fbq('track', 'ViewContent');

Artikkelin kirjoittajan muistilistaTekeekö mieli julkaista blogia tai uutiskirjettä, mutta tekstiä ei oikein synny?

Entä kaipaatko yksinkertaista tapaa tunnistaa yhdyssanat ja erikseen kirjoitettavat sanat?

Eipä hätää, voit kopioida minulta tämän yksinkertaisen 5-vaiheisen taktiikan, jota käytän kirjoittaessani artikkeleita blogiini ja muualle. Sen avulla syntyy blogisisältöä vaivatta, se nimittäin nopeuttaa prosessia huomattavasti ja toimii erityisen hyvin silloin, kun tekstiä pitäisi syntyä vaikkei inspiraatiota ole lainkaan. Näin voi käydä esimerkiksi silloin kun kirjoitan tekstejä asiakkaalle, jonka aihe ei ole varsinainen lempiaihe.

Mutta kuten ammattitekstittäjät kuten Pauli Hanhiniemi ja Heikki Salokin ovat haastatteluissaan maininneet, ei työnsä hoitaminen sellaista vaadikaan, mutta tekee siitä kyllä jouhevaa!

Sinun ei tarvitse kuitenkaan olla ammattilainen, noudatat vain näitä ohjeita niin sinulla on aina sisältöä blogia ja uutiskirjettä varten!

Jutun lopussa paljastan myös yhdyssanojen salat!

 

Välineet

 

Suosittelen, että otat käyttöön ilmaisen Evernote-muistiinpanosysteemin, johon voit säilöä valmiita ideoita sitä mukaa kun niitä syntyy. Itse kun alan kirjoittaa omaan blogiini, valitsen niistä monesti sen joka juuri sillä hetkellä inspiroi eniten, tai sitten sen joka lukee suunnitelmassa. Usein kirjoitan tekstit lähes valmiiksi saakka samalla ohjelmalla, vaikka sen automaattikorjaus välillä ärsyttää.

Jos kirjoittaminen tökkii oikein pahasti, voit käyttää Kaizen-tekniikkaa. Sen avulla syntyi mm. ensimmäinen kirjani.

Ohjeet löydät täältä lifestyle-blogistani.

 

Artikkelin kirjoittamisen 5 vaihetta

 

#1 Listaa pääpointit

 

Kirjoititpa toimintaohjeita, listaa tai vaikka mielipidettä, aloita listaamalla juttusi pääpointit, joita kannattaa kirjoittaa ylös 3-7 tai mikä ettei enemmänkin. Muutamasta syntyy kuitenkin jo hyvä artikkeli, joskin hengästyttävän pitkiä listoja jaetaan somessa eniten. Niissä on valtavan työmäärän lisäksi se huono puoli, ettei kukaan oikeasti lue niitä, vaikka asiasi olisi kuinka tärkeä.

Parittomat listat muuten ovat suositumpia kuin parilliset eikä se ole sattumaa. Suosion syy on se, että lukija päätyy joka tapauksessa johonkin johtopäätökseen, olipa hän sitten samaa tai eri mieltä. Parillisen listan kanssa näin ei aina käy vaan kannat voivat mennä tasan, mikä ehkä aiheuttaa hämmennystä ja alitajuista ärsyyntymistä.

Jos artikkelisi käsittelee vaiheittain toteutettavaa prosessia parillisuus ei haittaa.

Tätä postausta varten luonnostelin näin:

  • pääpointit
  • lisää lihaa
  • loppukaneetti, CTA
  • alkukoukku
  • otsikot

 

#2 Kirjoita pointit auki

 

’Lisää lihaa’, toisin sanoen lisää pääkohtien ympärille haluamasi sisältö. Jos tekstille ei ole asetettu sanamäärärajoitteita, riittää, että asia tulee ymmärrettyä ja tarina kulkee kutakuinkin jouhevasti eteenpäin. Lauseita ei tarvitse yrittää keinotekoisesti pidentää.

 

#3 Vedä yhteen

 

Kirjoita jutun loppuun jonkinlainen yhteenveto, lause tai pari riittää; lisäneuvo, mielipide jne.

Liitä loppuun myös jonkinlainen kehoitus toimintaan (call to action). Älä oleta, että lukija automaattisesti tietää mitä tehdä, vaan sano suoraan mikä on seuraava toivomasi toimenpide. Luultavasti enemmän kuin mitään muuta, ihmiset pelkäävät mokaamista eivätkä siksi tee mitään – jos se on vaihtoehto. Blogin lukijalle se on.

Kun sanot suoraan mitä toivoisit hänen tekevän, on todennäköisempää saada aikaan haluttu reaktio – hänhän ei voi mokata ainakaan toimimalla annettujen ohjeiden mukaan!

 

#4 Koukuta lukija

 

Vasta tässä vaiheessa kun tiedät kuinka artikkelisi päättyy, kannattaa tarkastella jutun ensimmäistä kappaletta, johdantoa. Sen ainoa tarkoitus on herättää niin paljon mielenkiintoa, että lukija jatkaa lukemista.

Yksi tapa on esittää kysymys tai väite, toinen vaikkapa faktatietoon pohjautuva tarina tai anekdootti joka herättää jotakin tunteita.

Voit myös kertoa mitä artikkeli opettaa ja antaa konkreettisia esimerkkejä siitä, mihin tarkoitukseen tietoa voi käyttää.

Olin itse kokonaan unohtanut yhden tavan joka helpottaa hommaa mutta otin sen käyttöön tässä artikkelissa. Arvaatko mikä se oli? (Klikkaa tästä niin se selviää!)

Jaa Facebookissa

Tämänkin jutun aloituskappale on kirjoitettu uudelleen muutamaan kertaan. Varsinkin ensimmäinen mieleeni tullut lause on poikkeuksetta ihan liian tylsä ja kun tarina elää sitä kirjoittaessa, se ei välttämättä enää edes liity aiheeseen.

 

#5 Räätälöi otsikko yleisösi mukaan

 

Jos katsot lehtihyllyjen kansiotsikoita huomaat, että niiden tarkoitus on vedota tiettyyn kohderyhmään. Mieti siis kuka on oma lukijasi ja mikä häneen vetoaa. Muista, että arvoitukselliset, yllätykselliset ja levottomuutta herättävät otsikot toimivat hyvin, vaikka itse olisit niiden ärsyttävyydestä mitä mieltä, ja että otsikon ainoa tarkoitus on siis saada lukija kiinnostumaan sisällöstä, myydä se.

Älä kuitenkaan ikinä yritä harhauttaa lukijaa otsikoilla jotka eivät liity asiaan mitenkään. Hän sentään ’maksaa’ sinulle käyttämällä hyvin rajallista resurssia eli aikaa. Kunnioita sitä ja tarjoa sille arvokas vastine!

Pääotsikon lisäksi kannattaa lisätä myös väliotsikoita, sillä ne helpottavat lukemista. Itse suhtaudun myös tviittien kirjoittamiseen kuin ne olisivat otsikoita ja naputtelen ne samalla kun muunkin tekstin.

Viimeksi käytä hetki aikaa seuraaviin juttuihin:

 

  • Lue teksti ääneen läpi tarkistaaksesi, että se kuulostaa luontevalta ja johdonmukaiselta.
  • Jos kirjoituksesi sisältää faktatietoja, tarkista niiden paikkansapitävyys luotettavista lähteistä.
  • Jos lainaat lausuntoja tai tekstiä, muista tekijänoikeussäännökset ja pyri aina linkittämään tai edes mainitsemaan alkuperäinen lähde.
  • Lue teksti läpi ja korjaa kirjoitusvirheet. Mitä pidempään tahdot tekstisi kestävän aikaa, sitä tarkempi kannattaa olla. Ammattimaiset oikolukijat tulostavat tekstin ja peittävät sen niin, että silmäilyn sijaan he lukevat sitä rivi kerrallaan jolloin virheet huomaa helpommin. Myös oikolukuohjelma (esim. Word) auttaa.
  • Voit käyttää puhekieltä ja murresanoja, mutta tällöin kannattaa olla erityisen huolellinen kieliopin kanssa ja laittaa välilyönnit, pisteet ja pilkut paikoilleen jotta teksti säilyy luettavana.
  • Varsinkin yhdyssanat tuottavat paljon hankaluuksia. Monet suorastaan välttelevät niiden käyttöä ja kirjoittavat kaiken varmuuden vuoksi erikseen, joka sekään ei ole hyvä tapa. Yksi keino päätellä onko kyseessä yhdyssana vai kaksi erillistä on lisätä sanojen väliin joku adjektiivi, esimerkiksi ’vanha’. Jos lopputulos kuulostaa omituiselta, mutta adjektiivi sopisi eteen, on kyseessä yhdyssana, esimerkiksi

käki vanha kello vs. vanha käkikello
auto vanha paikka vs. vanha autopaikka
kirja vanha viisas vs. vanha kirjaviisas

Tunnetko sinäkin ihmisiä joilla on haasteita yhdyssanojen tunnistamisessa? Tee heille palvelus ja pistä tämä artikkeli jakoon oheisista some-ikoneista!

 

PS. Yksi pikainen toive: jos tämä oli susta hyödyllinen - auta myös kaveria/kollegaa painamalla jotain noista jakonapeista!

 

Live video -pioneeri, markkinointisparraaja ja some-asiantuntija Eve Koivula auttaa rakentamaan vahvempia, kestävämpiä ja elastisempia bisneksiä ja ihmisiä. 
Tilaa tästä Tiskivuoro
50% Complete
ilman muuta haluan tilata tiskivuoron!
Tuskin maltan odottaa sen lukemista!
- tiistaisin ilmestyvä ilmainen markkinoinnin tietopaketti.

”Uutiskirjeessä sisältö ratkaisee. Tiskivuoro-uutiskirjeet on niin kivoja ja niillä on oikeaa lisäarvoa, että säästän jopa myöhemmäksi jos en sillä hetkellä ehdi lukea.” - Susanna Vesterinen, Ompelimo Head Over Heals

 

78 Shares
Tweet
Share
Share
Pin
Email