Olen tehnyt nyt 50 suomenkielistä ja toistakymmentä englanninkielistä Periscope-lähetystä ja ”tienannut” niillä toistasataatuhatta sydäntä. Suomalaiselle katsojalle ne ovat selvästi todella vakava juttu, maailmalla niihin suhtaudutaan paljon kepeämmin.

 

Mutta mistä näissä sydämissä oikeastaan on kyse

 

Niiden ajatus on tarjota tapa pikaviestiä asioita kuten ”olen täällä, katselen lähetystäsi”, ”kiva kun olet äänessä”, ”hieno maisema”, ”vau!”, ”oho” tai ”hyvin sanottu”.

Suomalaiset katsojani ovat lähettäneet omistani noin kourallisen, mikä sinänsä ei mikään yllätys. Me olemme hyvin tunnettuja siitä, että osaamme tehokkaasti vaieta kaikilla maailman kielillä – myös elekielellä – emmekä halua paljastaa mielipidettämme kuin pakon edessä.

Koska lähetän vähemmistökielellä, useimmat lähetykseni katsojat eivät minua edes ymmärrä. Siksi kannustaisin ”omiani” ilmaisemaan jollain tavalla, että ”täällä olen ja kuuntelen”. Ruudun naputtelu on jopa helpompi tapa kuin kirjoittaa lyhyt tervehdys kommenttikenttään.

 

Lisäksi niiden näkeminen ihan aidosti piristää lähetyksen tekijän mieltä!

 

Ymmärrän hyvin, että koska meillä ei ole tapana tervehtiä vieraita ihmisiä syyttä suotta sisään tullessa kuten jenkit tekevät, meille ei myöskään ole luontevaa tehdä sitä verkossa. Mutta ehkä meillekin voisi alkaa pikkuhiljaa juurruttaa uusia juttuja…

 

Ranking

 

Lisäksi sydämien määrää on käytetty suosituimmuus-rankingin määrittämisessä (tämä käytäntö muuttui marraskuussa 2015).

Kärjessä 1.10. oli kanadalainen Matthew Santoro yli 175 miljoonan sydämen turvin, kakkosena keikkui arabiankielinen Fahad jonka saldo on reilut 130 miljoonaa sydäntä. M. Santoro ainakin kerää yleisöä ympäri maailman. Hänen asiaa ja komiikkaa yhdistävällä YouTube-kanavallaan on yli 4,6 miljoonaa tilaajaa, jonka rinnalla reilut 200 000 Periscope-seuraajaa näyttää pieneltä. Toki luku on siinä mielessä vaikuttava, että se on kertynyt vain muutamassa kuukaudessa. Periscopessa hän mm. esittelee jääkaappinsa sisältöä (tölkitettyjä munanvalkuaisia ja juustoraastetta), josta tykätään sydänten muodossa todella paljon.

 

Totta puhuen, en oikein osaa sanoa mistä sydämet kertovat.

 

Todellisuudessa niiden määrää ei ole lainkaan vaikea edes manipuloida vaikkapa tekemällä kaveripiirille suljettuja lähetyksiä joissa vain tykkäillään toisten (jääkaappien) sisällöistä. Lähetysaikaakaan ei ole mitenkään säädelty ja alta voit lukea kuinka kerta-annoksen voi monistaa. Sydämiä voi myös ostaa verkkokaupoista kuten kaikkia muitakin some-tykkäyksiä. Miljoona sydäntä maksaa satasen, joten piikkipaikoille ei kuitenkaan ihan halvalla pääse.

 

Faktat

 

  • Lähettämiesi sydänten väri määräytyy joka kerta erikseen klikatessasi itsesi lähetyksen katselijaksi. Väri on sama jonka näet profiilikuvasi päällä kommenttilaatikossa.
  • Jälkilähetyksen sydämet ovat aina sinisiä.
  • Sydämiä voit lähettää vain mobiililaitteilla, nettilähetyksen katselijoilla ei tätä mahdollisuutta ole. (Palaute ja kommentit kannattaa silloin lähettää tviittinä!)
  • Tykkäily tapahtuu napauttamalla ruutua sormella. Voit tökkiä lähettäjää silmään, otsaan tai nenään, mutta jos näytöllä on runsaasti kommentteja, ”turvallisin” kohta on oikeassa alanurkassa heti siinä katsojaikonin yläpuolella. (Jos tökkäät jonkun kommenttia, voit vastata siihen, tai sitten seurata tai blokata kommentoijan.)
  • Sinulla on käytössäsi 500 sydäntä/katselukerta. Luku nollaantuu ja laskuri aloittaa alusta jos lopetat katselun ja klikkaat uudelleen sisään.
  • Sydäntykkäily toimii myös jälkilähetyksen aikana.

Entä kuinka muutat Periscope-sydämet lumihiutaleiksi ja lentäviksi lepakoiksi? Ohjeet löytyvät täältä.

periscope-facebook-live-video-opas

Periscope-pioneeri Eve Koivula auttaa yrityksiä, yhteisöjä ja yksityishenkilöitä pienen budjetin markkinoinnissa, sekä kouluttaa ja sparraa välineiden käytössä. Lue lisää Periscope-koulutuksista täältä.  
[wpob id="8" text="Klikkaa tästä ja lataa ilmainen Kaikki Periscopesta -opas" style="none"]

 

PS. Muista laittaa artikkeli jakoon oheisista painikkeista!

Ilmainen Kaikki Periscopesta -opas

Tämä opas on kokoelma tiski.fi -blogissa ilmestyneitä artikkeleita sekä ennen julkaisemattomia lisäohjeita

Sisältää: Miksi Periscope
 – Mikä Periscope
 – Periscope yrityskäytössä 7 ideaa (uusi) 
- Videoidut aloitusoppaat 
- Kuinka aloitat käytön – Vältä nämä tyypilliset mokat
 – Usein kysyttyä
 – Lisävarusteet
 (uusi) – Näin saat katsojia 12 vinkkiä
 – 5 Faktaa sydämistä
 – 5 Ilmaista apuvälinettä (uusi) – Virtuaali-Periscope 
-asennusohjeet (uusi) – pdf 64 sivua

Klikkaa ja lataa opas
Fill out my online form.