Tiskin arkistoista löytyy vaikka mitä, esimerkiksi tällainen opas vuodelta 2015:

5 syytä, miksi sun kannattaa perustaa yritykselle oma blogi

1. Blogi on edullisin itsenäisesti hallittava markkinointikanava. Sen kertainvestointi on edullisimmillaan joitakin kymppejä ja vuosittainen ylläpito samaa luokkaa.

2. Ainoa tapa saada staattisille verkkosivuille liikennettä on mainostaminen. Päivittyvä, ajankohtainen blogi sen sijaan lisää sivustollesi dynaamisuutta ja orgaanista hakusanaliikennettä
ja sitä kautta kiinnostusta sun yritystä kohtaan. Tämä vähentää suoraan mainos€urojen tarvetta.

3. Kertaalleen luodun blogipostauksen elinkaari on pitkä, sitä on helppo jakaa useisiin medioihin, sitä voidaan monistaa ja jopa kierrättää.

4. Blogin sisältö sopii sellaisenaan myös uutiskirjeen sisällöksi. Tehokas ja toimiva sähköpostimarkkinointi on Suomessa vasta lapsenkengissä, joten hyvillä sisällöillä on helppo erottua edukseen.

Täällä meillä vain isoissa yrityksissä panostetaan uutiskirjeisiin, jotka ovat pääsääntöisesti tuotemainoksia. Niiden taustalla on tutkimusta ja testausta, isoja resursseja ja kalliita systeemeitä, joilla viestejä saadaan kohdennettua tehokkuuden lisäämiseksi. Sama asia voidaan kuitenkin tehdä myös edullisemmin sun yrityksen mittakaavassa. Erona on se, että tuotemainonta kannattaa paketoida hienovaraisemmin ja blogi tekee sen puolestasi.

5. Pienten liikkeiden menestys perustuu ennen kaikkea tunnettuuteen ja hyvään palveluun ja kilpailu on kovaa. Blogisi kautta tarjottu lisäarvo on yksi tapa ylittää asiakkaan odotukset. Sillä saat aikaan ”positiivista pöhinää”, sillä tyytyväiset asiakkaat tulevat mielellään liikkeeseesi uudelleenkin, kertovat siitä ystävilleen ja jakavat sivustollasi olevaa hyödyllistä materiaalia verkossa eteenpäin.

Hyvinvointi on aiheena todella laaja ja tämä opas kattaa siitä vain pienen siivun, painottuen fyysiseen hyvinvointiin. Jo pelkästään siihen vaikuttavat asiat kuten liikunta, ravitsemus, hormonit, lepo ja stressi, ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin niiden lisäksi työ ja ura, ihmissuhteet, henkinen kasvu, elinympäristö, harrastukset, kiinnostus uusia asioita kohtaan sekä tietysti raha-asiat.

Mutta sen sä tietysti tiesitkin.

Jos haluat saavuttaa sellaisen aseman, että ihmiset pitävät sua oman alasi asiantuntijana, on viisasta ensin rajata omat varsinaiset ”leipäpuu-aiheet” vain muutamaan ja laajentaa myöhemmin. Voit kuitenkin hyvin pitää esillä kaikkia näitä osa-alueita laidasta laitaan.

21 sisältöideaa hyvinvointiyrityksen blogiin ja someen

1. Kehitä joku haaste ja perusta siihen liittyvä tukiryhmä
Suosittelen, että alat mahdollisimman pian kerätä uutiskirjeen tilaajakantaa (sähköpostiosoitteita). Miksikö? Koska 70% yli 16-vuotiaista suomalaisista käyttää sitä vähintään viikottain ja se on markkinointikanavistasi kaikkein kustannustehokkain. Helpoimmin se käy kun tarjoat vastineeksi jotakin hyödyllistä ja arvokasta: omaa aikaasi ja asiantuntemustasi.

Et tarvitse tutkintoa tai kurssikirjaa aloittaaksesi, sillä osallistujat kehittävät haasteen (kurssin) sisältöä puolestasi, kunhan vain pidät heihin säännöllisesti yhteyttä, annat vinkkejä ja vastailet kysymyksiin. Ryhmänkin voi perustaa Facebookiin maksutta

Ota muhun yhteyttä jos tarvitset apua tässä prosessissa! Kerron mielelläni myös miten sähköisellä uutiskirjeellä tehdään tulosta, eli saadaan uusia asiakkaita.

2. Erilaiset jumppa-, harjoitus- ja tekniikkavideot ovat hyvin suosittu tapa markkinoida omaa osaamista Youtubessa, Facebookissa ja nykyisin myös vaikkapa Instagramissa ja Twitterissäkin.

Sekaan mahtuu kuitenkin vielä! Fakta on nimittäin se, että aina ja ikuisesti yksi tykkää äidistä ja toinen Harley Davidsonista, vai miten se sanonta nyt menikään!

3. Sesonkeihin liittyvistä vinkeistä riittää jaettavaa: kesälajit, talvilajit, pulkkamäet, vaellukset, marjastukset ja muut puhuttavat vuodesta toiseen

4. Eri vaihtoehtoja ulko/sisäliikuntaan ja miksei myös niiden yhdistelemiseen

5. Kerro henkilöistä joita ihailet ja joilta olet saanut vaikutteita

6. Esittele oman liikuntalajisi historiaa ja merkkihenkilöitä

7. Katsaus välineisiin; urheiluvälineet, tekstiilit, teknologia… Miksi, kenelle, hyödyt, bugit, kuinka toimii….

8. Näin huollat kehoa ja mieltä, varusteita ja välineitä

9. Haastattelussa asiakas, yhteistyökumppani tai täydentävä asiantuntija. Mitäkö välineitä tarvitaan? No, esimerkiksi älypuhelimen videokamera käy hyvin, samoin sähköposti tai vaikka Google Meet!

10. Tapahtumassa nähtyä, kuultua ja koettua

11. Ravitsemus… tämä se on varsinainen runsaudensarvi. Perusteita, tutkimusta, omakohtaista kokemusta, asiakaskokemuksista tietysti puhumattakaan.

12. Ruuasta puheen ollen, reseptit (omat ja muiden) ovat aina suosittua sisältöä

13. Samoin tietysti lisäravinteisiin liittyvän tiedon jakaminen: mitä hyötyä, mikä on hyvä tuote ja miksi, käyttääkö vai ei…

14. Eri elämänvaiheisiin liittyvät yksityiskohdat ja muutokset: sinkkuvuodet, ruuhkavuodet, vaihdevuodet…

15. Maailmalla tapahtuu, uusia lajeja tulee ja vanhoja menee

16. …ja matkailukin liittyy monesti hyvinvointiin. Pitäisikö vinkata omille seuraajille jostakin kivasta kohteesta tai hotellista…

17. …vaiko kenties blogista tai videosta?

18. Luitko hyvän kirjan? Miksi toistenkin pitäisi lukea se?

19. Entä oliko lempilehtesi uusimmassa numerossa joku juttu joka kannattaisi nostaa esiin?

20. Voit tietysti jakaa myös henkilökohtaisia juttuja: oma filosofia, paljastus, tarina, mielipide, meemi, sarjakuva…

21. Ja toisinaan on täysin sallittua eksyä aiheesta kokonaan.

Mistä ajattelit aloittaa? Tuu kertoon mullekin!

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.

 

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.