tunnuskuva-bloggausBlogia perustettaessa useimmat kirjoittajat tahtoisivat saada sinne mahdollisimman runsaasti lukijoita ja vuorovaikutusta. Näin ei kuitenkaan usein tapahdu, vaan blogin suosio jää marginaaliseksi. Tämä puolestaan helposti lannistaa sen ylläpitäjän ja blogi näivettyy ja lopulta jopa kuolee pois.

Toisin kuin vielä muutama vuosi sitten, suositut blogit syntyvät nykypäivänä harvoin sattumalta. Niiden takana on sekä perusteellinen suunnittelu, ammattimainen toimitusprosessi, sekä järjestelmällinen markkinointi.

Jos tavoitteesi on perustaa suosittu blogi, muista tämä:

 

Kaikki alkaa siitä, että valitaan aihe jolle on markkinat – ei toisinpäin.

 

Siinä missä harrastusblogeissa kirjoitetaan aiheista jotka kiinnostavat itseä, yritysblogin sisältö tulee suunnata ensisijaisesti lukijoille.

 

#1 Aloita listaamalla mahdolliset aihealueet joista voisit kirjoittaa

 

Unohda kuitenkin sellaiset joista saisit aikaan muutaman artikkelin. Hyvä perussääntö on, että valmiita ideoita syntyy heti vähintään 50.

 

#2 Mene sitten verkkoon ja tutki löytyykö jostakin niistä jo valmiiksi suosittuja blogeja

 

Jos löytyy, se on hyvä merkki. Tee niistä muistiinpanoja: Mitkä yksittäiset aiheet keräävät eniten vuorovaikutusta kuten kommentteja ja jakoja, ja onko lukijakunta varmasti se sama jota itse tavoittelet. Jos ei ole, jatka tutkimusta jotta löydät aiheet jotka sitä kiinnostavat.

Jos suosittuja blogeja ei ole, mieti mistä se voisi johtua. Kenties aihealue on niin suppea tai marginaalinen, ettei sille yksinkertaisesti ole lukijakuntaa. Tällöin kannattaa pohtia aiheesi yhdistämistä johonkin toiseen, valmiiksi suosittuun. Tuoreilla näkökulmilla vanhaankin aiheeseen on helpompi herättää kiinnostus.

 

#3 Kun olet löytänyt aiheen, tarvitset blogillesi sisältösuunnitelman, toimitusaikataulun ja markkinointisuunnitelman

 

  • Mieti mitä tavoittelet yksittäisillä artikkeleilla ja mihin tarpeisiin ne vastaavat. Tuota ne sitten vastaamaan tavoitteita.
  • Panosta otsikoihin ja käytä sisällön promoamiseen ainakin 3 kertaa niin paljon aikaa kuin sen tuottamiseen.
  • Älä myöskään unohda seurantaa, jotta voit tuottaa lisää sellaista materiaalia joka kerää eniten kiinnostusta.

 

Tavoitteet

 

Tärkeää on myös kirjata ylös blogille asetetut tehtävät ja tavoitteet, eli määritellä etukäteen mihin sillä pyritään ja mitä teille tarkoittaa suosittu blogi. Sisältömarkkinoinnin Pikastartti -kurssini antaa siihenkin eväitä.

Olen itse kirjoittanut useita blogeja (mm. tämä) joita voi pitää menestyneinä, huolimatta siitä, ettei niillä ole ollut kymmenien tuhansien lukijoiden yleisöjä. Menestykseksi voidaan nimittäin kutsua myös sitä, että ne täyttävät selkeätä tyhjiötä omassa kategoriassaan ja niiden sisältö kiinnostaa jatkuvasti uusia lukijoita. Toisin sanoen blogi täyttää sille asetettuja tavoitteita.

Periscope-pioneeri, markkinointisparraaja ja some-asiantuntija Eve Koivula auttaa rakentamaan vahvempia, kestävämpiä ja elastisempia bisneksiä ja ihmisiä. 
Tilaa tästä Tiskivuoro
50% Complete
ilman muuta haluan tilata tiskivuoron!
Tuskin maltan odottaa sen lukemista!
- tiistaisin ilmestyvä ilmainen markkinoinnin tietopaketti. 

”Uutiskirjeessä sisältö ratkaisee. Tiskivuoro-uutiskirjeet on niin kivoja ja niillä on oikeaa lisäarvoa, että säästän jopa myöhemmäksi jos en sillä hetkellä ehdi lukea.” - Susanna Vesterinen, Ompelimo Head Over Heals -

 

 

PS. Jos tunnet jonkun jolle tämä artikkeli olisi hyödyllinen, laita se ihmeessä jakoon oheisista painikkeista!

71 Shares
Tweet
Share
Pin
Share
Email