Sosiaalinen media tarjoaa paljon vaihtoehtoja pienen yrityksen näkyvyydelleVaikka mainostaminen ei toimi sosiaalisen median sisältönä, on kuitenkin yksi paikka jota kannattaisi kohdella kuten mainostilaa: profiilikuvaus.

Unohda kuitenkin mikä olet tai mitä myyt ja keskity siihen MIKSI sinua pitäisi seurata.

#1 Hakusanat

Aloita kuvauksen laatiminen hakusanoista joilla yritystäsi etsittäisiin verkosta.

Mieti ensin kokonaisuutta ja tavoitteitasi somessa: rakennatko brändiäsi, etsitkö uusia yhteistyökumppaneita tai asiakkaita vai koetatko saada median kiinnostumaan sinusta?

Kenelle profiilikuvaus on suunnattu?

Jos sinulla on jo nettisivut ja niillä Google Analytics -seuranta, voit saada vinkkejä sanoista joilla sivuillesi on tultu, mainosten hakusanoista jne. Jututa myös asiakkaitasi ja kysy heiltä mitä sanoja he kirjoittaisivat Googlen tai Facebookin hakukenttään. Tutki toimialan vaikuttajia sekä kilpailijoitasi verkossa: heidän profiileitaan, #hashtagejaan, seuraajiaan ja ketä he seuraavat. Kiinnitä huomiota kielenkäyttöön ja sanavalintoihin.

Kun sinulla on lista hakusanoista voit valita niistä ne joista itse mieluiten haluaisit tulla tunnetuksi tai sitten yhdestä kolmeen yleistermiä. Pohdi myös sanojen eri muotoja ja taivuttamista.

#2 Asema

Seuraavaksi kannattaa miettiä asioita jotka erottavat sinut kilpailijasta tai voisivat vahvistaa mielikuvaa sinusta ja yrityksestäsi asiantuntijana ja/tai edelläkävijänä. Sellaisia ovat muun muassa aikaansaannokset kuten julkaisut, palkinnot, diplomit, patentit jne.

Onko valikoimassasi palkittu tuote? Onko sinua haastateltu tai lainattu mediassa? Kirjoititko kirjan? Saitko palveluistasi kehuja tunnetulta henkilöltä? Tällaiset asiat voivat hyvinkin olla mainitsemisen arvoisia profiilikuvauksissasi.

Me suomalaiset emme ole oikein tottuneita kehumaan itseämme. Arvelemme, että ihmiset kyllä tietävät ja muistavat muutenkin, että antaa tekojen puhua puolestaan.

80-luvulla uransa Applen markkinoinnissa aloittanut yhteisömediaguru Guy Kawasaki on tuumannut näin:

guy-kawasaki-lainaus
Nykypäivänä siis kun tarjontaa on niin valtavasti, kilpailu on koventunut eikä sitä useinkaan edes maantiede rajoita, ja lisäksi ärsykkeitä tunkee joka tuutista kaiken aikaa on vähintäänkin kohteliasta tarjota lyhyt kertaus siitä, miksi kanssasi kannattaa asioida ja tehdä kauppaa.

Kun teet ihmisille ison palveluksen auttamalla ratkomaan heidän ongelmiaan tai helpottaessasi muuten heidän elämäänsä, se on asia josta saa välillä paukutella vähän henkseleitäkin!

#3 Persoona

Kolmas yhtä lailla pohtimisen arvoinen asia on, että mitkä asiat erityisesti kiinnostavat sekä sinua, että seuraajiasi, siis ihan muu kuin vain yritykseesi liittyvä.

Tämä pätee erityisesti niissä tapauksissa kun rakennat brändiäsi omasi tai fiktiivisen persoonan ympärille.

Me ihmiset yritämme alitajuntaisesti löytää toisistamme asioita joista pitää ja jotka yhdistävät meitä: arvomaailma, harrastukset, kiinnostukset, sosiaaliset ympyrät jne. Jos siis olet vaikka kimiräikkösfani, mitä sitä peittelemään.

#4 Ohjeet

Neljäs asia on mahdollisuus: lisää kuvaukseen jonkinlainen toimintakehoitus (call to action, CTA) sekä nettisivulinkkisi.

Some-sivustosta riippuen sinulla on hiukan eri määrä merkkejä käytössäsi. Twitterissä ja Instagramissa merkkimäärä on tiukasti rajoitettu, samoin Facebookissa siinä kuvauksessa jota luetaan eniten. LinkedIniin puolestaan mahtuu tekstiä vaikka kuinka, sekä henkilöprofiiliin, että yrityssivulle.

Tästä englanninkielisestä artikkelista löydät vinkkejä siihen, miltä profiilisi näyttävät Googlen hakutuloksissa

Täältä löydät vinkkejä LinkedIn:in liittyen

#5 Päivitys

Viidentenä vinkkinä haluaisin mainita, että päivitä profiilisi aika ajoin. Kuvien vaihtamisen lisäksi tarkista, että linkit toimivat ja ovat ajan tasalla, samoin testaa erilaisia hakusanoja ja toimintaan kehoittavia sanoja ja seuraa millainen vaikutus niillä on.

Kuten sinä itse tai yrityksesikään, profiilikuvauksesi ei tule koskaan ”valmiiksi”.

Artikkeli on aiemmin julkaistu Tiskivuorossa syyskussa 2015.

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.