Kun kauppa ei käy – vinkit sinulle yrittäjä jolla ei vielä ole tungokseen asti asiakkaita

Lauran kiitosviesti

Palveluyrityksen markkinointisuunnitelman laatiminen ei ole nykypäivänä mikään pikkujuttu, kun vaihtoehtoja on niin monia. Kaikkia niitä tuskin ehdittiin käydä koulussa läpi – jos siis olet juuri valmistunut tai valmistumassa tai juuri starttaamassa omaa yritystä, tai se ei vielä ole vakiinnuttanut paikkaansa.

Jos sinullakin pyörii päässä lähes päivittäin, että miten saisit asiakkaita, kannattaa jatkaa lukemista. Alastasi riippumatta uskon, että sinun on mahdollista hyödyntää tässä käsiteltyä esimerkkitapausta oman viestisi kirkastamisessa.

Löydät alta neljä kysymystä, joihin vastaamalla markkinointisi alkaa niin sanotusti purra paremmin poistamalla esteitä ostopäätöksen syntymisen tieltä.

Näin minulle kirjoitti itse yrittäjä:

Olen kosmetologiyrittäjä. Aloitin tammikuussa uudessa paikassa luontaishoitolassa, jossa ei ole aiemmin ollut kauneudenhoitoalan palveluita. En odottanutkaan mitään asiakastulvaa näin heti alkuun mutta asiakkaitten saanti tuntuu nyt toooooosi vaikealta.

Tiedän, että markkinoinnissa on paljon puutteita. Esim. Facebook-sivuillamme mainostaminen ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Flyereita olen jakannut runsain määrin lähialueelle sekä vähän kauemmaskin.

Asiakashankintaan tarvisin vinkkejä erityisesti. Miten saisin palveluni houkuttelevaksi esimerkiksi mainoksessa? Välillä tekstin tuottaminen on tosi vaikeaa. Mä teen tätä työtä oikeasti niin tunteella ja koko ❤, sen kun saisi myös jotenkin tuotua julki.

Näin vastasin:

Näin kun en ole nähnyt mainoksiasi niin täytyy mennä aika yleisellä tasolla. Muista myös, ettei mun ole tarkoitus olla ilkeä, vaikka sanon asiat suoraan. Muistathan!

Kuten itsekin sanoit, Facebook-sivu ei oikein toimi, mihin on muutama syy. Ensinnäkin, ihmiset eivät edelleenkään käytä Facea hakukoneena kun he etsivät jotain palveluita vaan FB:n käyttöön on muut syyt. Pääasiassa se on ajanvietettä, joten se sisältö mitä Facessa jaetaan on saman tyyppistä kuin lehdissä, teeveessä ja foorumeilla. Kukaan ei kuluta niitäkään mainosten vuoksi, vai mitä?

Toinen syy on se, että FB:n orgaaninen näkyvyys on useimmilla lähellä nollaa, ainoastaan live-videolähetyksistä menee ilmoitus sivun seuraajille – toistaiseksi. FB on liikeyritys eikä nykyisin mainosta ketään ilmaiseksi. Tämä videojuttukin tulee jossain vaiheessa muuttumaan.

Lisää aiheesta löydät tästä Orgaanisen Facebook-näkyvyyden maksimoinnin artikkelista.

Täältä löytyy Facebook-sivun optimointia varten itsearviointilomake

Mitä verkkosivuillasi sanotaan

Mitä taas teidän nettisivuihin tulee, löydän etusivulta tällä hetkellä oikeestaan pelkkiä itsestäänselvyyksiä (”jokainen asiakas on meille ainutkertainen ja tärkeä, tarjoamme yksilöllisen hoitokokemuksen”), mutten sitä mikä oikeasti erottaisi teidät muista. Lisäksi siellä mennään tuote edellä vaikka ostopäätöksiä ohjaa ensisijaisesti tunne.

Olisi tärkeä selittää MIKSI juuri sinä siinä tarvitset jalkahoidon, kasvohoidon tai kuumakiviterapiaa.

Mitä asiakkaasi oikeasti kaipaa

Koita tehdä seuraava harjoitus:

Jos mietit sun asiakasta ennen hoitoa, niin mikä on se asia joka häneltä nyt puuttuu jonka sinä tarjoat?
Miltä hänestä siksi tuntuu?
Millainen hänen tyypillinen päivänsä on; mitä asioita hän tekee?
Kuinka hän näkee ja kokee itsensä?

Entä hoidon jälkeen, miten tämä kuva on muuttunut?
Miltä hänestä nyt tuntuu? Mitä asioita hänen päivässään olet siksi konkreettisesti auttanut muuttamaan? Onko hänen minäkuvassaan tapahtunut joku muutos?

Tässä esimerkki ajatuskuviosta

Tämä voisi hyvinkin olla minun näin 46-vuotissynttäreiden kynnyksellä:

Valon lisääntyessä kevään myötä peilikuva alkaa näyttää yhä vaan harmaammalta. Joululomalla hankittu rusketuskin alkaa haalistua ja siksi rypyt ovat alkaneet näyttää syvemmiltä ja ikävämmiltä.

Tämä vaikuttaa mielialaan ja vähän jo itsetuntoonkin. Facebookista kun katsoo niin ei mun entiset luokkakaverit ole läheskään näin uurteisia tai harmaantuneita.

Arki kuitenkin rullaa omalla painollaan, töitä tehden ja kotihommissa. Ja onhan sentään meikki jolla nyt voi tarvittaessa vähän yrittää paikata tilannetta. Yleensä ei jaksa. Sitä vaan turtuu elämäänsä näin.

Ei olisi uskonut silloin parikymppisenä miten sitä turtuukin. Pahoinvoinnista on tullut osa hyvinvointia – kaikki on kuitenkin päällisin puolin ihan hyvin, että mitä tässä jostain rypyistä valittamaan.

Mutta oishan se hienoa joskus kerätä itsekin niitä kehuja, että kun sä näytät aina niin raikkaalta…

Tämä ei välttämättä ole helppo juttu mutta äärimmäisen hyödyllinen. Tässä harjoituksessa kannattaa siis miettiä millaisia asioita sun asiakkaat (siinä tuolissa tai muissa kohtaamisissa) juttelee, mitä ne kertoo itsestään ja tilanteestaan. Sitä voi myös erikseen heiltä kysyä.

Oliko tästä SINULLE apua? Heräsikö uusia ajatuksia? Pitäisikö pallotella niitä vielä lisää jonkun kanssa – vaikka mun? Ota yhteyttä!

Live video -pioneeri, markkinointisparraaja ja some-asiantuntija Eve Koivula auttaa rakentamaan vahvempia, kestävämpiä ja elastisempia bisneksiä ja ihmisiä. Tutustu Even palveluvalikoimaan täällä.

 

6 Shares
Share
Email
Pin
Share
Tweet