakorttiin – mieluiten nimen ja jopa kuvan kera. Jos et ole, niin lainaus jossa lukijasi kertoo omin sanoin miksi hän seuraa blogiasi toimii myös hyvin.

Näillä ei kannata täyttää koko mediakorttia, vaan muutama riittää hyvin. Jos valinnanvaraa on runsaasti, valitse ensisijaisesti sellaisia jotka ovat kohdennettu niille yrityksille joiden kanssa mieluiten tekisit yhteistyötä.

Numerodata

Kuukausittaisen lukijamäärän lisäksi löytyy monia muitakin numeroita jotka kiinnostavat mainostajia. Some-seuraajamäärät ovat tietenkin yksi ryhmä, silti kaikki kanavat eivät ole saman arvoisia. Valitessasi mitä dataa korttiin liitetään, mieti siis:

  • kuinka tärkeä kanava tämä on mainostajalle
  • onko siellä julkaisemasi sisältö myös relevanttia, eli liittyy kiinteästi blogiisi
  • mikä osa seuraajakunnastasi osuu mainostajan kohderyhmään

Muita mahdollisia mainittavia lukuja ovat:

  • blogin lukijamäärän kasvuvauhti
  • uusien ja vanhojen sivukävijöiden suhde
  • uutiskirjeen tilaajamäärä ja avausprosentti
  • julkaisujen keskimääräinen kokonaisnäkyvyys somessa
  • kauanko sivuillasi keskimäärin vietetään aikaa

Lukijaprofiili

Kerro mediakortissa mitä tiedät lukijoistasi, esimerkiksi sukupuoli, ikähaarukka, koulutus, asuinpaikka jne. Kerro myös esimerkiksi mitkä aiheet heitä kiinnostavat erityisen paljon, millaisia huolenaiheita heillä on ja mitä he arvostavat – asioita joita he ovat kenties maininneet kommenteissa ja keskusteluissa sekä niitä joita blogistasi etsitään.

Työnäytteet

Referoi muutamaa suosittua artikkeliasi ja liitä mediakorttiin niiden linkit jotta yhteistyökumppani voi tutustua tuotantoosi. Muista valita artikkelit kohderyhmäsi mukaan, vaikka tarjolla saattaisi olla lukukertoina mitattuna suositumpi vaihtoehto.

Yhteistyömahdollisuudet

Listaa tarjolla olevat yhteistyömahdollisuudet, joita voivat olla mm. bannerimainonta, tuotteen tai palvelun testaus ja/tai arviointi, arvontapalkintojen lahjoittaminen, tapahtumaan osallistuminen puhujana, vieraana tai järjestäjänä ja niin edelleen. Päätä itse tahdotko mainita näiden ohessa myös esimerkkihintoja.

Mediakortin ulkoasu

Tee mediakortistasi selkeälukuinen. Käytä otsikoita, tiivistä sisältö ranskalaisiin viivoihin tai lyhyiksi lauseiksi ja esitä numerot graafisina elementteinä kuten diagrammeina ja kaaviokuvina niin saat siitä mielenkiintoisemman.

Jos blogisi on hyvin visuaalinen, kuva tai pari on hyvä lisä – ostaja on kuitenkin enemmän kiinnostunut faktoista. Liitä mukaan myös helposti tunnistettava, laadukas profiilikuva. Kuvita some-seuraajanumerot ikoneilla.

Koeta saada kaikki mahtumaan kahdelle sivulle, sen laajempi ei mediakortin tarvitse olla. 

Tallenna mediakorttisi pdf-muotoon jonka voit halutessasi laittaa saataville omaan blogiisi tai lähettää kiinnostuneille.

Ajatuksia herättävä teksti blogiyhteistöihin liittyen löytyy täältä: Mungolife, Kaupallisuuden positiivisista puolista

Lue myös:
Mainonnan tunnistettavuus blogeissa – mitä yrityksen ja ammattibloggaajan tulee ottaa huomioon blogissa markkinoidessaan
Indiedays, eettinen ohjeisto
PingEthics

Joko olet optimoinut Facebook-sivusi tuomaan sinulle asiakkaita?

Jos et ole, lataa itsearviointilomake joka kertoo millaisin toimenpitein se onnistuu. 
(PS. Se ei maksa mitään!)

 

PS. Yksi pikainen toive: jos tämä oli susta hyödyllinen - auta myös kaveria/kollegaa painamalla jotain noista jakonapeista! 💛

 

Live video -pioneeri, markkinointisparraaja ja some-asiantuntija Eve Koivula auttaa rakentamaan vahvempia, kestävämpiä ja elastisempia bisneksiä ja ihmisiä. Tilaa täältä Tiskivuoro - tiistaisin ilmestyvä ilmainen markkinoinnin tietopaketti.

”Uutiskirjeessä sisältö ratkaisee. Tiskivuoro-uutiskirjeet on niin kivoja ja niillä on oikeaa lisäarvoa, että säästän jopa myöhemmäksi jos en sillä hetkellä ehdi lukea.” - Susanna Vesterinen, Ompelimo Head Over Heals

 

15 Shares
Share
Tweet
Share
Pin
Email