Muun muassa näihin voit vaikuttaa oikeilla sanavalinnoilla:

Halvempia mainosklikkejä, enemmän avattuja uutiskirjeitä, blogilukijoita ja ostajia, vähemmän tuhlattua aikaa sosiaalisessa mediassa

Jos verkkoviestintäsi ei tällä hetkellä tuota haluamiasi tuloksia (lukijoita, ostajia, some-seuraajia jne), jatka lukemista. Ongelmaan on nimittäin olemassa lääke jonka sivuvaikutukset ovat pelkästään positiivisia!

Aloitetaan kuitenkin faktoista, jotta tiedämme molemmat mistä on kyse.

Ensimmäinen fakta on se, että elämme ”otsikkotaloudessa”. Jos selaat sosiaalista mediaa, luet lehtiä tai katsot teeveetä, ne roiskivat silmillesi päivittäin tuhansia viestejä – otsikoita – joiden tarkoitus on saada sinut reagoimaan jotenkin – tykkäämään, klikkaamaan, lukemaan, ottamaan kantaa ja ostamaan.

Useimpiin niistä et silti reagoi mitenkään. Aina et yksinkertaisesti ehdi. Vielä useammin et edes tajua, että otsikko on sinulle tarkoitettu.

”5 kertaa useampi lukee otsikon kuin itse ilmoitustekstin.”
Mainonnan ”isä” David Ogilvy (1911-1999)

Siihen on syy jota voisi kutsua nimellä ”mitäänsanomattomien otsikoiden syndrooma”.

▶︎▶︎ Kurjinta kuitenkin on jos linkin takaa löytyisi apu juuri siihen ahdistavimpaan ongelmaasi jonka vuoksi käytit juuri viime yön pyörimällä sängyssä odottelemassa turhaan unen tuloa. Mutta koska otsikko oli niin mitäänsanomaton, et sitä klikannut ja nyt on edessä uusi uneton yö.

Päätökset näistä asioista syntyvät parissa sekunnissa.

Entä miten käy kun SINÄ olet se jonka pitäisi saada ihmisissä aikaan näitä reaktioita

Kun SINÄ olet se joka käytät aikaasi tuottamalla sisältöä joka tekee niiden kuluttajista fiksumpia tai onnellisempia, ratkoo heidän ongelmiaan, nostaa esiin tärkeitä asioita, saa heidät muuttamaan ajatteluaan tai käytöstään, viihdyttää heitä, naurattaa heitä ja/tai saa heidät kertomaan sinusta kaikille kavereilleen…

Kun jutut, pelit, videot, palvelut, huipputuotteet ja tapahtumat ovat SINUN käsialaasi kokonaan tai osittain.

Kun SINUN otsikkosi ei herätä heissä mielenkiintoa ja kaikki sisällön eteen tekemäsi työ on täysin turhaa

Kun tulkitaan mitä Ogilvy edellä sanoi, niin vastaus on tämä:
Heikko otsikko tarkoittaa sitä, että heität 80% mainosbudjetista kankkulan kaivoon.

Pahinta on kuitenkin se, että onnettomalla otsikolla et tee karhunpalvelusta pelkästään itsellesi vaan myös kaikille niille, joiden olisi pitänyt nähdä hengentuotoksesi

Toinen fakta on, että kaiken tämän otsikoista koostuvan metelin läpi et pääse huutamalla kovempaa.

Paras vaihtoehtosi on käyttää juonikkuutta

face

Kurssi uudistuu

Jos tahdot saada tiedon julkaisusta sekä alekoodin joka on voimassa vain rajoitetun ajan, klikkaa itsesi Tiskivuoron lukijaksi täällä

Otsikon rakenteen muodostaminen tuli hyvin selväksi ja tämä avasi hyvin esim. miten iltapäivälehdet rakentelee otsikoita, niin hyvässä kun vähän hämäävässäkin mielessä. Tiedän nyt kyllä hyvin, että miten rakennan itselleni blogiin hyvät otsikot!
Vesa Järvinen

Suuria oivalluksia kurssilta oli hallittu ajatus siitä että miten haluan ihmisten toimivan luettuaan tekstejä. Suosittelen kurssia muillekin!
Satu Makkonen

Suurimpia oivalluksia olivat otsikoinnin merkitys ja sisällön luominen. Kiitos todella paljon tästä! Hieno juttu!
Niina Halonen

Kurssi vahvisti aikaisempaa ymmärrystä otsikon merkittävyyydestä ja laajuudesta. Iso oivallus oli se, mitkä kaikki pitää mieltää otsikoiksi.
Paula Marttinen

Sain tästä otsakkeeseen uusia rakenteita ja uusia ideoita, jatkuvasti koulutuksen edetessä. Rakenna otsikko, älä roiskaise vain.
Petri Hakanen