Onko sulla tapana laittaa blogilinkki heti julkaisun jälkeen sellaisenaan jakoon kanavasta riippumatta? Jos toimit näin, voisit ehkä harkita toisenlaista strategiaa. Tässä siihen vinkkejä.

Tämä artikkeli kuuluu sarjaan ”toisaalta löytyneitä” hyviä vinkkejä joita kannattaa ehdottomasti jakaa edelleen.  Volume Nine -blogissa julkaistu artikkeli väittää listaavansa 6 vinkkiä sisältöjen jakamiseen eri some-kanavissa, mutta itse löysin niitä jutusta vain 5. Haetanneeko tuo mittään.

Tässä niistä lyhyesti, sekä omat mietteeni muutamiin asioihin liittyen:

Vaihda strategiaa

Ensimmäinen kohta ”Cross-promote instead of cross-posting”, tarkoittaa suomennettuna jotakin tämän suuntaista:

Sen sijaan, että julkaiset kaikissa kanavissa, markkinoi niissäClick To Tweet

Ideana on siis aktiivisemmat toimenpiteet ja selkeämpi kohdentaminen kuin vain se, että jaat blogilinkin sellaisenaan kaikkiin some-kanaviin.

Tämä ensimmäinen jää helposti väliin vähän jokaiselta – myös allekirjoittaneelta. Syynä on useimmiten se, että viestin räätälöinti vaatii hiukan enemmän aikaa ja vaivannäköä.

Siksipä tein juuri pikaisen muutoksen blogiini ja otin pois automaattisen jakamisen Twitteriin ja Facebookiin. Koska käytössäni on Social Warfare -plugari johon joka tapauksessa naputtelen räätälöidyt tekstit eri some-yleisöjä varten, on lopulta tosi pieni homma käydä jakamassa linkki manuaalisesti eri kanaviin julkaisun jälkeen.

Testataan nyt ainakin! (siirry kohtaan 4…)

Huomioi eri some-kanavien erityispiirteet

  • Twitter: Tiivistä sisällön sanoma lyhyisiin lauseisiin ja erottuviin kuviin. Olisiko julkaisullasi uutisarvoa? Hyvä – laita se tänne!
  • Facebook: Mieti erityisesti mikä saa ihmiset jakamaan sisältöjä kavereilleen. (Vinkkejä täällä ja täällä)
  • Linkedin: Muotoile viestisi näkökulma vastaamaan ammatillisiin haasteisiin.
  • Instagram: Yksi sana: visuaalisuus.
  • Pinterest: Yhdistelmä Instagramista ja Linkedinista, ts. visuaalisuus liitettynä käytännöllisiin ohjeisiin.

Laadi promoaikataulu

Ei ole välttämätöntä täräyttää omasta blogista linkkiä kaikkialle samalla kertaa. Sen sijaan suunnittele jako- tai promoaikataulu ja markkinoi samaa sisältöä pidemmällä aikavälillä jotta voit sitä kautta maksimoida näkyvyyttäsi.

Tämä ohje ei sitten päde kaikkiin sisältöihin – esimerkiksi Facebook- ja YouTube-videoiden orgaaninen näkyvyys paranee jos niille tulee heti julkaisun jälkeen runsaasti katselukertoja sen sijaan, että katselut osuvat pidemmälle aikavälille.

Samoin jos julkaiset katoavaa sisältöä kuten Instagram-stoorit ja snäpit, haluat tietenkin niille mahdollisimman monta silmäparia kun ne ovat vielä näkyvissä. (DUH.)

Testaa ja tviikkaa

Testaile vaihtoehtoja, seuraa tuloksia ja muokkaa julkaisuaikataulua niiden mukaan. Apuna voit käyttää Googlen Analyticsia ja UTM-parametreja. (Jos kaipaat aiheeseen koulutusta ja/tai vinkkejä, ole yhteydessä!)

Vielä pikainen kysymys:

Koska viimeksi pohdit mistä tehtävistä voisit LUOPUA kehittääksesi some-strategiaasi?Click To Tweet

Mitä SINÄ haluaisit lukea blogistani? Käy laittamassa rastia ✖️ ruutuun ◻️ täällä niin toteutetaan vuonna 2018!

ISO kiitos jo etukäteen avustasi! //Eveliina

Joko olet optimoinut Facebook-sivusi tuomaan sinulle asiakkaita?

Jos et ole, lataa itsearviointilomake joka kertoo millaisin toimenpitein se onnistuu. 
(PS. Se ei maksa mitään!)

 

PS. Yksi pikainen toive: jos tämä oli susta hyödyllinen - auta myös kaveria/kollegaa painamalla jotain noista jakonapeista! 💛

 

Live video -pioneeri, markkinointisparraaja ja some-asiantuntija Eve Koivula auttaa rakentamaan vahvempia, kestävämpiä ja elastisempia bisneksiä ja ihmisiä. Tilaa täältä Tiskivuoro - tiistaisin ilmestyvä ilmainen markkinoinnin tietopaketti.

”Uutiskirjeessä sisältö ratkaisee. Tiskivuoro-uutiskirjeet on niin kivoja ja niillä on oikeaa lisäarvoa, että säästän jopa myöhemmäksi jos en sillä hetkellä ehdi lukea.” - Susanna Vesterinen, Ompelimo Head Over Heals

 

Tweet
Share
Share
Pin