Sulle lienee tuttu joku näistä ilmaisuista: Pareto priciple, Pareton periaate tai 80/20-sääntö. Ne kaikki kuvaavat samaa asiaa, eli havaintoa jonka italialainen yhteiskuntatieteilijä Vilfredo Pareto teki joskus 1900-luvun taitteessa vaurauden jakaantumisesta: 20 % omisti 80 %:ia kaikesta maasta Italiassa.

Sittemmin samansuuntaista jakaumaa on löytynyt vaikka mistä ja tässä onkin muutama tilanne, jossa sitä kannattaa tarkkailla liittyen markkinointiin ja myyntiin:

▶︎ 20 % verkkosivusi sisällöistä luultavimmin tuo sinne 80 % hakukoneliikenteestä. Mieti miten konvertoisit niiden sivujen lukijat tilaajiksi ja liideiksi.

▶︎ 20 % sun taidoista ja kyvyistä tuottaa 80 % kaikista tuloksista joita saat aikaan. Vahvistamalla niitä taitoja myös tehokkuutesi niillä osa-alueilla paranee.

▶︎ Pyri käyttämään uusien asioiden oppimiseen 20 % ja niiden täytäntöön panemiseen 80 % ajasta – ei toisinpäin.

▶︎ Sisältömarkkinoinnissa 20 % energiastasi saisi kulua sisältöjen laatimiseen ja 80 % niiden promoamiseen. Sama koskee mm. messuosallistumisia.

▶︎ On hyvin yleistä, että 20 % asiakkaista tai 20 % tuotevalikoimasta tuottaa 80 % yrityksen liikevaihdosta. Kannattaisiko siis karsia tai keskittää?

▶︎ 80 % lukee otsikot, 20 % itse artikkelin – ja sekin vain jos otsikko on todella mietitty eikä vain roiskaistu. Sama pätee mainoksiin.

Nopeallakin analyysilla alat nähdä vastaavia tilanteita joihin kiinnittää huomio, varsinkin jos sulla on ajankäyttöön liittyviä haasteita tai tahdot parantaa tuloksia näillä alueilla. Ja kukapa ei haluaisi.

Mistä ajattelit aloittaa?

Joko olet optimoinut Facebook-sivusi tuomaan sinulle asiakkaita?

Jos et ole, lataa itsearviointilomake joka kertoo millaisin toimenpitein se onnistuu. 
(PS. Se ei maksa mitään!)

 

PS. Saa jakaa muttei oo pakko

 

Live video -pioneeri ja some-markkinoinnin sparraaja Eve Koivula auttaa rakentamaan vahvempia, kestävämpiä ja elastisempia bisneksiä ja ihmisiä. Tilaa täältä Tiskivuoro - tiistaisin ilmestyvä ilmainen markkinoinnin vinkki- ja uutispläjäys. 

”Uutiskirjeessä sisältö ratkaisee. Tiskivuoro-uutiskirjeet on niin kivoja ja niillä on oikeaa lisäarvoa, että säästän jopa myöhemmäksi jos en sillä hetkellä ehdi lukea.” - Susanna Vesterinen, Ompelimo Head Over Heals

 

17 Shares
Tweet
Share
Share
Pin
Email