Sosiaalinen media tarjoaa paljon vaihtoehtoja pienen yrityksen näkyvyydelleJoko hyödynnät YouTubea markkinoinnin ja oman verkkosivustosi hakukoneoptimoinnin välineenä, jossa käytössä se toimii paremmin kuin mikään muu sosiaalinen media?

Ethän vain ole syyllistynyt joihinkin seuraavista virheistä joihin törmään aina uudelleen ja uudelleen (tai joista minulla on omakohtaista kokemusta)?

Jos et ole vielä aloittanut, tai olet jo mokannut, niin ei hätää: useimmissa tilanteissa voit vielä korjata vahingot. Ohjeet löydät niin ikään tästä artikkelista.

Aloitetaan näistä yleisistä virheistä, jotta saamme ne pois alta. Mennään sitten käytännön vinkkeihin, miten homma oikeasti kannattaa hoitaa.

#1 Oletko dumpannut YouTube-kanavallesi vanhat mainokset, mutta muuta ns. oikeaa sisältöä siellä ei ole?

Tarkista videoiden katsontakerrat ja niiden kehitys YouTuben tarjoamasta analytiikasta. Kirjaudu Creator Studioon jonne pääset oman profiilikuvan kautta ja valitse sieltä Analyysit. Oletuksena näet viimeisen 28 päivän statistiikan, mutta voit valita pudotusvalikosta myös muun ajanjakson.

Jos mainoksiasi ei katsella, laita ne asetuksista epäaktiivisiksi ja tee niiden uudelleenkäyttöä varten suunnitelma. Voit esimerkiksi napsia niistä pätkiä piristämään uudempaa videotuotantoasi ja tuottaa niistä myös animoituja giffejä jaettavaksi muualla, Facebookissa, Linkedinissä ja Twitterissä.

#2 Oletko jättänyt videoiden otsikoksi sen työnimen kuten ”kukkaruukut_valmis” tai jopa kamerasta tulleen oletuksen kuten IMG_1234567.AVI?

Nyt käsi sydämelle: montako kertaa olet kirjoittanut YouTuben tai Googlen hakukenttään IMG_1234567 tai kukkaruukut_valmis -tyyppisen hakulausekkeen? (Minä olen käyttänyt kerran, laatiessani avuksesi tätä artikkelia.)

Otsikot ovat videon sisällölle varattua mainostilaa ja tapa joilla hakuja tehdään YouTubessa. Se on Googlen jälkeen maailman toiseksi suurin hakukone joten pidä huoli, että videosi löydetään.

Jos otsikoitten ja muiden mainosten kirjoittaminen ei meinaa sujua, tästä videokurssistani on apua.

Tai voit olla yhteydessä ja pyytää minut kirjoittamaan niitä puolestasi.

muista-muuttaa-youtube-videon-otsikko

#3 Oletko jättänyt kirjoittamatta videoiden kuvaukset niin, että ne tukisivat hakukoneoptimointia?

Google omistaa YouTuben, joten nämä kaksi toimivat vahvasti yhdessä oman sivustosi hakukoneoptimoinnissa. On siis vähintäänkin järkevää hyödyntää tämä potentiaali.

Tehokkaimmat kuvaukset sisältävät hakusanojen lisäksi linkkejä ja suosituksia katsella muita, täydentäviä videoita.

#4 Oletko yhdistänyt samalle kanavalle harrastuksen ja työasiat jotka eroavat toisistaan kuin yö ja päivä?

Voin tunnustaa kokeilleeni tätä erittäin heikolla menestyksellä. Koska harrastuskanavallani oli jo tilaajia ja kymmeniä tuhansia katseluita ajattelin, että numeroilla tekee helpommin vaikutuksen ihmisiin ja saa uusiakin tilaajia.

MUTTA…

Tämä lähestyminen ei silti toimi, koska olemassa olevaa yleisöäni ei voisi vähempää kiinnostaa työhöni liittyvät aiheet eikä uusia katsojia kahvakuulaurheilu. Lopputuloksena kukaan ei enää tiedä olenko lintu vai kala ja miksi ihmeessä kanavaa pitäisi seurata koska itse olen (maailman ehkä) ainoa ihminen johon tämä yhdistelmä uppoaa.

Sotkusta ei enää pääse eroon, sillä osaa videoista on kuitenkin katsottu runsaasti eikä niitä siksi voi poistaa. Videoitten siirtely kanavalta toiselle katselukertojen kera ei siis onnistu mitenkään.

Jos tahdot, voit pitää kanavaani huonona esimerkkinä YouTube-markkinoinnin toteutuksesta. Tässä on myös muutama kanava joissa julkaisu on erittäin harkittua ja joista kannattaa poimia ideoita:

Inspiraatiota: Evan Carmichael
Teknologiaa: Dottotech, Steven Dotto
Some- ja YouTube -vinkkejä: Amy Schmittauer
Business-neuvoja: Gary Vaynerchuck
Haastatteluja: Lewis Howes

Amerikkalaisilla on sanonta ”The way you do anything you do everything”
ja tämä pätee erityisesti siihen, millaisena muut näkevät sinut tai yrityksesi.

Kaikilla toimenpiteilläsi on merkitystä, joten pohdi ensin millaista kokonaiskuvaa – brändimielikuvaa – haluat rakentaa ja suunnittele toimenpiteesi tukemaan sitä.

Facebookissa 2,9 miljoonaa seuraajaa kerännyt bloggaaja Holly Homer on sanonut, että

Jokaisen FB-päivityksen pitäisi olla mainos siitä, mitä seuraajasi voi odottaa jatkossa.Click To Tweet

Sama pätee ehdottomasti myös YouTube-kanavaasi.

YouTube ei ole yrityksen mainoskanava

Jos vertaat näitä kahta toteutuskelpoista ja itse asiassa aika yleistä esimerkkiä toisiinsa, kumman luulet keräävän sympatiapisteet, jotka markkinointisi kannalta ovat kenties tärkein syy panostaa sosiaaliseen mediaan ylipäätään? (Tiedät varmaan, että me asiakkaat ostamme mieluiten niiltä jotka tunnemme, joihin luotamme ja joista pidämme ja tätä mielikuvaa vahvistetaan some-viestinnällä.)

Yritys 1 ryöpsäyttää kanavalleen uusia mainoksia kerran-pari vuodessa ja niiden välissä ei kanavalla tapahdu mitään. Mainokset on ehkä tarkkaan harkittuja ja viimeisen päälle siloteltuja, mutta kaikissa julkisissa viesteissä ollaan käsi ojossa asiakkaisiin päin.

Videon sankarina toimii ”meidän mahtava yrityksemme ja uusi, upea tuotteemme”.

Yritys 2 julkaisee uutta materiaalia joka viikko. Osa videoista vastaa asiakkaitten kysymyksiin, toisinaan esitellään tuotekehitystä ja ihmisiä sen takana tai jututetaan asiakkaita joilta kysellään kokemuksia. Mukana on aitoja ihmisiä ja huumoria, eikä kaikki ehkä aina mene niinkuin strömsössä. Asiat saadaan kuitenkin hoitumaan.

Sankarin rooli on varattu asiakkaille.

Arvostaisin kovasti jos jättäisit alle oman kommenttisi: kumman kanssa SINÄ mieluummin tekisit kauppaa, ykkösen vai kakkosen?

Tässä vielä 15 käytännön vinkkiä omien videoittesi tuotantoa varten

#1 Tee pohjatyöt huolella: täydennä oman kanavan kuvaus ja taustakuva ja tuota sinne lyhyt esittelyvideo jossa kerrot millaista sisältöä kanavaltasi voi odottaa. Hyödynnä myös soittolistoja, joihin voit hyvin kuratoida myös muuta laadukasta, yleisöäsi kiinnostavaa ja omaasi tukevaa sisältöä.

#2 Muista mennä sisältö edellä.

#3 Tee julkaisusuunnitelma ja pidä siitä kiinni.

#4 Voisi kuvitella, että hyvä kuvanlaatu olisi videosi tärkein elementti, mutta se ei pidä paikkaansa. Sen sijaan panosta erityisesti ääneen, jos puheen kuulemisella on mitään merkitystä. Kuvalle voi helposti tehdä kaikenlaista jälkisäätöä, mutta äänenlaadun parantaminen on hankalaa. Jos puheesta ei saa kunnolla selvää vaikka pitäisi, pelkkää videota ei kukaan jaksa katsella.

#5 Yli puolet YouTuben näyttökerroista on peräisin mobiililaitteista. Se saattaa tarkoittaa myös mm.
Chromecastin
tai Apple TV:n jne. käyttöä, joilla videonäyttö siirretään TV-ruudulle. Siitäkin huolimatta ”normaali” kuvaresoluutio riittää yleensä hyvin, paitsi jos videon kuvausaluetta rajataan jälkikäteen. Tällöin kannattaa suosia Full HD -vaihtoehtoa, jotta kuva ei pikselöidy eli muutu rakeiseksi.

#6 Sinulla on vain muutama sekunti aikaa napata katsojan mielenkiinto, pidä se mielessä kun suunnittelet videon sisältöä. Kerro siis heti alussa MIKSI video kannattaa katsoa. Oman esittelyn aika on vasta myöhemmin. (Katso ylempää kohta ”videon sankarit”.)

#7 Videoiden ei tarvitse olla täydellisiä, jos ne ovat persoonallisia, viihdyttäviä ja/tai hyödyllisiä. Vaihtoehdoissa on mistä valita; actionia, puhuviä päitä, haastatteluja, animaatioita jne. ja kuten mainittu, vanhaa mainosmateriaalia voi hyvin leikata joukkoon.

#8 Saat videoklippeihisi tunnistettavuutta pitämällä kiinni omasta tyylistäsi sekä lisäämällä niihin brändäyselementtejä kuten logon, intron ja ”outron” eli samanlaisina toistuvat lopetussanat. Jos budjetti tai taidot antavat myöden, leikkauksilla voi tehdä vaikka mitä. Intron teettäminen maksaa muuten Fiverr:ssa muutaman euron.

#9 Suosittu tapa saada katsojat pysymään loppuun asti mukana on lisätä loppuun joku leikkauspöydälle jäänyt, ”pilalle” mennyt otos (katso esimerkkejä vaikkapa Marie Forleon videoista). Mitä pidempään videota katsellaan, sitä paremmin se nousee esiin hakutuloksissa, sillä se on merkki Googlelle yleisöä kiinnostavasta sisällöstä.  

#10 Käytä brändäystä myös videoitten kansikuvissa, jotka kannattaa tehdä jokaista julkaisua varten erikseen ja unohtaa kokonaan ne vaihtoehtoiset oletuskansikuvat. Kuvan suositusmitat ovat 1280 x 720 pikseliä ja koon tulee olla alle 2 MB. 

#11 YouTube antaa sinulle mahdollisuuden ohjata katsojaa yhdestä videosta seuraavaan tai omille nettisivuillesi. Käytä näitä vaihtoehtoja hyväksesi.

#12 Koska ihmisten aika ja keskittymiskyky on rajallinen, pidä videoiden mitta lyhyenä, noin 2-5 minuuttia ja jopa alle. Jos sinulla on enemmän asiaa, rakenna ja julkaise pidempi tarina lyhyempinä pätkinä ja linkitä ne toisiinsa.

Vielä jokunen linkki joista löytyy runsaasti valmista materiaalia avuksesi:

#13 Milleniaalit ja tubettajat ovat (#muuten) selvästi vaikuttaneet julkaisijapalveluitten parantamiseen mm. tämän YouTube Creators’n syntyyn.

#14 Täältä löydät englanninkielisiä opetusvideoita jotka auttavat sinut alkuun, sekä kehittämään oman yhteisön rakentamista YouTube-kanavan ympärille.

#15 …äläkä unohda itse YouTubea, josta löydät ohjeet mihin tahansa mitä keksit kysyä!

Bonuksena tämäkin: 17 Hidden YouTube Hacks, Tips & Features You’ll Want to Know About

Ja kerta kiellon päälle: Tsekkaa varsinkin tuo ensimmäinen vinkki!

PS: Ethän unohda kysymystä: kumpaa sinä äänestäisit, ykköstä vai kakkosta (katso ylempää)? Jätä kommenttisi alle!

Periscope-pioneeri, markkinointisparraaja ja some-asiantuntija Eve Koivula auttaa rakentamaan vahvempia, kestävämpiä ja elastisempia bisneksiä ja ihmisiä. 
Tilaa tästä Tiskivuoro
50% Complete
ilman muuta haluan tilata tiskivuoron!
Tuskin maltan odottaa sen lukemista!
- tiistaisin ilmestyvä ilmainen markkinoinnin tietopaketti. 

”Uutiskirjeessä sisältö ratkaisee. Tiskivuoro-uutiskirjeet on niin kivoja ja niillä on oikeaa lisäarvoa, että säästän jopa myöhemmäksi jos en sillä hetkellä ehdi lukea.” - Susanna Vesterinen, Ompelimo Head Over Heals -

 

 

PS. Jos tunnet jonkun jolle tämä artikkeli olisi hyödyllinen, laita se ihmeessä jakoon oheisista painikkeista!

14 Shares
Share
Tweet
Share
Email
Pin