Mitä tulee muistaa kun suunnittelet verkkosivuja

 

Kun alat suunnitella verkkosivujasi tai uudistaa vanhoja, kannattaa ensin pohtia muutama asia kunnolla halki. Takana ovat ne ajat kun sekin riitti, että ylipäätään oli jonkinlaiset verkkosivut. Nyt niistä staattisista ja muutenkin aikansa eläneistä sivustoista on sinulle lähinnä enää kuluja, jos ei myös haittaa.

Tässä ovat kysymykset jotka itse lähetän uusille asiakkailleni. Tilasitpa sivusi minulta tai mistä tahansa muualta, voit ottaa sen käyttöön.

Mitä perusteellisemmin vastaat kysymyksiin jo suunnitteluvaiheessa, sitä paremmin verkkosivusi palvelevat niille asetettuja tavoitteita

 

#1 Mitä ne tavoitteet ovat, onkin ensimmäinen kysymys. Haluatko, että verkkosivut:

  • Lisäävät näkyvyyttäsi?
  • Rakentavat brändiäsi?
  • Hankkivat uusia asiakkaita?
  • Keräävät tietoja kävijöistä?
  • Opettavat ja kouluttavat?
  • Tiedottavat ajankohtaisista asioista?
  • Myyvät tuotteitasi tai palveluitasi?
  • Tai kenties jotain muuta?

 

#2 Sisältö

  1. Tee lista hakusanoista joilla sinua etsittäisiin verkosta
  2. Mikä on se iso ongelma (tai useita) johon sinulla on tarjota ratkaisu?
  3. Kuvaile sitä asiakastyyppiä jollaisia haluaisit lisää
  4. Kuvaile muutamalla adjektiivilla sitä, mikä on hänelle tärkeää
  5. Kerro myös miksi hänen pitäisi valita sinut kilpailijan sijaan: mitä sellaista sinä voit luvata johon muut eivät pysty?

Näiden perusteella valitaan seuraavista osasista sellaiset, jotka auttavat tavoitteiden täyttymisessä:

 

  • Sivuston visuaalinen ilme; teema, navigointitapa, värit, kuvitus ja tekstityypit jotka vahvistavat haluttua mielikuvaa
  • Vahvat otsikot ja toimintakehoitukset
  • Erilaiset vaihtoehdot yhteydenottoja ja tiedonkeruuta varten; osoite, puhelinnumero ja kartta, yhteydenottolomake, uutiskirjeen tilauslomake, some-ikonit, chat box jne
  • Luottamusta vahvistavia elementtejä ja lakisääteiset tiedot kuten yksityisyyden suoja
  • Tuote- tai palvelukuvaukset, tuotekatalogi, hinnasto ja/tai verkkokauppa
  • Sivuston taustalla pyörivät turvallisuus- ja seurantatoimenpiteet
  • Päivittyvä sisältö, esim. blogi, usein kysyttyä, artikkelisarja, ajatushautomo, tapahtumakalenteri jne.

 

Kaipaatko sivustollesi suunnitteluapua tai sparrausta jotta saisit niistä myyvemmän? Laita viestiä tulemaan