tunnuskuva-markkinointiLienet joskus edes kuullut termin ”Maslowin tarvehierarkia”, jota usein kuvataan pyramidin muodossa. Alimmaisena ovat eloonjäämiseen liittyvät fysiologiset perustarpeet, kuten nälkä, jano ja uni, ylemmäs noustessa mukaan tulevat turvallisuudentunne, ystävyyssuhteet, itsetunto ja viimein myös itseilmaisun muodot, moraali ja ongelmanratkaisut.

Juju on siinä, että ylempänä olevien tarpeiden tyydyttäminen säilyy vahvasti taka-alalla niin kauan kun alempana olevat asiat ovat rempallaan.

Hootsuite-blogi on versioinut pyramidin sosiaaliseen mediaan ja tässä on siitä tiivistelmä.

 

Eloonjäänti = On oltava läsnä

 

Vähimmäisvaatimus sille, että yritys tai organisaatio ylipäätään voi rakentaa itselleen some-yleisön on olla siellä itse läsnä ja tavoitettavissa. (Melko itsestäänselvää kai.)

 

Turvallisuudentunne = Viestinnällä on selkeät linjaukset

 

Vaikka sisällön tavoitteet ja sävy muuttuvat valittujen kanavien mukana, viestintää tulee kautta linjan ohjailla jonkinlainen tunnistettava ”punainen lanka”.

 

Yhteenkuuluvuudentunne = Sitoutuminen ja sitouttaminen

 

Kolmannella tasolla esiin nousee vuorovaikutuksen tärkeys.

 

Itsetunto = Fanit ja brändin puolestapuhujat

 

Aktiivisella keskustelulla ja olemalla aidosti avuksi rakennat brändillesi fanijoukkoa joka mielellään levittää viestejäsi edelleen.

 

Itseilmaisu = Sinä tai brändisi saavuttaa oman alasi vaikuttaja-aseman

 

Millä askelmalla sinun yrityksesi tai organisaatiosi on?

Joko sinulla on luotuna some-strategia, jolla kiipeät(te) ylöspäin?

some-strategian-luominen

Alkuperäinen blogi löytyy täältä.

Live video -pioneeri, markkinointisparraaja ja some-asiantuntija Eve Koivula auttaa rakentamaan vahvempia, kestävämpiä ja elastisempia bisneksiä ja ihmisiä. 
Tilaa tästä Tiskivuoro
50% Complete
ilman muuta haluan tilata tiskivuoron!
Tuskin maltan odottaa sen lukemista!
- tiistaisin ilmestyvä ilmainen markkinoinnin tietopaketti. 

”Uutiskirjeessä sisältö ratkaisee. Tiskivuoro-uutiskirjeet on niin kivoja ja niillä on oikeaa lisäarvoa, että säästän jopa myöhemmäksi jos en sillä hetkellä ehdi lukea.” - Susanna Vesterinen, Ompelimo Head Over Heals -

 

 

PS. Jos tunnet jonkun jolle tämä artikkeli olisi hyödyllinen, laita se ihmeessä jakoon oheisista painikkeista!

66 Shares
Tweet
Share
Share
Pin
Email